Många nystartade verksamheter gör förluster de första åren. Utan att veta ägarnas strategier, är det svårt att dra några direkta slutsatser tycker jag.
En av mina tidigare arbetsgivare brände enorma summor under de första åren jag arbetade där. Idag är företaget oerhört lönsamt, men hade knappast varit det om man i starten inte hade investerat stora summor i produkten och i marknadsföring.
Det är väl just det som är problemet i detta fall. Man investerar ingenting i produkt, lön och marknadsföring. De två förstnämnda förblir låga då anställda är entusiaster (lokföraren klädde om möbler) och den sistnämnda för att man är galna (?)
Avsaknaden av marknadsföring gör att man går miste om de stora massorna. SJ har ju årskort för affärsresenärer, så av dessa väljer Blå Tåget. Därtill har SJ en bättre tidtabell för pendling. Blå Tåget är ett upplevelsetåg, och för det finns tydligen inte tillräckligt med underlag.
Tror tyvärr inte att tiden kommer hjälpa Blå Tåget, då det aldrig verkar inse att något i deras affärsmodell kanske borde ändras. Än mer problematiskt blir det när ytterligare två aktörer kliver in på sträckan under 2014...
Synd detta, för det var en verkligt njutbar upplevelse att resa med Blå Tåget.
Jag skulle försöka med lite mer marknadsföring, och kanske även titta på längre linjer... Upplevelsetåg från t.e.x Göteborg till Kiruna tror jag skulle röna t.o.m internationellt intresse. Som ett nordiskt orientexpressen.... Kanske även aktuellt via inlandsbanan upp till Gällivare om den 800MKR upprustningen mellan Filipstad och Vansbro blir av.
PS. Kamprad var en business man, det verkar tyvärr inte dessa herrar vara