Senaste nytt

Vad bör man göra 3 dagar i Auckland?

Kastrup

Medlem
Hej,

kommer få möjlighet att förlänga en tjänsteresa till Auckland med 3 dagar. Vad bör man se/göra då? Fått tips om en dag i Auckland och ge sig iväg till Rotorua och Taupo på två dagar.

/kastrup
 

Dr. Miles

Expert
Det beror på ditt intresse/hobby och om du har din familj med eller inte.
Om du gillar surfing/wind surfing rekommenderar jag bl a Phia eller Waitakere Bay. Garanterad mycket blås och vågor.
 

Fisho

Ny medlem
Hej
Gå en rejäl pubrunda eller åk till Paihia / Russels / Bay of Islands för att prova havsfiske på en helt ny nivå. Du kan då också kolla in Hole in the Rock där Rainbow Warrior ligger begravd.
cheers / Fisho
 

Jenkizzz

Medlem
Vad kul att det är så många som kommer till Auckland! Då jag ser det delvis som min hemstad så måste jag ju absolut dela med mig några av mina favoriter.. Hör gärna av er när ni är i trakterna, alltid lika trevligt att möta upp andra BC.se'are!

Själv tycker jag att Auckland har oförtjänat dåligt rykte. Det är en otroligt vacker stad med mycket att erbjuda, både kultur, got mat och en massa trevliga utflykter på nära håll.

Några tips på ställen runtom i Auckland,

Viaduct- trevligt område kring hamnen, rätt turistigt men är mysigt en fin dag att gå och titta på båtarna. Även populärt område att gå ut kvällstid till barerna och nattklubbarna i området. Under sommaren har man på fredagar utomhusbio vid Silo park och en marknad med mat, rekommenderar vedugnspizzan. Var ute i god tid då det på senare tid har blivit väldigt populärt. Your Waterfront, Auckland | Cinema

Davenport- En 15 min båtresa från färjeterminalen som ligger längst ned på Queens Street går över till andra sidan och Davenport som är en mysig förort med fin utsikt över Auckland. Rekommenderar att gå till höger och upp höjden North Head som har än finare utsikt och har endel roliga militära tunnlar också, perfekt för en picknick en fin dag. North Head Historic Reserve - Auckland Central - Reviews of North Head Historic Reserve - TripAdvisor

Ponsonby- Mysig närförort med mycket restauranger, barer och mysiga affärer, perfekt för en söndag brunch.

Mission Bay- Populär strand 10-15 minuter från centrum med fin utsikt över vulkanön Rangitoto, perfekt ställe att äta en traditionell Fish and Chips och dricka en LP (liknande läsken Sprite) på stranden. De finns också ett par bra glass/frozen yoghurt ställen.

Piha- Hyr en bil och åk över till västkusten, tar ca en timme och du åker igenom regnskog och vackra vyer. Detta är en fin svart strand, väldigt annorlunda från Mission bay och östkusten. Förutom att bada och surfa finns det många andra aktiviteter runtomkring såsom att vandra till ett vattenfall. En av mina favoritutflykter men var försiktig, det kan vara väldigt strömt i vattnet. Finns en tv-serie härifrån "Piha rescue", osäker om denna sänds i Sverige.

Waiheke Island- Har själv aldrig varit där, står på listan för denna sommar. Mysig ö med många vingårdar så väldigt populärt med "wine-tours". Båtresan dit ska också vara väldigt fin.

Bestig en vulkan- I Auckland finns det närmare 50 vulkaner så det är en lättsam och rolig utflykt att bestiga en. Mina favoriter är Mt Eden och One Tree Hill som är lätta att ta sig upp och har mycket fin utsikt över stan. One Tree hill har också mycket får och kossor i parken vilket ger en väldigt lantlig känsla.

Mat i Auckland

Typisk NZ mat är väldigt engelsk, lämna inte NZ utan att ha ätit Fish&Chips eller en köttfärspaj (finns vid bagerierna). Drick till detta L&P som är en väldigt populär kiwi läsk.

