Senaste nytt

Biljett till Florida under jul/nyår

Joggi

Medlem
Hej,

Sitter och letar prisvärda biljetter till Florida över jul och nyår. Verkar som att priserna är ganska upptrissade denna period (inte helt oväntat) men det gör ju att man får vara lite duktigare i sina sökningar... Har hittat en del intressant men om någon har några tips eller lyckas om någon orkar leta och hittar bättre biljetter än vad jag har gjort skulle det uppskattas mycket. När jag letar använder jag mig av Skyscanner, Momondo och ITA Matrix.


  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm alt. Köpenhamn
    Var är din destination? Florida - Fort Lauderdale (FLL), Tampa (TPA) eller Fort Myers (RSW)
    När vill/behöver du resa ut? 2013-12-21 el. 2013-12-22 (vid avresa från CPH så måste den ske 2013-12-22 efter kl. 13)
    När vill/behöver du komma hem? 2013-01-06 (så avresa 2013-01-05)
    Hur många personer som skall resa? 2 vuxna personer
    I vilken kabinklass? Economy
    Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance (krediterar till Eurobonus)
    Vad är din budget? 10K per person
    Vad är det viktigaste för dig? Så kort restid så möjligt
    Övrigt? Har dryga 80K Eurobonuspoäng som kan användas (till resa eller upgrade)

Jag har selekterat ner mina sökresultat till tre alternativ:

Skärmavbild 2013-08-25 kl. 15.23.11.png

Kostnad: 7 947 SEK. Enda frågetecknet är väl om 1h 35min är tillräckligt för immigrations och transit i Chicago?

Skärmavbild 2013-08-25 kl. 15.30.47.png

Kostnad: 8 874 SEK.

Det tredje alternativet var att köpa biljetter på nuvarande SAS-kampanj mellan Köpenhamn och Washington för dryga 4 600 SEK och sedan komplettera med biljett från United mellan Washington och FLL/Tampa för dryga 3 000 SEK. Nackdelen med det alternativet är väl att man får pynta ny biljett om det skulle bli så stora förseningar så att man missar transit. Eller kan man vända sig till resebyrå etc. och få med alla segment på samma biljett?

Tack på förhand!
 

JLE

Medlem
Jag hade valt ditt tredje alternativ och se till att du har försäkring som täcker om ditt inkommande flyg blir försenat...

1:35 borde du hinna i Chicago - men är det så att det bommas så blir det nog svårt att komma vidare samma dag eftersom det är sista flyget till Tampa...
 

agehall

Medlem
Jag vet inte vad SAS biljetter säger om end-to-end combinations på rean, men det är det man behöver ta reda på. Tillåts det kan du lägga till en T/R ORD-FLL utan problem.

Jag skulle inte heller chansa på så kort bytestid på ORD. Den tiden på året kan det komma snöstormar och skit som ställer till det och har du otur får du cirkla över ORD i timmar och då vet man aldrig om du hinner med din anslutning...
 

nota bene

Medlem
Kostnad: 7 947 SEK. Enda frågetecknet är väl om 1h 35min är tillräckligt för immigrations och transit i Chicago?
Denna connection missar du med typ 75% sannolikhet, men så länge det är samma biljett är ju inte det ett problem, men om du bokar denna får du räkna med en övernattning i Chicago. Med immigration på ORD får du räkna med 1h att komma igenom immigration, och med terminalbyte blir det inte roligt, även säkerhetskontrollen kan vara lång kö till.

Jag skulle rekommendera 2.5hr transit på ORD.
 
Toppen