Senaste nytt

Qantas longhaul i business

ACervin

Medlem
Det började redan några dagar innan med att min bokning som gjorts av en utomstående resebyrå i Malaysia inte fick ordning på mitt namn och jag kunde förstås inte matcha mot mitt frequent flyer program. Eftersom jag hatar att hålla ordning på boarding kort för efterregistrering så ringde jag till Qantas. En hjälpsam kille ordnade så att han skulle lägga in poängen så fort resan var genomförd. Då jag skulle bli Gold på resan upp till Singapore och skulle vidare till K.L. i economy undrade jag om jag skulle kunna besöka loungen i Singapore. Skulle normalt inte gå, det tar några dagar för manuell registrering att gå igenom. Men han erbjöd sig raskt att ringa till loungen i Singapore och se till att jag fick lounge access. Hamnade på deras separata inbjudningslista. Snyggt jobbat QF.

Loungen i Brisbane är inte jättestor men trevligt inredd med stora glaspartier där man ser ut över avgångshallen. På morgonen har man barista service och en flat white sitter aldrig fel. För övrigt det vanliga utbudet, bra WiFi. Klämde några pannkakor och lite frukt till den platta vita, (latte på svenska).

BNE.jpg
Utrikesterminalen BNE. Utsikt från Qantas loungen.
Boarding utrop i loungen. Jag gillar det på ett sätt. Man behöver inte kolla på klockan och springa iväg i förväg. Men det är klart att är där en masssa flighter kanske det kan bli lite irriterande. QF endast och bara utrikes så här var det inte störande.

Lång kö till C boarding men det visar sig vara economy passagerare som ställt sig fel. Rensas snabbt bort av QFs personal. Väl ombord, rad 1 på long haul en liten premiär för mig. Borde nog skåla i champagne. Får en Billecart Salmon Brut direkt efter ombordstigning. Frågade efter sista numret av Time som jag hade börjat på i loungen. Hittade inget exemplar i tidningstället. Flygvärdinnan erbjöd sig att jaga runt och hittade till slut ett exemplar på ovanvåningen.

QF51.jpg
QF 51. De tre första rutorna där nere är mina. Skönt

Take off. Förvånansvärt tyst här framme i den lilla kabinen med bara 3 rader och ett trekantigt bord i mitten. Där tidningarna ligger. Det här känns bättre än en trappa upp. Personalen introduceras med namn. CC går runt och frågar vad hon kan hjälpa till med. Nämner min connection i Singapore. Hon lovar att följa upp med terminal och gate senare under flygningen. Hon berättar också att hon precis innan push back ladddat ner de senaste nyhetprogrammen och rekommenderar en titt om man önskar uppdatera sig på vad som händer i världen.

Marc Newson är Australiens svar på Philippe Starck och han designar lounger, porslin glas och bestick för Qantas, sistnämnda produceras av Alessi. Även varit inblandad i stolen, som är full lie flat med både täcke och bäddmadrass. 2 USB portar. 220 V, TV skärmen halvstor för att vara business. Lite tidigt att gå och lägga sig då klockan bara är 11 på förmiddagen, möjligen om man får i sig för mycket bubbel. På hemvägen blir det dock nattflyg, så jag får en chans och prova den ordentligt.

Säng.jpg Kabin2.jpg
Kabin1.jpg
Bara tre rader i främre kabinen. Skybed behaglig att sova i. Kupan ger en bra avskildhet. Skärm går också att fälla upp mellan stolarna

Menyn är väl standard för att vara i den spetsiga delen av flygplanet. Med 4 förrätter, likaledes 4 varmrätter, sedan ostbricka glass och frukt. Neil Perry är en av Australiens mest kända kockar och står för maten. Vinerna ombord presenteras i en 50 sidor tjock broschyr. En del av personalen har Sommelier in the Sky Qualification. Väl ombord dock är utbudet begränsat och jag får en känsla av att vinkunnandet inte är på topp i den här besättningen. Men de är duktiga på att hälla upp. Vinglasen betydligt större än vattenglasen. Inte bra. Jag som skulle arbeta på min presentation.

Rödvin.jpg
Bra prioritering!

Vinerna är det här fallet begränsat till 2 röda och två vita. Båda smakade bra men jag som har en förkärlek för ekiga chardonnay viner, som visserligen är så åttiotal var lite besviken då de lyste med sin frånvaro och jag fick hålla till godo med en unwooded chardonnay. Den bleka kusinen. Under serveringen blev det ganska rejäl turbulens. Jag tror det bidrog till berusningsgraden i kabinen då det enda sättet att inte bli nerpilld var att hyfsa glasen. Det är underligt hur olika kaptenerna hanterar turbulens. Jag var på en Emirates flygning nyligen där vid minsta skakning så tändes fasten seatbelts och personalen beordrades att sitta ner och spänna fast sig. Vi höll aldrig på att få mat. Den här kaptenen verkade inte bry sig. Olika toleransnivåer precis som för en fotbollsdomare.

