Senaste nytt

Bra reselänkar

Lennw

Medlem
Jag vet inte om rubriken blev så bra, kanske en redaktör kan komma på något bättre?

I alla fall så är syftet med tråden att samla länkar till sajter som underlättar livet för en affärsresenär. Jag menar nu inte att det ska vara länkar till flygbolag och resebyråer, utan sajter som ger värdefull information för planering.

Jag börjar med tre stycken som jag själv regelbundet använder:

Google Maps

Det värdefulla är inte bara alla detaljerade kartor, jag använder "streetview" funktionen. Man tar den lilla gula symbolen på en gubbe (överst på zoomlinjalen) och gör "drag/drop" på lämplig gata. Fantastiskt bra att kunna göra en virtuell gångpromenad från en adress till en annan. Det har hjälpt mig många gånger när jag ska till en ny stad/land, hitta hotell, affär, restaurang etc.

Reviews of Hotels, Flights and Vacation Rentals - TripAdvisor

Jag kontrollerar alltid hotell på tripadvisor innan jag bokar. Oftast får man sköna tips på hur ett specifikt hotell är vad gäller rum, mat, läge etc. Visst får man ta en del recensioner med en nypa salt, speciellt om det är en recension av en ny användare.

Electricity around the world: everything about plugs, sockets, voltages, converters, etc.

Vad är det för strömuttag i ett land? Ja bara för att ta ett enkelt exempel, du kommer inte långt med din vanliga resekonverter i Sydafrika :D

Det finns med all sannolikhet hundratals bra ställen på internet som hjälper en stackars resenär, posta gärna dina favoriter.
 

Jacob

Medlem
TripAdvisor tycker jag också är mycket bra. Tittar alltid där innan jag väljer hotell, och räknar man bort 10% av de bästa omdömena och 10% av de sämsta omdömena brukar man få en ganska korrekt bild av hotellet.
 

Kristofer

Medlem
Kan också varmt rekommendera TripIt!

Mycket smidigt att ha all information om sina resplaner på ett ställe. Pro-varianten, som håller koll på när man kan checka in, förseningar mm (via email, SMS och mobil-appen) är guld värd. Som bonus håller den också koll på ens bonusprogram. :)

De har stöd för de flesta flygbolag, hotell, hyrbilsfirmor med mera. Jag skickade in en förfrågan om stöd för Flysmaland, och fick respons efter någon vecka att det var fixat. Det hade jag inte räknat med. :)
 
Toppen