Senaste nytt

Fler direktlinjer ger miljardvinster. Idag presenterar vi vår tillgänglighetsrapport.

Tio nya flyglinjer skulle ge vinster på upp till 1,3 miljarder för Västsverige. Idag släpper vi en rapport framtagen tillsammans med en lång rad viktiga samarbetspartners. Rapporten finns på vår hemsida.

Fler flyglinjer ger miljardvinst för Västsverige | Göteborg Landvetter Airport

Som det ledande forumet i Sverige med medvetna resenärer så vill vi veta vad du tycker. Finns det destinationer utanför listan som också är värda att diskutera? Vad skulle du vilja se för destinationer i framtiden?

take-off.jpg
 
Med ishotellet, LKAB och allt annat spännande som händer i Kiruna med stadsflytt och utvecklingsarbete så vore det önskvärt. Chefen på vår operativa avdelning är från Kiruna så hon ställer sig på din sida i den här frågan direkt :)

- Fredrik
 

Palazzi

Medlem
9/10 kvar. Geneve med SWISS har ju redan statuerat trafikstart 14:e Dec (mycket förmånliga priser också).

Er lista:
1. New York
Finns möjligen bäring med United.

2. Bangkok
Här tror jag konkurrensen är för stor. Finns säkert ett underlag, men tror att flygbolagen prioriterar annorlunda, om det inte finns flygplan i överflöd.

3. Zürich
Borde vara ett givet alternativ då det är en av de största internationella hubbarna.

4. Wien
Svårt att tänka mig att denna linje har bäring mer än under sommarmånader från GOT. Under vintern går resandet ner rejält till Wien, generellt (andra städer i Österrike tar över). SWISS & SAS finns redan för internationella flygningar, och behovet av Austrian som komplement är litet. Som säsongslinje? Javisst!

5. Madrid
Tror att intresset är klart för litet. Ibera är inget bolag nordbor verkar gilla, och Madrid väljs "alltid" bort mot Barcelona. Tråkigt, men sant.......Madrid är en jäkligt fin stad.

6. Prag
Perfekt linje för Norwegian. Problematiken tror jag är lågprisdestinationer ofta primeras av lågkostnadsbolagen, om folk från motsatt sida ska åka (Tjecker). Wizzair från GOT City blir en svår konkurrent här.....

7. Luleå
Borde vara given då tåghastigheten inte räcker till...

8. Umeå
Borde också vara given, åtminstone tills dess att Ostlänken färdigställs

9. Genève
Redan bestämd destination. Tror det är ett bra val av SWISS, och de har även ett lågpriskoncept på linjen...

10. Milano
Tror tyvärr inte på Milano som destination. Ingen svensk-favorit och det syntes tydligt att resandet sjönk med Zlatans flytt. Då Italien inte själva har ett bolag som skulle primera GOT (Alitalia) får man förlita sig på SAS/DY. Ingen av dessa bolag verkar förorda Milano från Sverige... Relativt få avgångstider med SAS, och DY flyger inte ens från ARN.
Jag tror Ryanair till Bergamo/Milano täcker det begränsade behov som finns.


Destinationerna enligt mig bör bli: 1, 3, 7, 8, 9

Kommer inte riktigt på några andra linjer som verkar rimliga.... Ni saknar en linje till Visby va? Borde vara given året runt då t.o.m. MMX har en sådan.
 
Palazzi,

Bra sammanfattning! Visby går från Säve flygplats i nuläget, men de är riktigt välkomna ut till oss istället. Flera av destinationerna ovan flögs med City Airline och vi vet att det finns ett stort underlag. Det skall bara till att börja flygas också. Nu när hela Västsverige sluter upp bakom rapporten så kommer det att finnas större möjligheter att påverka detta. Ytterst handlar det ju om att vi skall ha resenärer som är villiga att resa och betala för linjerna. Vi kämpar på!
 