Turbulens.jpg
Turbulens. Här gäller det att dricka upp.

Maten smakade alldeles utmärkt. Surdegsbröd serverades, vilket jag alltid tycker om. Finns tydligen ett surdegs hotell i Stockholm om man reser bort och behöver hjälp med att mata surdegen. Undrar vilket hotell program de tillhör? Trevlig liten detalj att man faktiskt fick flingsalt till maten. Känns lite lyxigare och lättare att dosera korrekt jämfört med påse eller saltkar. Saltar alltid i handflatan på restaurang för att sedan ta mellan fingrarna precis vad jag behöver. Resten kastar jag på golvet.
SAllad.jpg
Getost, rödbetor balsam vinaigrette. Mums

Fisk.jpg
Utmärkt fisk med Cafe de Paris smör. Ovanligt.

Ost.jpg
Ost med dadlar.

Det verkar vara en Anglosaxisk tradition när man kommer förbi varmrätten att man antingen tar ost eller dessert. Jag valde ost med Australiskt portvin men varnade pursern om att jag såg fram emot glass efter osten med en kaffe. Kaffet som de försökte bjuda på i samband med osten. Skall man anmärka på något så är det att går lite för fort.



Is there a Doctor ombord? Jag har hört det förut och brukar då i regel (okej ,det har bara hänt några gånger) skicka fram min fru som är invärtesmedicinare. Oftast är det ju ont i bröstet eller svårt att andas och det passar inte så bra in på en Öron, näsa hals kirurg. Nåväl jag fick ge mig till känna. Eftersom min bokning inte matchade mitt freuquent flyer nummer denna gång så var jag anonym. Annars framgår det via mina Qantas bokningar. Många av mina kollegor avstår från att ange titel, men jag tycker att det hör till. Hippokrates ed ingår som en del i ansvaret. Tryckte på knappen för flight attendant och berättade att jag var doktor. Passageraren mådde ganska bra och var nog mest orolig. Personalen flyttade fram honom och en manlig sjuksköterska ombord till business för att hålla ett litet öga på honom. Pratade lite med pursern efteråt som berättade att man har 4 till 6 dödsfall ombord årligen. Transporterar dock 30 miljoner passagerare per år. Senast han var med var det en lungkancer sjuk patient som började hosta blod och blödde ner hela stolsraden. Hennes liv gick inte att rädda. Tidigare låste man in liken på toaletten, men ibland trillade de ut i samband med landning och det såg ganska ovärdigt ut. Dessutom kunde likstelheten göra att de var svåra att få ut ur toaletten efter ett antal timmars flygning. Numera så är instruktionerna att spänna fast dem i sin stol och helt enkelt täcka liket med en filt. Samt att försöka röja säten runt omkring. Det hela kompliceras ofta av att anhöriga är med och det varierar hur de vill hantera situationen. Jag kan tänka mig att detta inte är helt lätt om man har ett fullt flyg. För övrigt har man tillgång till medicinsk expertis via ett call center i Arizona dit man kan vända sig för frågor. Jag kunde återvändad till min stol men avstod från att dricka upp portvinet. Kändes lämpligt att hålla sig någorlunda nykter.

Efter detta medicinska intermezzo avslutade jag med en espresso som faktiskt var ganska bra för att vara på hög höjd. En liten Valrhona choklad bit till och den efterlängtade glassen kom utan knot. Kanske skall jag prova lite lie flat i alla fall. Passerade precis Darwin med klar sikt. På väg mot Indonesien, blå himmel, blått hav.

Landade i ett regnigt Singapore och begav mig till Qantas nyrenoverade lounge en trappa upp i terminal C. Skulle jag bli insläppt på min ekonomibiljett med ett 5 minuter gammalt Guldkort som bara existerade rent teoretiskt? Det räckte med att jag öppnade munnen så halade receptionisten fram mina detaljer och jag kunde glida in i loungen. De öppnade för 4 månader sedan och är också en Marc Newson design. Mycket stor och modern med bemannad bar och öppet barkök bemannad med kockar som lagar en del nudel och risrätter. Egen barista förstås. Men också salladsbuffé, ett antal varmrätter och även efterrätts buffé med bland annat creme brulee. En bioavdelning där långfilm körs på duk. Långbord med kaklad yta där man kan slå sig ner för en måltid som på många trendiga restauranger. Allting går i vitt och grått med ljust träslag till. Skulle kunna vara en skandinavisk lounge någonstans. Närmar sig Cathay Pacific the Wing i Hong Kong även om denna har en mer industriell look. Hittade dock ingen glassfrys. Kan klart rekommendera ett besök om man har vägarna förbi.

