Senaste nytt

Blå Tåget ställer in onsdagsavgångarna

Palazzi

Medlem
Jag såg deras senaste ekonomiska rapport, och det var ingen rolig läsning. Förlusten i relation till omsättning var bland det mest chockerande jag sett. Kan inte förstå hur man kunnat låta det fortgå ens såhär långt.

Tror tyvärr att indragningen av Onsdagståg bara är början, om inte ägaren har rejält med pengar (alternativt en bra plan) :( .
 

agehall

Medlem
Vem var det som pratade om Zalandos resultat häromveckan? Det lät som att det också är en bra business om man har för mycket pengar som man vill bli av med.
 

Kristofer

Medlem
Jag såg deras senaste ekonomiska rapport, och det var ingen rolig läsning. Förlusten i relation till omsättning var bland det mest chockerande jag sett. Kan inte förstå hur man kunnat låta det fortgå ens såhär långt.

Vem var det som pratade om Zalandos resultat häromveckan? Det lät som att det också är en bra business om man har för mycket pengar som man vill bli av med.


Många nystartade verksamheter gör förluster de första åren. Utan att veta ägarnas strategier, är det svårt att dra några direkta slutsatser tycker jag.

En av mina tidigare arbetsgivare brände enorma summor under de första åren jag arbetade där. Idag är företaget oerhört lönsamt, men hade knappast varit det om man i starten inte hade investerat stora summor i produkten och i marknadsföring.

Det var nog rätt många som skakade på huvudet åt den här boden i Elmtaryd 1943 :)
1943-first-sign.jpg
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Många nystartade verksamheter gör förluster de första åren. Utan att veta ägarnas strategier, är det svårt att dra några direkta slutsatser tycker jag.

En av mina tidigare arbetsgivare brände enorma summor under de första åren jag arbetade där. Idag är företaget oerhört lönsamt, men hade knappast varit det om man i starten inte hade investerat stora summor i produkten och i marknadsföring.

Det är väl just det som är problemet i detta fall. Man investerar ingenting i produkt, lön och marknadsföring. De två förstnämnda förblir låga då anställda är entusiaster (lokföraren klädde om möbler) och den sistnämnda för att man är galna (?)

Avsaknaden av marknadsföring gör att man går miste om de stora massorna. SJ har ju årskort för affärsresenärer, så av dessa väljer Blå Tåget. Därtill har SJ en bättre tidtabell för pendling. Blå Tåget är ett upplevelsetåg, och för det finns tydligen inte tillräckligt med underlag.

Tror tyvärr inte att tiden kommer hjälpa Blå Tåget, då det aldrig verkar inse att något i deras affärsmodell kanske borde ändras. Än mer problematiskt blir det när ytterligare två aktörer kliver in på sträckan under 2014...

Synd detta, för det var en verkligt njutbar upplevelse att resa med Blå Tåget.

Jag skulle försöka med lite mer marknadsföring, och kanske även titta på längre linjer... Upplevelsetåg från t.e.x Göteborg till Kiruna tror jag skulle röna t.o.m internationellt intresse. Som ett nordiskt orientexpressen.... Kanske även aktuellt via inlandsbanan upp till Gällivare om den 800MKR upprustningen mellan Filipstad och Vansbro blir av.

PS. Kamprad var en business man, det verkar tyvärr inte dessa herrar vara :(
 

Kristofer

Medlem
I princip alla nyckeltal ser ju bättre ut i 2012/12 än 2011/12. Man brände ju lika mycket pengar med mindre än två månaders trafik 2011 som under hela 2012.

Enligt årsredovisningen 2012/12 är rörelseresultatet positivt sedan andra kvartalet.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
I princip alla nyckeltal ser ju bättre ut i 2012/12 än 2011/12. Man brände ju lika mycket pengar med mindre än två månaders trafik 2011 som under hela 2012.

Enligt årsredovisningen 2012/12 är rörelseresultatet positivt sedan andra kvartalet.

Japp, men grader i h***vetet. Finns en diskussion om räkenskaperna på postvagnen som är rätt uppdaterad:
SJK Postvagnen - Borde då SJ inte lagts ner under förluståren?

Jag tycker produkten är prefekt, men ser ingen tydlig affärsmodell. Jag var i kontakt med dem förut, och fick intrycket att det inte fanns någon plan utöver att "köra tåg". Det enda jag förstått är man vill leverera mer av den gamla tågflärden.

De tycks vela om vilken dag de ska ha trafik, om priserna ska vara fasta/adaptiva, om man ska ha 1:a / 2:a Klass, om man ska expandera/ repellera. Konceptet verkar gå ut på att testa och se om man misslycka. Inga studier i förväg för att se vad som kan fungera och vad konsumenten kan tänkas vilja ha. Marknadsundersökningar och reklam intresserade dem sig inte alls för.

Blå Tåget verkar köra sitt eget race, och besluten styrs mer inifrån fikarummet än från den verklighet som är deras ekonomiska (konsumentens intresse). Som någon skrev på postvagnen "det är en hobby, man kan säkert driva konceptet i all evighet för att man gillar det" Om det verkligen är så, då är det ju bara att gratulera oss konsumenter som gillar produkten :).

Men vem vet.....tillslut kanske det vänder helt.
 

rob74

Medlem
Trist med inställd avgång.
Vill testa detta tåg vid tillfälle, men det har blivit ont om tillfällen...
Palazzis idé om Göteborg-Kiruna hade ju faktiskt varit lite intressant, om man skulle råka ha gott om tid som icke-turist...
 
Toppen