simon_says91
Medlem
Reserapport HKG-IST (Nya Business class) Turkish Airlines
Check in
Incheckningen påbörjades vid 20:00 och vi var bland dom första i kön, detta på grund av att vårt flyg från Manila landade 2 timmar tidigare på kvällen. Vi blir framvinkade till disken och fick våra platser i Comfortkabinen. Då jag redan tidigare kollat upp att möjlighet till uppgradering vid check-in finns för fasta priser.
Jag påtalade detta till kvinnan bakom disken och hon kollade snabbt upp och sade ”sorry sir but business class is full today, can I put you on standby-upgrade”?
Jag tackade vänligt jag på de erbjudandet och avgiften för det är 400 Euro från Comfort(A)->Business(C). Efter att vi fått upp väskorna på bandet och avklarat alla formaliteter gick vi mot säkerhetskontrollen och passkontrollen. Då varken jag och min vän inte har någon status på Star Alliance så blev det tyvärr ingen lounge vilket var en tråkig historia, hört väldigt gott om loungerna på HKG.
Vi parkerade oss istället uppe på en grillrestaurang där vi beställde in varsin stor hamburgare med pommes och en stor öl. Hong Kongs flygplats är stor och har många ytor att sitta på om man inte vill äta på en av dom många restaurangerna finns även många snabbmatsrestauranger och mindre asiatiska matställen att välja på.
Klockan närmar sig 22:00 och vi rör oss ner mot transporttåget som skall ta oss ut till satelitterminalen och gate 42.
Vi ville va i tid då vi fått information från check-in personalen att prata med gatepersonalen angående vår standby-upgrade om de nu fanns plats ombord i business.
Vi ankommer till gate 42 och de har redan bildats en kö till boarding. Jag smiter snabbt fram till disken medans min resekompis ställer sig i kö. På vägen fram till disken räknar jag diskret antalet passagerare som står i den angivna businesskön, ihop om att någon inte skulle dyka upp. Väl framme vid disken bekräftar personalen även där att business class är fullbokat. Jag går tillbaka bak till änden av kön och boardingen påbörjas av både business och ekonomi/comfort.
Vi kommer ombord och slår oss ner på rad 18 i comfortkabienen. Efter att plockat upp ipad och hörlurar för att börja fördriva tiden ombord med film får jag en syn på en kvinna som snabbt närmar sig våran stolsrad. Hon stannar till och kollar upp mot hathyllan där platsnumreringen är placerad och kollar ner på mig och säger: Mr Simon, we have a seat avalible for you, please follow me.
Hong Kong - Istanbul, Flyg TK071 (Turkish Airlines)
Avgång: 23:15
Ankomst: 05:45
Flygplan: B777-300ER
Klass: Business class
Sittplats: 1E
Jag reser mig upp ur stolen och plockar med mig alla tillhörigheter och följer henne framåt i planet och in i businesskabinen. Hon visar mig fram till säte 1E vilket är mittensätet i konfigurationen 2-3-2 som Turkish Airlines har i sin business class.
Sätet
Foto: Simon_says91
Foto: Dr. Miles
Jag slår mig ner mellan två äldre herrar varav en av dom vänligen hjälper mig med mitt handbagage upp i hatthyllan. Personalen var påtagligen inte hjälpsamma då dom stressade snabbt för att få planet redo för avgång och delar samtidigt ut menyerna till alla passagerare.
En för middagen
Och en separat för frukosten som man fick kryssa i vad man ville ha
Den vänliga kvinnan från gaten som följde mig till min plats kommer fram till mig och ber mig signera kvittot som bekräftar min betala uppgradering och sen är allt klart. Främre dörren stängs och säkerhetsvideon börjar rulla medans planet backas ut från gaten.
Då jag flyttades fram så pass sent efter boarding så missade jag välkomstdrinken men fick lite plåster på såren när en värdinna kommer ut med en chokladbit från Godiva.
Vi börjar taxa ut mot startbanan och efter en påtagligt kraftig acceleration lyfter vi från marken och sätter kurs mot Istanbul. När skylten med säkerhetsbältet släckts blir de fart på kabinpersonalen som börjar personalen aktivera sig bakom gardinen.
Turkish Airlines har som en del andra bolag en såkallad Inflight-chef i full kockklädsel ombord på planet. De är även han som kommer ut och tar min beställning på mat och samtidigt tar hand om min frukostlapp. Straxt bakom honom kommer en av värdinnorna och tar min första dryckbeställning, självklart ett glas champagne. Till champagnen serverades en skål med hasselnötter och mandlar och även en liten mindra talrik med små snittar.