Bar.jpg
Qantas nya Marc Newson designade lounge i Singapore med bemannad bar. Skål!

Lounge1.jpg
Köket med matbar. Rått innertak.

Longe2.jpg
Den mer avkopplande delen

Långbord1.jpg
Långbord

Jetstar med QF flygnummer till KL var ingen höjdare men det gick fort., en dryg halvtimme. Bara handbagage, priority immigration, och en limosine som väntade. Kan inte bli snabbare. Jo faktiskt. Väl framme vid hotell entren Mandarin Oriental togs jag emot av en värdinna i frasande sidenfodral som direkt tog mig till mitt rum på 16e våningen med utskikt över Petronas Towers. Signerade inchecknings formuläret och hon skrev ner Am Ex kortnumret. Saken klar. Min väska anlände några minuter senare. Lysande. Undrar om det är lika lätt att ta sig härifrån?

Det gick ganska snabbt att ta sig därifrån, även om man fick checka ut i receptionen. Mercedes S klass till flygplatsen ett snabbt skutt till Singapore. Qantas loungen nu full av folk. Bartenders som skakade drinkar, kockar som lagade mat, fullt vid långborden som nu ar uppdukade med baljor av vittvin på kylning. Hann bara med en snabb dusch. Boarding utrop medan jag stod i duschen. Rask promenad till QF52, allmänt svettig igen. Det här är ett kvällsflyg med begränsad servering, man räknar med att de flesta äter i loungen, vilket jag inte hunnit med. En liten kvällsskumpa, Billecart Salmon Brut igen, men den är god och pursern erbjöd sig att lägga på bäddmadrassen på en gång. Jag nämnde att jag var rejält hungrig och lite besviken på att serveringen var begänsad. Dom ordnade dock fram en extra varmrätt i form av en mycket god vegetarisk lasagne. Ingen bechamelsås utan endast två krispiga plattor pasta med en mycket god svamp potpurri emellan med ett tunt lager ost. Stekt fiskfilé med bönor och sötpotatispuré också välsmakande. Avslutade med ostbricka. Den är dock lite klen. Endast två ostar. Varav en, en intetsägande hårdost. Men en väldigt god pumpernickel liknade brödskiva som mestadels var gjord på nötter som ett avtillbehören. Ett rödvin bestående av den för mig ovanliga blandningen Shiraz Voigner passade utmärkt till. Efter detta hade jag hunnit se färdigt The Great Gatsby och kunde somna in i Qantas pyjamasen som delades ut efter start. Denna är faktiskt helt i bomull till skillnad från Qatars och betydligt bekvämare. Brallorna skulle inte skämmas för sig som mysbyxor därhemma om man är lagd åt det hållet.

Sammanfattningsvis tycker jag att Qantas håller hög kvalitet på service och mat. Skybed stolen är utmärkt. Skärmen dock lågupplöst och måste fällas in vid start och landning, så det blir ingen gate till gate underhållning. Mina intryck skiljer sig lite från en del röster på Australian Frequent Flyer och Australian Business Traveller forumen som är lite gnälliga. Min erfarenhet är begränsad, men kanske är det så att det blir lätt att skälla på sitt eget flygbolag (Qantas i det här fallet). Speciellt efter många flygningar med samma bolag blir det ofrånkomligt med både bra och mindre bra upplevelser. Ser man till Skytrax ranking så räknas Qatar och Cathay som femstjärninga och Qantas och Emirates som 4 stjärninga med SAS som ett trestjärningt bolag. Senaste året har jag åkt långdistans i business i samtliga dessa och det stämmer väl med mina upplevelser om jag skulle ranka. Känsligt ämne dock.
 
Last edited:

doc

Medlem
Tack för ett mycket trevligt reportage! Spännande med ett medicinskt intermezzo, även om det kanske inte är det man önskar sig när man flyger. Blir sugen på att testa den nya Qantas loungen i Singapore. Har bara varit i den innan renoveringen och då var den inte så imponerande. Kanske borde boka en resa till BNE för en ÖNH auskulatation? Varför är rankningen av flygbolagen ett så känsligt ämne?
 

ACervin

Medlem
Kanske borde boka en resa till BNE för en ÖNH auskulatation? Varför är rankningen av flygbolagen ett så känsligt ämne?

