Senaste nytt

Varför är det så dyrt att flyga mellan Göteborg och Luleå med SAS?

mry

Medlem
Jag ska resa med jobbet till GOT och tänkte åka hem 16/11 med flyget som går 20:15 från GOT och sen med flyget som går 22:40 till LLA från ARN. Denna resa kostar hela 2 798 kr på sas.se om man bokar den hela vägen på en biljett. Söker man på itasoftware kostar resan 1 494 kr. Söker man flygningarna separat på sas.se kostar de 765 + 691 = 1456 kr

Är det ofta förseningar på detta flyg så sas åker på att bekosta övernattningar på hotell i Stockholm för att resenärerna missar bytet på ARN? eller finns det något annat som motiverar att man får betala 1342 kr extra? Det är ju 1h 25 min bytestid på ARN så är det värt att ta risken att boka dem separat?
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Personligen skulle jag chansa på två separata biljetter. Om du ringer SAS kanske de kan lägga dem i samma bokning till och med, teoretiskt ska det inte spela någon roll ansvarsmässigt men det känns bättre.
Göteborgslyget kan ju bli över 1h sent och du kommer ändå hinna utan problem. Du behöver max en minut gate till gate på Arlandas terminal 4.
 

mry

Medlem
Då jobbet betalar så måste jag boka via HRG. Eller jag antar att det är amadeus på något sätt för det är på e-travelmanagement2.amadeus.com vi ska boka.

Men jag kan göra multistop bokningar i det verktyget så då kanske allt hamnar på samma bokning?
 

Johannes

Medlem
Är DY ett alternativ? Om du kan lämna GOT en timme tidigare:

Från GOT 1905
vidare från ARN 2115

Transitbiljett för 1021 SEK
 
DY verkar vara ett bra alternativ.
Själv brukade jag alltid köpa 2 separata biljetter, det var några gånger då jag missade Göteborgsflyget pga tekniska problem eller vädret men SK var alltid hjälpsamma med att boka om mig till nästa kärra.
Prisskillnaden vid köp av biljetter förklarades med att det är olika bokningsklasser på sträckorna.
 

rob74

Medlem
Håller med om att prisskillnaden kan vara löjligt stor ibland. Jag delar alltid upp sträckorna om det kostar väsentligt mindre. Sedan ber jag dem lägga ihop bokningarna vid incheckning. Det var under ett tag som de tramsade med att inte göra det, men de slutade upp med de dumheterna för något år sedan. Du bör dock ha bokningsreferensen med dig för anslutningsflyget, för när de drar EB-kortet dyker bara första segmentet upp. Så var det för mig senast när jag flög GOT-ARN-KRN. De måste alltså mata in den andra sträckan manuellt.

Sedan brukar aldrig poängen för segment 2 registreras, trots att det står EBG eller SK*G på boardingkortet, så det har jag alltid fått göra i efterhand, vilket är irriterande.

Någon som vet hur man ska komma runt det utan att resa varje sträcka för sig, med omcheckning av bagage etc?
 

Johannes

Medlem
Jag lög för någon vecka sedan GOT-ARN-TRD-TOS och hade olika bokningsnummer på GOT-TRD och TRD-TOS men lyckades efter lite tjafs på GOT få väskan hela vägen, men jag fick som sagt uppge bokningsnumret på TRD-TOS och jag blev hur som helst tvingad att ta väskan genom tullen på TRD, men väskan var taggad till TOS så hade jag flygit GOT-KRN eller LLA (flyger dock alltid direkt med CF till LLA) på olika bokningsnummer så hade den gått hela vägen, det som är viktigt är att checka in på nätet på bägge bokningnumren INNAN man går och lämnar in väskan...
 

rob74

Medlem
Johannes:16611 skrev:
... det som är viktigt är att checka in på nätet på bägge bokningnumren INNAN man går och lämnar in väskan...

Funkar detta nuförtiden? När jag har separata bokningar väljer jag bara stol och checkar sedan in över disk, för tidigare har de fått ta bort internetincheckningen och sedan göra om allt för att få ihop bägge sträckorna.
 
Hade fungerat bra att checka in bagaget hela vägen med hjälp av personalen på flygplatsen. I GOT var det alltid SK personal som erbjudit att göra så, även vid andra resom med code-share genom CPH.
 

Roger J

Medlem
Bagaget går säkert bra att checka in hela vägen. Men om OP missar anslutningen så lär inte SAS stå för hotell. Skulle de vilja vara riktigt hårda kanske de inte ens bokar om segment två till morgonflyget eftersom passageraren inte dykt upp vid gaten i tid.
Det är risken man tar om man har två separata biljetter (baserade på två point-to-point-priser istället för ett genomgående pris).
 
Toppen