Efter ett glas påfyllning påbörjas serveringen av förrätten. Mitt val för på carpaccio med majonnäs innehållande tryffelolja och svarta oliver. Allt serverades med sallad och kikärtort och lite blandade röror på sidan. Bröd ifrån en korg fanns även.
Efter att ätit ungefär hälften av carpaccion tänkte jag, nu måste jag spara mig så jag orkar äta alla härligheterna. Jag ber om min nästa rätt som är en varm tomatsoppa som serveras med en varm brödbit med olivröra på. En otroligt god och krämig soppa som jag åt upp allt av!
Varmrätten blev grillad kyckling med rosmarinsås som serverades med kokt potatis och grillade grönsaker. Måltiden avnjöts med ett glas vit vin (Chateau Lamothe Pontier Medor 2009)
Kycklingen var perfekt tillagad och riktigt saftig och inte alls torr som man ibland är van vid i flygplansmat. Stort plus!
Medans jag sitter och avnjuter min varmrätt ser jag i ögonvrån hur dom påbörjar upplägningen av efterrätterna på vagnen ute i "köket"
Efter att jag avslutat min varmrätt började personalen att plocka bort samtliga tallrikar i kabinen och förbereder serveringen av efterrätten. Vagnen rullar ut och eftersom jag sitter på första raden är jag bland dom första att serveras. Ett stort urval av färst frukt och turkiska bakelser/kakor finns att tillgå. Har ingen aning vad alla kakor o bakelser heter men en är baklava. Då inget av dessa faller mig i smaken ber jag om färst frukt samt en kula chokladglass med bitar av choklad i.
Efterrätten avslutas snabbt då jag vill försöka få så mycket sömn som möjlig. Jag går till toaletten och borstar tänderna samt byter om till bekvämare kläder att sova i. Jag sätter mig i stolen och ställer in stolen i sovläge dock med nackstödet lite upphöjt så man kan se film innan man somnar. Stolen är rymlig och mjuk, kudden är stor och täcket väldigt långt så till och med mina fötter fick plats under täcket!
Jag började bläddrade genom filmerna på AVOD, valet blev Transformers 3 Dark Side of the Moon. När jag precis satt på filmen kommer en av värdinnorna ut och ger mig en vattenflaska inför natten att ha på platsen. Mycket bra att ha!
Jag somnar redan 20 min in i filmen och får mig 6-7 timmars sömn.
Frukost
Vaknar upp med 2,5 timme till landning. Man sov verkligen gott i den här stolen, brusreducerade hörlurar kan ha hjälpt till en del också. Jag sätter mig upp i en lite halvliggande position och ber om en flaska vatten till. Ca 30 min efter att jag vaknat tänds kabinen upp och frukost skall börja serveras för dom som vaknat. Personalen kommer ut med varma handdukar och ett glas nypressad apelsinjuice.
Jag fäller sedan upp mitt bord från armstödet och direkt är värdinnan ute och lägger upp en vitduk. Servering av lite färsk frukt med 3 olika ostar som tillbehör samt en kopp te innan frukosten.
Mitt val till frukosten blev Äggröra med varm toast och grillad tomat. Även bröd från en korg ververades.
Äggröran va inget speciellt utan va alldeles för rinnig. En liten nitlott... Dock den färska frukten höll hög kvalité och va en perfekt start på dagen.
De fanns även tid för en liten "efterrätt" nu till frukosten också. Wienerbröd serverades samt ett glas juice till det precis innan landning
Straxt efter att jag ätit upp dessa delikata wienerbröd plingar de till i kabinen och skylten med säkerhetsbältet tänds. Kaptenen anropar och berättar att vi påbörjat vår inflygning till Istanbul och beräknas landa inom 15 min.
Efter en mjuk landning och en väldigt lång taxning till en parkeringsplats mitt ute i ingenstans på flygplatsen stannar planet. Business class passagerare får stiga av planet först och åker även en egen buss. Bussen i sig är inget speciellt men med endast 28 passagerare så får alla en sittplats.
Sammanfattning
Resan gick snabbt och smidigt. Servicen varierade under flygningen men personalen höll alltid ett lugn och stressade inte. Det i sin tur med den goda maten gjorde resan utmärkt. Så här i efterhand kunde jag inte fått en bättre upplevelse på min första business resa på long-haul!