Alltid välkommen på en auskultation. När det gäller ranking så har väl alla sina favoriter som inte alltid stämmer med Skytrax.
 

doc

Medlem
Tack för det! Har lösa planer på att åka till BNE september 2014 för att hälsa på en bekant, så jag kanske tittar förbi. Jo, Skytrax är väl nästan en svordom här på forumet. Men du föredrar CX eller QR framför QF och EK om jag tolkar dig rätt?
 

ACervin

Medlem
Jag är inte missnöjd med någon av dem. Det blir lite av ett I-landsproblem. Men om allt annat lika så har ju CX en väldigt hög service nivå, den nya business kabinen är en favorit och utmärkt lounge i HKG. QR har överlägsen catering och en väldigt bra lounge i Doha, men en för övrigt tråkig flygplats i nuläget.
 

Nemo

Medlem
Hennes liv gick inte att rädda. Tidigare låste man in liken på toaletten, men ibland trillade de ut i samband med landning och det såg ganska ovärdigt ut. Dessutom kunde likstelheten göra att de var svåra att få ut ur toaletten efter ett antal timmars flygning. Numera så är instruktionerna att spänna fast dem i sin stol och helt enkelt täcka liket med en filt. Samt att försöka röja säten runt omkring. Det hela kompliceras ofta av att anhöriga är med och det varierar hur de vill hantera situationen. Jag kan tänka mig att detta inte är helt lätt om man har ett fullt flyg.
Enligt Handbook of aviation medicine and inflight medical emergencies sid 136-137, avsnitt III. 1. Death on board "After death has been ascertained, the body should be brought to the aft galley if possible, covered, and stored. To the extend possible, it should be wedged against the wall with blankets in order to avoid any slippage. In the Boing 747, the upper deck galley is the natural choice. If the deceased person was seated in the front part of the aircraft, one should obviously utilize the forward area of the cabin. (...) In any such case, a diversion is not recommended ."
Lufthansa ® - The Doctor on board programme

Avdelningen kunskap som man hoppas slippa behöva använda. Jag har möjlighet för bc.medicinare att ha en workshop/seminarium/infoträff, med säkerhetskoordinator på ett skandinaviskt flygbolag, om utrustning ombord, vad man kan förvänta sig och förväntas göra, juridik etc, ifall intresse finnes. Så att du är lite mer förberedd ifall det händer.
 
Last edited:

ACervin

Medlem
Där ser man. Lite annorlunda instruktioner än Qantas som vill undvika lik som kasar omkring. Det är ju dåligt reglerat vad som gäller ansvarsmässigt för doktorer. Men så länge man hjälper till enbart på förfrågan, agerar i god tro och inte får någon ersättning så hålls man ansvarslös. I alla fall i USA (Aviation Medical Assistance Act). Dessutom täcker vår Svenska yrkesförsäkring upp till 10 miljoner kronor i skadestånd om man mot förmodan skulle bli stämd. Det är frivilligt att hjälpa till i de flesta länder. Dock inte i Frankrike och Tyskland där lagstiftningen ställer krav på att man måste hjälpa till vid behov och efter bästa förmåga.

En utbildning låter väldigt intressant om det finns ytterligare intresse så hoppar jag gärna på. Om det nu går med tanke på var jag oftast befinner mig.
 

Nemo

Medlem
Där ser man. Lite annorlunda instruktioner än Qantas som vill undvika lik som kasar omkring. Det är ju dåligt reglerat vad som gäller ansvarsmässigt för doktorer. Men så länge man hjälper till enbart på förfrågan, agerar i god tro och inte får någon ersättning så hålls man ansvarslös. I alla fall i USA (Aviation Medical Assistance Act). Dessutom täcker vår Svenska yrkesförsäkring upp till 10 miljoner kronor i skadestånd om man mot förmodan skulle bli stämd. Det är frivilligt att hjälpa till i de flesta länder. Dock inte i Frankrike och Tyskland där lagstiftningen ställer krav på att man måste hjälpa till vid behov och efter bästa förmåga.

En utbildning låter väldigt intressant om det finns ytterligare intresse så hoppar jag gärna på. Om det nu går med tanke på var jag oftast befinner mig.
Vad bra! Jag har tidigare haft undervisningstillfälle på sjukhuset i TOS. Nu tror jag på ARN eller kanske inne i Stockholm skulle vara bättre för bc.medicinare. Tidsåtgång 1-2 h, någongång i höst, kväll alt helg. Mer info senare, intresserade får gärna gilla, kommentera eller pm:a så syr jag ihop något intressant. En möjlighet att träffa andra bc.are och att få gå igenom flygets medicinska möjligheter i praktiken.

Tack för ett bra reportage, ACervin!
 
Toppen