Senaste nytt

Stockholm-Peking i oktober pris/poäng/högst chans till uppgradering?

ESSA

Medlem
Hej

Första inlägget för mig i forumet. Jag utgick från en mall i annan tråd...


Från - Arlanda
Till - Peking
Från - 17 oktober +-2 dag
Hem - 25 oktober +-2 dag
Resande - En person
Kabinklass - Undrar om det finns någon rutt där ni känner till att det är högre chans till uppgradering? Har upplevt att Air China är omöjliga för min del. (Vi pratar ren välvilja, inte mot poäng)
Vill komma billigt undan vilket talar för economy men har något bolag nån drive på högre klasser är jag beredd att gå högre i pris för tillgång till Lounger och bättre komfort.

Flygbolag - Jag har 11700 poäng på EuroBonus Basic, 3602 PhoenixMiles, har anmält mig för Aegean och har deras 1000 p som bas. Det spelar inte så stor roll vilket bolag jag åker med.

Budget - Ser att AirChina har biljett för 4569:-, har för mig att om man bokar via deras sajt får man ta med sig 30 kg istället för normala 23? Men jag kan tänka mig att sträcka mig till 6000:- ifall det ger mig högre klass/massa användbara poäng/vip lounger...

Viktigt för mig - Gärna mer vikt på hemvägen. SAS och Finnair har möjlighet att köpa upp till 4x23kg för ca 450-500:- om man bokar på internet innan incheckning.

Mellanlandning/stopover i HK skulle vara intressant. Har en gång köpt enkelbiljett PEK-HK-PEK-ARN som var billigare än PEK-ARN direkt med AirChina. Stannade tre dagar i HK. Då hade jag ju iof sig ett multiple entry till China så då funkade det ju... Denna gång tror jag att jag bara får enkel entry på visumet.

Kommer betala med MasterCard, om det kan ha betydelse?
 

ESSA

Medlem
Är även intresserad av vad som krävs för att nå guldkort. Har försökt söka på advanced search på Matrix enligt annan tråd för att få fram flighter som är med i Star Alliance men får något felmeddelande. Kanske har jag missförstått var man fyller i denna info?
Bortse gärna min limit i budget för alternativet nå guldstatus.
 

ESSA

Medlem
Självklart tar jag inget sånt för givet! ;)
Men brukar fråga vänligt och det har hänt vid flera tillfällen att de varit justa.

Nu fick jag lite brådis med att boka så det blev en flight med SAS som ger mig 10.000 poäng vilket petar upp mig till silverkort.
Måste kika hur jag smidigast bokar extra bagage på vägen hem. Brukar kunna bli åtminstone en extra incheckad.
 

johhenrik

Medlem
Prova att köra en OT till EcoExtra/Plus. Borde inte kosta så myckwet. Då har du Silver efter din resa till Peking, sen har du extra baggage gratis på returen. :)

Edit: Duh, A380*G har ju redan sagt troligt pris ovan. :)
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Självklart tar jag inget sånt för givet! ;)
Men brukar fråga vänligt och det har hänt vid flera tillfällen att de varit justa.

Nu fick jag lite brådis med att boka så det blev en flight med SAS som ger mig 10.000 poäng vilket petar upp mig till silverkort.
Måste kika hur jag smidigast bokar extra bagage på vägen hem. Brukar kunna bli åtminstone en extra incheckad.

Inte för att spräcka några förhoppningar eller så, men…


glöm samtliga gratis uppgraderingar om du valt SAS i tron om att personalen skulle vara "schysst" mot dig!
 

ESSA

Medlem
#twiggs
Så de uppgraderingar jag redan fått på SAS har aldrig hänt? ;-)

Förstår självklart att mycket kan ha hänt sedan jag blev uppgraderad senast.
Ibland överbokas economy och någon "måste" petas upp ett snäpp. (Enligt min erfarenhet) Först och främst väljer de de passagerare med bonuskort men ibland har jag haft tur att de valt mig.
 

ESSA

Medlem
Kollade OT och det skulle kosta mig 132 Euro att få Economy Extra mellan CPH-PEK.
Men ger det mig verkligen Silver innan hemresan?
Har inte riktigt förstått hur det fungerar då jag är en vecka gammal på det här forumet och har mycket kvar att lära.
 

twiggs

Medlem
#twiggs
Så de uppgraderingar jag redan fått på SAS har aldrig hänt? ;-)

Förstår självklart att mycket kan ha hänt sedan jag blev uppgraderad senast.
Ibland överbokas economy och någon "måste" petas upp ett snäpp. (Enligt min erfarenhet) Först och främst väljer de de passagerare med bonuskort men ibland har jag haft tur att de valt mig.

Förnekar varenda en! ;)

Nej, men allvarligt. Att du blivit uppgraderad beror aldrig på personalen välvilja utan att Economy är fullbokad. Med Optiontown som någon redan föreslaget så har dessutom chanserna till gratis uppgradering minskat och SAS möjligheter till intäktsoptimering ökat. Bättre i alla led om man inte ser att minska C-klasskabinen som en möjlighet.

Jag har tillräckligt många flygningar med mig i bagaget (EBG i över många år nu varav 3 av dessa som någon fisk som jag aldrig lär namnet på) för att vara relativt säker på hur flygbolagen jobbar med sådant här.

twiggs första budord:
Gratis uppgraderingar existerar i det närmaste inte, betala för den standard som du vill flyga från första början!
 

taxvalp

Medlem
Kollade OT och det skulle kosta mig 132 Euro att få Economy Extra mellan CPH-PEK.
Men ger det mig verkligen Silver innan hemresan?
Har inte riktigt förstått hur det fungerar då jag är en vecka gammal på det här forumet och har mycket kvar att lära.

Om du blir uppgraderat till Plus på utresan för du 9000 poöng för CPH-PEK. SAS brukar vara hyggligt snabba på att kreditera sina egna flygningar och om allt funkar så har du de 20000 poöng som krävs när det är hemresedags. Även om du naturligtivs inte fått det fysiska kortet så ligger din status lagrad i SAS IT:s fina datamaskin.
 

twiggs

Medlem
Kollade OT och det skulle kosta mig 132 Euro att få Economy Extra mellan CPH-PEK.
Men ger det mig verkligen Silver innan hemresan?
Har inte riktigt förstått hur det fungerar då jag är en vecka gammal på det här forumet och har mycket kvar att lära.

Nej, du signar bara upp dig på Optiontown och om den går igenom så får du flyga i SAS Plus och då får du en bättre standard på flygresan och dessutom mer poäng. Det finns massor med information om Optiontown, det är bara att söka i forumet.

Ett hett tips från coachen är dock att signa upp dig på både SAS Plus och SAS Business!!! :)
 
Toppen