Senaste nytt

Flyga med hund - vilka bolag är bättre än andra?

Jag fick frågan tidigare idag: vilket bolag bör man välja och vilka flygbolag bör man undvika? Är det i praktiken någon skillnad eller är det handlingbolag/flygplats som avgör hur hunden behandlas?

Är det stor skillnad på longhaul och shorthaul vad gäller hanteringen?

Jag är ingen hundägare själv så jag har noll erfarenhet men jag gissar att det finns många på BusinessClass.se som vet bättre.
 

peterock

Medlem
Mitt andra inlägg här på BC blir om hundar, roligt!
Tack till ett intressant forum med nyttig och rolig läsning!

Palmens reserapport förklarar hur det är med en liten hund! Jag vet inte riktigt vart gränsen går för hur litet djuren måste vara för att resa i kabinen. Max 2st djur per flight är tillåtet för djur i kabin det vet jag.

Jag har rest en del längre resor med avelshundar på export, Labrador retrivers, en modell större hund!
Då de får resa i cargo hold är det lite annorlunda. Här är en kort genomgång vad jag kan komma på direkt.

Flygbolag;
Alla flygbolag tillåter inte djur i Cargo hold men de flesta! De jag har rest med är LH SK samt KL.
Priset varierar efter hur stor buren hunden reser i är. TG är svin dyrt och Qatar billigt, du kan välja att ta hunden istället för incheckat bagage. Annars är priset från 1500:- - 3000:- one way! Betalas vid incheckningen.

Värt att tänka på om ni tittar på KLM, är layover i AMS över 2 timma med KLM så hamnar hunden på hundhotel vilket kostar €200. Vet tyvärr inte hur många stjärnor detta hotel har.
Normalt är att boka biljett med request för AVI, mått och vikt måste lämnas. inom 24 timmar brukar svar komma om bokningen är approved hela vägen.

Flygplan;
Mindre plan tar inte stora hundburar.
Ringde SAS/blue1 idag för att få reda på max måtten på deras B717 flighter till Helsingfors från ARN. Max vikt 14 och mått 81x57x61
320/737 storleken på plan tar max två stora AVI burar.

Flygplatser;
Heathrow, hanterar inte hundar. Så glöm transit via Heathrow.
Vissa flygplatser har restriktioner under varma sommarmånader då det inte är tillåtet med AVI. Detta gäller speciellt för NordAmerika.

Bur;
Buren ska vara så stor att hunden kan vända sig i den. Det finns massa olika storlekar och märken. Titta till välsorterade djuraffärer för dessa burar. Pris från 1500:- uppåt.
Då hundar gärna inte gör på sig i sin bur, se till att rasta hunden ordentligt innan incheckning och inlämning på special bagage.

Hunden;
Detta kan vara det absolut jobbigaste för hundägare. Hur kommer resan vara för hunden.
Labradorer som är en väldigt lugn hundras har inga problem att resa långt. De gillar att ta det lugnt så jag har känslan att de sover mest.
Hundburen lastas långt fram i planet med ungefär samma brus som i äffärklasserna. Dock kan lastning och start och landning vara stressande.
Har hört att andra hundraser har problem, samt att man ger lugnande i vissa fall.
Ha vatten redo till hunden redan innan ni går på Red customs area!

Införtullning;
Ha koll på alla vaccinationer och dokumentation som hundpass mm. Ofta ska intyg mm vara underskrivet av Distriktsveterinären.
I vissa fall måste man börja planera 6 månader innan resan. Olika regler för olika länder.

Viktigt;
Innan boarding, begär att få veta från lastningen, att hunden är lastad på planet.
Jag brukar fästa hundmat med tape på buren, utifall det blir en försening. Peppar peppar har alla hundresor än så länge gått utan problem.

Hoppas detta gav lite info om hur man tar med familjens bästa vän på en mileage run. :)
 
Last edited:

P.E.

Medlem
Har jobbat som lastare på ARN i sommar och har då lossat och lastat flertalet hundar. Hanteringen av hundar skiljer sig inte mellan long- och shourthaul bortsett från att hundarna lastas i något av de främre lastrummen på de flygplan som inte lastar bagage i burkar. På de flighter där burkar används lastas hundar i belly, det bakersta lastrummet.
 
A

Aurora

Guest
Større variasjon i hvilken stuer som er på jobb, enn mellom flyselskapene. Noen er mer dyrekjær enn andre.

Ville tenkt mer på hvem som har best rutiner rundt tilbakebetaling og kundeservice i tilfelle feilhåndtering, skade eller andre irrops.
 

Farebasis

Medlem
Jag fick frågan tidigare idag: vilket bolag bör man välja och vilka flygbolag bör man undvika? Är det i praktiken någon skillnad eller är det handlingbolag/flygplats som avgör hur hunden behandlas?

Är det stor skillnad på longhaul och shorthaul vad gäller hanteringen?

Jag är ingen hundägare själv så jag har noll erfarenhet men jag gissar att det finns många på BusinessClass.se som vet bättre.

Vet av erfarenhet att Amerikanska bolag är svåra att få hund i cargo accepterat (om inte helt omöjligt) detta kan bero på rädsla för att bli stämda om något skulle hända. Om det verkligen är sant eller inte vet jag. Men när vi på jobbet ska boka pet in cargo har vi alltid fått nej tidigare.
 

peterock

Medlem
Vet av erfarenhet att Amerikanska bolag är svåra att få hund i cargo accepterat (om inte helt omöjligt) detta kan bero på rädsla för att bli stämda om något skulle hända. Om det verkligen är sant eller inte vet jag. Men när vi på jobbet ska boka pet in cargo har vi alltid fått nej tidigare.

Jag undviker alltid byten i USA om det går, med eller utan hund.
Omöjligt skulle jag inte säga att det är. Ev kan du ha försökt under dessa perioder de säger nej pga av värme mm.
 

Vaniljvodka

Medlem
Palmens reserapport förklarar hur det är med en liten hund! Jag vet inte riktigt vart gränsen går för hur litet djuren måste vara för att resa i kabinen. Max 2st djur per flight är tillåtet för djur i kabin det vet jag.

Rapporten som Palmen länkade till var min och gränsen för att ha hund i kabinen är 8 kg (inkl väska). I alla fall med SAS, Swiss och Norwegian (som är de enda jag testat), så jag antar att det förmodligen är standard i branschen.

SAS har precis höjt till 350 kr per väg för att resa med djur i kabinen (inrikes). Swiss tog 50€ per väg för ARN-ZRH.

Skönt att höra att det gått bra att resa med hunden i lastutrymmet!
 

Farebasis

Medlem
Nej det tror jag inte att det berott på, med de flygbolag jag varit kontakt med har det varit nej oavsett årstid. Men jag kan ju ha pratat med någon som inte hade all info hos flygbolaget.
 
Toppen