Senaste nytt

Historic Hotels of Europe och Countryside Hotels

Jacob

Medlem
Av en slump ramlade jag precis in på ett hotellnätverk jag inte tidigare sett - Historic Hotels of Europe. Det är en kedja (eller snarare ett nätverk av kedjor) av vad som beskrivs som historiska och traditionella kvalitetshotell. Totalt ingår 700 hotell i 20 länder i Europa.

I Sverige är det kedjan Countryside Hotels som ingår i Historic Hotels of Europe. Fokus ligger på slott, herrgårdar och värdshus, pensionat och gästgiverier och det finns ett 40-tal hotell från Skåne upp till Hälsingland.

Är det någon som har erfarenhet av Historic Hotels of Europe eller Countryside Hotels i Sverige? Jag misstänker att det är en annorlunda upplevelse mot vad många här är vana vid från de traditionella stadskedjorna.

Slott, herrgårdar, gästgiverier & pensionat | Countryside Hotels

Historic Hotels of Europe
 

Resenären

Medlem
Jag har bott på ett flertal av Countryside Hotels, under bilresor i Sverige. Det är ett flertal fristående hotell, som marknadsförs under ett gemensamt namn/tema. Många av dem är vackert belägna i fin naturlig miljö. Gärna i lite historiska byggnader och slott och, inte minst, de serverar god mat.
I denna tråd nämnde jag kedjan: http://www.businessclass.se/hotelld...llan-laengs-e4-mellan-linkoeping-ljungby.html

Ett av de mindre hotellen, Villa Gransholm, bjöd på en verkligt familjär stämning när vi bodde där.
 

lnixon

Medlem
Countryside Hotels är typiskt högklassiga ställen som satsar på konferenser i veckorna och herrgårdsweekends på helgerna. På den gamla goda tiden, innan barnen kom, bodde vi på ett antal av dem. Jag minns fortfarande femrättersmenyn på Aspa...
 

Palazzi

Medlem
Det ser fint ut, men dessa typer av hotell är inte riktigt min grej. Jag gillar att prata med folk på kaféer, affärer etc, men att behöva prata med hotellägare/andra gäster varje morgon är jag inte överförtjust i. På morgonen vill jag bara gå ner till frukosten, anonym, och sedan smita ut i vimlet.

Ägare till små (och fina) hotell förutsätter ofta att god service (som de givetvis är beroende av) är ekvivalent med att tala mycket och länge med sina gäster. Vissa gillar det, andra inte :) .
 
Jag har bott på 7 av de hotell som ingår i Countryside Hotels i Sverige.
Mycket charmiga och oftast god mat.
Kan verkligen rekommendera.
 

Agö

Medlem
Har någon bott på Ängavallen utanför Vellinge (Skåne) som ingår i Countryside Hotels? Det ser förbaskat trevligt ut och maten sägs vara briljant. Vi var av arbetsskäl tvungna att boka av Tallinn och får nu bara tid till en övernattning.

Ängavallen
 

Resenären

Medlem
Nej, inte på Ängavallen. Men inte så långt bort ligger Gårdshotell
Där bodde jag för ett tag sedan, prima ställe med utsökt mat. Bland annat har de "eget" vin.
Vidare har de skördebrunch nu den 29 september.
 
Toppen