Det är en stor asiatisk befolkning i centrala Auckland vilket gör att det finns en massa god asiatisk mat. Jag rekommenderar varmt att gå till någon av de många "Food courten" som serverar bra, billig och genuin internationell mat. Inte som i Sverige där det är en samling av snabbmatskedjor, det finns det också gott om men inte på dessa foodcourts. Läs om några stycken här A guide to Auckland's food courts - Life & Style - NZ Herald News. Min favorit är Food Alley på 9-11 Albert St.

No 1 pancake vid hörnan Wellesley & Lorne Streets är en av mina favoriter, det är Koreansk hotteok, kan beskrivas som en blandning mellan pankaka och dumplings. Jag är ofta där och äter en med choklad men det finns även med mer matigare innehåll.

Koreansk BBQ, där man själv steker maten på bordet är ofta en upplevelse och det finns mängder av dem i Auckland. Ett bra tips är Bon Ga Ne, 430 Queen St, CBD

Euro- populär restaurang vid Viaduct med fin utsikt över båthamnen. Euro - Viaduct - Auckland | Yelp

Några tips iaf. Hoppas att något kommer till nytta och fråga gärna om det är något!
 

Primalisten

Medlem
Jenkizzz och övriga NZ-kännare. Då kan jag passa på att be om tips vart man ska åka om man bara kan ta sig till Nya Zeeland på sommaren, alltså vår svenska semesterperiod jun - aug.
Intressen är framför allt storslagen natur och foto, men även djurliv och mysiga småstäder / byar.
 

motu

Medlem
Vi var där i oktober och gillade verkligen Waiheke. Soft ställe med fina stränder.

Bodde på Sofitel i hamnen och det var klockrent!
 
Jun-aug är som ni säkert läst in er på vinterperiod på Nya Zealand. För Auckland innebär det temperaturer kring 10-15 grader om dagarna och bad i havet är i princip uteslutet. @jenkizz inlägg om just Auckland förtjänar en rejäl applåd, så det kommer jag inte lägga till något till. Utflykter kring Auckland, exempelvis Waiheke eller vulkanön Rangitoto är lika aktuella på vintern som på sommaren. Säga vad man vill om Auckland som rolig stad eller ej - den är inte representativ som en Nya Zeländsk stad, det tror jag de flesta skulle hålla med om. Därav skulle jag rekommendera att man tar sig runt till andra delar av landet för att få en bättre känsla för vad som är Nya Zealand.

Jag rekommenderar alla att åka till Rotorua, två timmar söder om Auckland, stan som luktar ruttna ägg, där man kan titta på geysrar, märkliga hål i marken och göra besök i Maori-byar. Här finns en rad Spa-anläggningar som tappar sitt vatten från heta källor i området - jag skulle rekommendera Polynesian Spa som ligger centralt i stan, men promenadavstånd till stans hotell.
Nordön har fler pärlor, så som kuststaden Napier på östkusten - en stad helt uppbyggd i Art Deco-stil på 20-talet efter en jordbävning. Här finns massor med vingårdar i området om det lockar.

En rundtur på Sydön i campervan/husbil/hyrbil är rekommenderat även på vintern - det kommer vara betydligt glesare på vägarna och på de campsites som är öppna. Ställen att besöka är Kaikoura (för val-safari), Queenstown (för äventyr - på vintern av mer alpin betoning), Fiordland med de avlägsna fjordarna Milford, Doubtful och Dusky Sounds är ett absolut måste där kanske Milford är den mest lättåtkomliga - på vintern råder dock lavinfara och vägen till fjordens början kan vara avstängd.

Prioriterar ni naturupplevelser är Sydön ett måste. Vill ni ha lite av varje och har begränsat med tid så kan ni hålla er till Nordön, men planera i sådana fall för ett återbesök för att se även Sydön ;)
 
Toppen