Palazzi

Medlem
Palazzi,

Bra sammanfattning! Visby går från Säve flygplats i nuläget, men de är riktigt välkomna ut till oss istället. Flera av destinationerna ovan flögs med City Airline och vi vet att det finns ett stort underlag. Det skall bara till att börja flygas också. Nu när hela Västsverige sluter upp bakom rapporten så kommer det att finnas större möjligheter att påverka detta. Ytterst handlar det ju om att vi skall ha resenärer som är villiga att resa och betala för linjerna. Vi kämpar på!

Medveten om att det fanns flyg med City Airlines :). Bolaget flög till de destinationer jag förordade, men tillägget Prag (som jag inte tror på). Inget Milano och Madrid på destinationslistan, om jag minns rätt.

Det man dock bör komma ihåg i sammanhanget är att City Airlines flög med Embraer E135/E145 med 47-50 platser.
Om man tar exemplet DY ska de fylla 189 säten i sina 737-800. Det blir en annan underlagskalkyl, även om de lägre priserna kanske kan locka fler (?)

Hoppas det går vägen med utvidgningen av destinationer! Bor inte i Göteborg, men gläds med all expansion av svenska flygplatser :)
 

twiggs

Medlem
Spännande!
Jag har många tankar angående flera av linjerna med väljer att kommentera min "hjärtefråga" Wien.
GOT–VIE är ju en linje som OS ansåg fungerade väldigt fint enligt min kontakt på flygbolaget varför GOT var en av första destinationerna att uppgraderas till F70/100 när CRJ-200 fasades ut. Tror tvärtemot Palazzi här att denna linje har ett stor potential då OS har ett stort antal flygningar ut från Österrike till Östeuropa men givetvis även västra Europa och till viss del världen. Att man på köpet får passagerare som bara ska till VIE får ses som en bonus (jag har flera gånger varit ensam passagerare om att inte ha vidare connection från VIE vid resa från GOT...).

Problemet till att linjen inte kunde upprätthållas är så vitt jag förstått det, var att facket kom med bestämmelser angående kortnätter för kabinbesättningen. Besättningen skulle blivit overksam under flera dagar om linjen skulle gått enligt den tidtabell som anses lönsam (morgontur till VIE/kvällstur mot GOT, 6 dagar i veckan). Att ha en tidtabell som inte innebär övernattning i GOT är bortom all rim och reson med tanke på transfersituationen medan timmarna som besättningen får i vila blir alltför kort om man kör på den lönsamma tidtabellen. Då tvingas man till två flighter dagligen vilket blir olönsamt då antalet passagerare inte räcker till.

Kort angående inrikes också:
Angående inrikesdestinationer så tror jag stenhårt på LLA, UME, utökat på SDL och OSD. Detta är destinationer som med marknadsföring och rätt ihopkoppling av linjerna skulle kunna flygas ett par gånger dagligen med större flygplan. Fast detta på bekostnad av frekvens till ARN och BMA, tror jag – tvistefrågan blir då vad man anser vara viktigare.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Jodå, MXP fanns med för ett par år sedan, flögs med lilla Embraer 135 för 36 pax.

OK, hade jag missat :eek:

En idé är ju att snuva Ryanair på konfekten genom att starta GOT-MXP med Easyjet... Ungefär samma prisläge iaf. Om jag inte minns fel var väl iofs Easyjet och testade lyckan på GOT, men valde sedan att backa (precis som på ARN).

PS. Wien är en fantastisk stad!!
Det som oroar mig är att det finns anslutningar med SWISS, Lufthansa, Air France, Air Berlin, SAS, British Airways, Finnair, Brussels, KLM, Turkish Airlines & Norwegian från Göteborg om man vill vidare.... Ganska många för en flygplats som inte är SÅ stor (nåja..) och erbjuder tillsammans de flesta destinationerna i världen.
Jag har dock gärna fel i frågan, och hoppas på att VIE kommer snarast :)
 
Last edited:
Toppen