Senaste nytt

Forcering genom flygplats på rekordtid!

AlexS

Medlem
Tänkte som ny medlem på forumet inleda med att berätta om en speciell situation, som kanske kan vara ett tips ifall någon hamnar i likande situation i framtiden.

Bakgrund:

Skulle resa hem från Windhoek i Namibia till Stockholm. På grund av ekonomiska skäl hade jag separata biljetter Windhoek-Johannesburg (BA6274), samt Johannesburg-Istanbul-Stockholm (TK41+
TK1793)
Med separata menar jag inköpa vid olika tillfällen, från olika resebyråer.

Tiden mellan flighterna i Johannesburg var 2h 55 min, vilket jag visste var något riskabelt, men på grund av brist på bra alternativ valde jag denna lösning. Eftersom flygningen mellan Windhoek-Johannesburg är under 2 tim så bedömde jag att risken för försening över ca 1,5 tim är mycket låg... nåja..

Vid incheckning räknade jag med att jag måste hämta upp min väska i Johannesburg för att sedan åter checka in. Det var ju olika bolag och separata biljetter. Kvinnan i incheckningen frågade dock om Johannesburg var min slutdestination, så jag svarade först ja (för att undvika följdfrågor om biljetter o dyl.) men ändrade mig snabbt och sa att jag ska till Stockholm. Hon taggade då väskan så att den ska direkt till ARN.. vilken tur tänkte jag, det här går ju som på räls, onödigt att jag oroade mig över mina 3 timmars bytestid, nu har jag hur mycket tid som helst!..

När det var dags att boards planet ropas det ut i högtalarna... "Boarding flight 6274 to Johannesburg is delayed 2 hours.."

Ofan.

Efter mycket chaos lyckades jag få tag i en kvinna och berätta min situation med mitt anslutningsflyg samt att jag reser på olika biljetter. Svaret jag fick var "OK then you have a problem", känndes inte tryggt direkt.
jag förklarade då att min väska är incheckad hela vägen (och den får väl inte flyga utan mig?)
kvinnan förklarade då att den som checkat in min väska gjort fel, men att jag kanske hinner min anslutning ändå.

Vi kom iväg efter ca 2,5 timmar och landade således ca 25-30 minuter innan mitt Istanbul flyg skulle avgå.

Jag fick informationen att någon skulle vänta på mig med boardinkort. Så var inte fallet. Det jag möttes utav var enorma köer med folk som skulle igenom säkerhets- och passkontroller.

Vad gör man?

Det är nu max 20 min kvar, jag är på fel plats på flygplatsen (som är mycket stor!), långa köer, har inte checkat in, inget boardinkort, ingenting.

Jag haffade en säkerhetsvakt och förklarade min situation. Efter viss betänketid sa han, ok I arrange, han hämtade en rullstol och sa till mig "look very sick!"

Vi forserade både pass och säkerhetskontroll på mindre än 5 min! Skulle nog ha tagit 30-60 min gissningsvis. Vissa andra passagerare som jag haft kontakt med skrattade då de såg mig.

Säkerhetsvakten och jag sprang till en incheckningsdisk inne i transfer området, tror Turkish Airlines sammarbetar och delar disk med typ Qatar eller liknande, där jag hoppas få mitt boardingkort. Jag förklarar situationen för henne, nu är det ca 10 min kvar till avgång. Svaret jag fick var "I have no information about additional passengers, my computer says "gate closed"

Nu börjar jag få riktig panik. Missar jag detta måste jag bo över i Johannesburg, köpa ny enkelbiljett hem, ny tågresa i Sverige, missar arbetsdag osv osv. Eftersom det är oberoende biljetter kommer jag ju antagligen inte kunna utkräva ansvar av någon...

I ren panik fick samma säkerhetsvakt springa och visa vägen genom hela flygplatsen, ganska lång väg, jag sprang med mitt handbagage som galning efter säkerhetsvakten (tur de inte va tvärt om iafall :D) kännde att jag missat min flight, men jag var desperat.

Kom fram till en tom gate där det mycket riktigt stod "gate closed", dock knappade en kille lite på datorn vid incheckningsdisken.

Nu till en intressant detalj, han ringde sin kollegor och började knappa på datorn vid gaten och läste i mitt pass.

"Ok MR, You allredy checked-in!" :) och ett boardinkort skrevs ut på plats. Dagen innan hade jag checka in online för att boka bra stol på planet. Detta hjälpte tydligen!

Fick springa ner till en buss som körde mig ut till planet, gick ombord som sista passagerare. Fick gå igenom A330:in helt svettig och anfådd. Hade lite dåligt samvete när jag tryckte mig in till fönsterplatsen i det ganska orepresentabla tillstånd. Resten av resan gick fint.

Mitt bagage kom av förklarliga anledningar inte med anslutningen utan kom ett par dagar senare. Fick resa genom Sverige med tåg endast iförd två t-shirtar, råkade ha en extra i handbagaget. Detta var 3 december, så min utstyrsel var inte optimal.

Nåväl, blev en lång historia, det jag igentligen skulle säga var att det är alltid bra att ha USD alt. EUR i fickan, det var ju tack vare dessa jag fick så snabb service av säkerhetsvakten... Cash is king!
Ska oxå tänka igenom en extra gång när man köper separata biljetter, skulle allt varit en biljett hade man ju bara kunnat slappa och låta bolaget styra upp hemresan åt en..
 

Ghoose

Medlem
Underbar story - Den gav mig ett fett leende till fredags ölet. Skall se till att ha fickan fylld med dollars i framtiden :)

Välkommen till bc.se och ha en underbar helg!
 

kexxcream

Medlem
Upplevde precis samma sak i Uganda, men istället för en säkerhetsvakt så haffade jag en pilot som visste precis hur man mutar sig igenom flygplatsen. Skön historia för övrigt, tack för att du delade med dig!
 

agehall

Medlem
Har man bara dollar är det inga problem i Afrika. Men det är fruktansvärt drygt att få som man vill utan. Jag är rätt glad att inte behöva tampas med det längre.
 

karho

Medlem
Tack för en bra historia såhär på fredagen. Det mutas generellt för lite i Sverige :)

...och välkommen hit, snyggt första inlägg!
 
Toppen