Tack för mig!
Check in
Incheckningen påbörjades vid 20:00 och vi var bland dom första i kön, detta på grund av att vårt flyg från Manila landade 2 timmar tidigare på kvällen. Vi blir framvinkade till disken och fick våra platser i Comfortkabinen. Då jag redan tidigare kollat upp att möjlighet till uppgradering vid check-in finns för fasta priser.
Jag påtalade detta till kvinnan bakom disken och hon kollade snabbt upp och sade ”sorry sir but business class is full today, can I put you on standby-upgrade”?
Jag tackade vänligt jag på de erbjudandet och avgiften för det är 400 Euro från Comfort(A)->Business(C). Efter att vi fått upp väskorna på bandet och avklarat alla formaliteter gick vi mot säkerhetskontrollen och passkontrollen. Då varken jag och min vän inte har någon status på Star Alliance så blev det tyvärr ingen lounge vilket var en tråkig historia, hört väldigt gott om loungerna på HKG.
Vi parkerade oss istället uppe på en grillrestaurang där vi beställde in varsin stor hamburgare med pommes och en stor öl. Hong Kongs flygplats är stor och har många ytor att sitta på om man inte vill äta på en av dom många restaurangerna finns även många snabbmatsrestauranger och mindre asiatiska matställen att välja på.
Klockan närmar sig 22:00 och vi rör oss ner mot transporttåget som skall ta oss ut till satelitterminalen och gate 42.
Vi ville va i tid då vi fått information från check-in personalen att prata med gatepersonalen angående vår standby-upgrade om de nu fanns plats ombord i business.
Vi ankommer till gate 42 och de har redan bildats en kö till boarding. Jag smiter snabbt fram till disken medans min resekompis ställer sig i kö. På vägen fram till disken räknar jag diskret antalet passagerare som står i den angivna businesskön, ihop om att någon inte skulle dyka upp. Väl framme vid disken bekräftar personalen även där att business class är fullbokat. Jag går tillbaka bak till änden av kön och boardingen påbörjas av både business och ekonomi/comfort.
Vi kommer ombord och slår oss ner på rad 18 i comfortkabienen. Efter att plockat upp ipad och hörlurar för att börja fördriva tiden ombord med film får jag en syn på en kvinna som snabbt närmar sig våran stolsrad. Hon stannar till och kollar upp mot hathyllan där platsnumreringen är placerad och kollar ner på mig och säger: Mr Simon, we have a seat avalible for you, please follow me.
Hong Kong - Istanbul, Flyg TK071 (Turkish Airlines)
Avgång: 23:15
Ankomst: 05:45
Flygplan: B777-300ER
Klass: Business class
Sittplats: 1E
Jag reser mig upp ur stolen och plockar med mig alla tillhörigheter och följer henne framåt i planet och in i businesskabinen. Hon visar mig fram till säte 1E vilket är mittensätet i konfigurationen 2-3-2 som Turkish Airlines har i sin business class.
Sätet
Foto: Simon_says91
Foto: Dr. Miles
Jag slår mig ner mellan två äldre herrar varav en av dom vänligen hjälper mig med mitt handbagage upp i hatthyllan. Personalen var påtagligen inte hjälpsamma då dom stressade snabbt för att få planet redo för avgång och delar samtidigt ut menyerna till alla passagerare.
En för middagen
Och en separat för frukosten som man fick kryssa i vad man ville ha
Den vänliga kvinnan från gaten som följde mig till min plats kommer fram till mig och ber mig signera kvittot som bekräftar min betala uppgradering och sen är allt klart. Främre dörren stängs och säkerhetsvideon börjar rulla medans planet backas ut från gaten.
Då jag flyttades fram så pass sent efter boarding så missade jag välkomstdrinken men fick lite plåster på såren när en värdinna kommer ut med en chokladbit från Godiva.
Vi börjar taxa ut mot startbanan och efter en påtagligt kraftig acceleration lyfter vi från marken och sätter kurs mot Istanbul. När skylten med säkerhetsbältet släckts blir de fart på kabinpersonalen som börjar personalen aktivera sig bakom gardinen.
Turkish Airlines har som en del andra bolag en såkallad Inflight-chef i full kockklädsel ombord på planet. De är även han som kommer ut och tar min beställning på mat och samtidigt tar hand om min frukostlapp. Straxt bakom honom kommer en av värdinnorna och tar min första dryckbeställning, självklart ett glas champagne. Till champagnen serverades en skål med hasselnötter och mandlar och även en liten mindra talrik med små snittar.
