Senaste nytt

Vad ska jag välja? Första eller andra klass på SJ?

Maserati

Medlem
Hej!

Jag skall börja pendla mellan Stockholm och Eskilstuna, en T/R varje dag. Har precis reggat mig på SJ Prio, kommer köra med ett månadskort. Såg att man kunde välja mellan Klass 1 och Klass 2, något man skall tänka på innan man väljer? Pris skillnad på ca 700kr, är det någon stor skillnad poängmässigt eller ska man köra på det billigaste?
 

telelina

Medlem
Hade definitivt valt 1 klass. Tänk dig överfulla tåg i rustningtrafik. Trångt & kvavt. Dessutom får du mer utrymme när du sitter 1 klass. Du kanske vill jobba på tåget & då är ju sitplats viktigt. Sedan kanske ska tilläggas att jag inte har koll på just din sträcka.
 

FF#1

Medlem
För resor i rusningstid så åker jag alltid 1:a klass där, lugnt och skönt, samt gott om plats att sitta.
Det är ofta kaos i 2:a klass under rusning, slut sittplatser och trångt.
 

jsn

Medlem
Är det gamla lokdragna tåg eller tvåvåningstågen (X40) som går på den sträckan? Är det X40 så är det absolut ingen skillnad i komfort mellan 1:a och 2:a klass, men i de gamla lokdragna tågen så är det 2+1 konfig i 1:a klass medan det är 2+2 i 2:a klass.
Vidare brukar det vara större chans att få sittplats i 1:a klass i rusningstid, men detta beror också lite på om du kliver på vid startstation samt hur långt i förväg innan avgång du kommer till tåget...
 
Du får poäng för varje krona du betalar så skillnaden i poäng är alltså 700..

1 klass är normalt lugnare och mer plats även om alltfler pendlar i första klass också.

Just på stockholm-eskilstuna körs mestadelen av tågen med dubbeldäckartåget, och där är det ingen som helst skillnad i inredning mellan första och andra klass, så skillnaden blir enbart lite mindre beläggning samt att internet ingår på de tåg det finns.

Värt att tänka på. Du kan identifiera de avgångarna på att de har ett @ i bokningsdialogen (trådlöst internet)

Behöver du även anslutningsresa i SL eller Eskilstuna så kan du köpa ett TIM kort istället. se www.tim.se
 

Alf

Medlem
Använd de 700 kr till något vettigare. För 7000kr kan du efter ett år köpa en trevlig långresa istället.
Helt bortkastade pengar på att åka 1 kl i dubbeldäckarna, lika trångt och samma säten och lika många telefonmarodörer.
De poäng SJ lämnar är inte heller så mycket att jaga efter.
 

Glenn E

Medlem
Om du bor i Stockholm och åker till Eskilstuna på morgonen behöver du inte förstaklass för de flesta pendlarna åker åt andra hållet.
 
A

Aurora

Guest
Finnes det ikke pendler-billetter for studenter eller ungdom? Jeg inngår både i alderskategorien 20-25 og student, men får kun opp pendlerbilletter hvis jeg velger vuxen resenär.

500kr forskjell på 1 klasse og 2 klasse, 20 minutters reise med gammel-togene...

Noen som vet hvordan det fungerer med videre reise med buss i Uppsala? Har UL samarbeid så jeg kan få billett som er gyldig både hos SJ og UL?
 

Nemo

Medlem
Finnes det ikke pendler-billetter for studenter eller ungdom? Jeg inngår både i alderskategorien 20-25 og student, men får kun opp pendlerbilletter hvis jeg velger vuxen resenär.

500kr forskjell på 1 klasse og 2 klasse, 20 minutters reise med gammel-togene...

Noen som vet hvordan det fungerer med videre reise med buss i Uppsala? Har UL samarbeid så jeg kan få billett som er gyldig både hos SJ og UL?
Vill du ha SJ + UL använder du TiM-biljetter som Glenn E tipsar om. Står även info på UL:s hemsida Andra kort/biljetter som gäller - ul.se mer info finner du på Lokaltrafik - Trafik i Mälardalen [NS4 version].
Vill du ha SL + UL finns det kombinationskort hos UL UL/SL - ul.se Bor du i Märsta och åker SL pendeltåg är det billigast att ha detta kort. Har också studentrabatt.
 
Toppen