Senaste nytt

Ombokningar, Optiontown och hur blir det med Eurobonus? Live!

Flood

Medlem
Hej, jag hade en SAS-bokad biljett DTW-IAD-CPH-GOT,United inrikes och sedan SAS från IAD. IAD-CPH uppgraderad med Optiontown till SAS Plus. När jag kommer till flygplatsen 11:30 inför avgång 14:33 (LH har ju en senator-lounge här!) meddelar United att flyget till IAD blir sent, så jag kommer att missa min anslutning. Jag blir ombokad till LH DTW-FRA-GOT på en UA-biljett, med avgång 19:00. Så jag blir 4:27 sen ut från Detroit och 4:15 sen hem till Göteborg vad beträffar tid.

LH incheckning öppnar dock inte förrän 14:00, så UA-damen kunde inte svara på i vilken klass jag hamnar, men jag "var ju ursprungligen bokad i coach" och hon trodde inte att LH hade någon premium ekonomi. Så vi får väl se var det blir för LH-klass om en stund...

Så, hur klagar man hem det här? Jag kommer ju troligen att missa min betalda uppgradering samt få betydligt färre EB-poäng av LH? Samt att det blir ett inrikessegment som försvinner. För att inte tala om LH ekonomi över Atlanten istället för SAS Plus. Antar att jag kan kräva något av SAS, t.ex. pengar tillbaka för Optiontown. Uteblivna EB-poäng? SAS har ju sålt en biljett till mig som deras partner UA har sjabblat bort. Det jobbiga känns ju som att här är fyra parter+mig inblandade...

Det enda positiva är väl att jag får typ fyra timmar Senator-lounge i Detroit och två timmar i Frankfurt. Och så kan jag kanske underhålla någon av er med en live-tråd av allmänt strul... :)
 

Flood

Medlem
Just nu sitter man fast landside och dricker köpeöl i väntan på att LH incheckning öppnar. Med en välfylld väska att släpa på efter 2,5 veckor i USA... Och betalar för wifi... Hemskt! ;)
 

fcx

Medlem
Värre än en av mina bokningar. Bokad hos TF, på en AY-flygning operated by BE. Kul strul i efterhand...

SAS är ett EU-bolag och att bli flyttad till lägre klass är en "involuntary downgrade" Enligt 261/2004 ska det ersättas med 75% av biljettpriset. Med SAS ska man ju dessutom få poäng enligt bokad resa om man blir ombokad:

Poäng vid inställda flyg
Om du ofrivilligt bokas om från SAS till ett annat flygbolag eller annat transportmedel, kan du begära poäng enligt din ursprungliga resplan.

Den relevanta frågan är givetvis om man följer detta eller ej...
 

agehall

Medlem
Det här är inte alls spännande. Jag har råkat ut för nästan exakt samma sak.

Du bör hamna i economy på LH. Sedan kan du prata med SAS och få poäng för den sträcka du var bokad i. Om du dessutom ser till att vara lite smart, så retroregistrar du det LH segment du flyger så kan du få poäng för båda.

Dessutom får du downgrade compensation enligt EU261/2004 och om du blir försenad borde du även få förseningsersättning.
 

Flood

Medlem
Så, då var man inne i senator-loungen och uppkopplad igen. Iddes bara betala för en timme med Boingo. Incheckningen öppnade typ 14:43. Kändes väldigt o-tyskt, men så var det ju amerikaner förklädda i LH-uniform...

Det ser ut som om jag har hamnat i ekonomi Y. Lyckades i alla fall knipa 30C och få en nödutgångsrad på den här A330-300:an.

Missade agehalls tips om retroregistrering innan jag checkade in. EB-numret hade UA redan lagt in på biljetten, så det funkade ju smidigt med incheckning på den nya biljetten. Frågan är väl också om jag hade kommit in i lounge utan inlagt nummer (teoretiskt möjligt kanske)? Y med LH skall väl i alla fall ge 100 % av miles till EB.

Men det känns ju om det här lätt kan bli rörigt med nedgradering och 75 % tillbaka när man har Optiontown som en variabel också... Vad har min biljett egentligen kostat, liksom?
 

agehall

Medlem
Men det känns ju om det här lätt kan bli rörigt med nedgradering och 75 % tillbaka när man har Optiontown som en variabel också... Vad har min biljett egentligen kostat, liksom?

Det är troligen ett mindre problem. Troligen tittar de på den bokningsklass du hade efter OT och beräknar din återbetalning på den fare basis som ger denna bokningsklass. Borde bli en plusaffär för dig oavsett.

Vet du fö att du fått bokningsklass Y på LH? LH skriver väl inte ut bokningsklass på boardingkorten.
 

Flood

Medlem
Hmm, nej det kanske bara är kabinklass eller något utskrivet? Det står No./Class Y på boardingkortet i alla fall. Kanske lounge-draken kan kolla det?
 
Toppen