Efter ett glas påfyllning påbörjas serveringen av förrätten. Mitt val för på carpaccio med majonnäs innehållande tryffelolja och svarta oliver. Allt serverades med sallad och kikärtort och lite blandade röror på sidan. Bröd ifrån en korg fanns även.
Efter att ätit ungefär hälften av carpaccion tänkte jag, nu måste jag spara mig så jag orkar äta alla härligheterna. Jag ber om min nästa rätt som är en varm tomatsoppa som serveras med en varm brödbit med olivröra på. En otroligt god och krämig soppa som jag åt upp allt av!
Varmrätten blev grillad kyckling med rosmarinsås som serverades med kokt potatis och grillade grönsaker. Måltiden avnjöts med ett glas vit vin (Chateau Lamothe Pontier Medor 2009)
Kycklingen var perfekt tillagad och riktigt saftig och inte alls torr som man ibland är van vid i flygplansmat. Stort plus!
Medans jag sitter och avnjuter min varmrätt ser jag i ögonvrån hur dom påbörjar upplägningen av efterrätterna på vagnen ute i "köket"
Efter att jag avslutat min varmrätt började personalen att plocka bort samtliga tallrikar i kabinen och förbereder serveringen av efterrätten. Vagnen rullar ut och eftersom jag sitter på första raden är jag bland dom första att serveras. Ett stort urval av färst frukt och turkiska bakelser/kakor finns att tillgå. Har ingen aning vad alla kakor o bakelser heter men en är baklava. Då inget av dessa faller mig i smaken ber jag om färst frukt samt en kula chokladglass med bitar av choklad i.
Efterrätten avslutas snabbt då jag vill försöka få så mycket sömn som möjlig. Jag går till toaletten och borstar tänderna samt byter om till bekvämare kläder att sova i. Jag sätter mig i stolen och ställer in stolen i sovläge dock med nackstödet lite upphöjt så man kan se film innan man somnar. Stolen är rymlig och mjuk, kudden är stor och täcket väldigt långt så till och med mina fötter fick plats under täcket!
Jag började bläddrade genom filmerna på AVOD, valet blev Transformers 3 Dark Side of the Moon. När jag precis satt på filmen kommer en av värdinnorna ut och ger mig en vattenflaska inför natten att ha på platsen. Mycket bra att ha!
Jag somnar redan 20 min in i filmen och får mig 6-7 timmars sömn.
Frukost
Vaknar upp med 2,5 timme till landning. Man sov verkligen gott i den här stolen, brusreducerade hörlurar kan ha hjälpt till en del också. Jag sätter mig upp i en lite halvliggande position och ber om en flaska vatten till. Ca 30 min efter att jag vaknat tänds kabinen upp och frukost skall börja serveras för dom som vaknat. Personalen kommer ut med varma handdukar och ett glas nypressad apelsinjuice.
Jag fäller sedan upp mitt bord från armstödet och direkt är värdinnan ute och lägger upp en vitduk. Servering av lite färsk frukt med 3 olika ostar som tillbehör samt en kopp te innan frukosten.
Mitt val till frukosten blev Äggröra med varm toast och grillad tomat. Även bröd från en korg ververades.
Äggröran va inget speciellt utan va alldeles för rinnig. En liten nitlott... Dock den färska frukten höll hög kvalité och va en perfekt start på dagen.
De fanns även tid för en liten "efterrätt" nu till frukosten också. Wienerbröd serverades samt ett glas juice till det precis innan landning
Straxt efter att jag ätit upp dessa delikata wienerbröd plingar de till i kabinen och skylten med säkerhetsbältet tänds. Kaptenen anropar och berättar att vi påbörjat vår inflygning till Istanbul och beräknas landa inom 15 min.
Efter en mjuk landning och en väldigt lång taxning till en parkeringsplats mitt ute i ingenstans på flygplatsen stannar planet. Business class passagerare får stiga av planet först och åker även en egen buss. Bussen i sig är inget speciellt men med endast 28 passagerare så får alla en sittplats.
Sammanfattning
Resan gick snabbt och smidigt. Servicen varierade under flygningen men personalen höll alltid ett lugn och stressade inte. Det i sin tur med den goda maten gjorde resan utmärkt. Så här i efterhand kunde jag inte fått en bättre upplevelse på min första business resa på long-haul!
Tack för mig!
Last edited: