Senaste nytt

Problemet löst: Pytteliten skada på SIXT hyrbil kostade mig 5312kr

Jag fick ett mail från hyrbilsfirman SIXT där jag hyrde en BMW 520d i somras. Dom hade hittat skador på bilen som krävde reparation och omlackning. Kostnaden 5312kr drogs från mitt SAS American Express Gold.

Jag har försökt bestrida skadan men det gick inte så bra. Spontant tror jag inte att jag märkt skadad om jag inspekterat bilen vid hämtning (vilket jag inte gjorde).

Uppdatering 2013-08-20: Problemet är löst, pengarna är återbetalade till mig! Läs mer: #71


Bedöm själva av bilderna nedan:

bild 1.JPG bild 2.JPG bild 3.JPG bild 4.JPG
 

drW

Medlem
Det är därför jag alltid hyr med mitt Handelsbanken platinum kort så jag slipper fundera på snikna hyrbilsfirmor.
 

Chrille

Medlem
Frågan är väl om du orsakade skadorna eller ej? Om man är 100% säker på att man är "oskyldig" så är det förstås surt.
 

agehall

Medlem
SERIÖST!? Det där är ju mindre slitage än man åstadkommer när man sätter fötterna mot pedalerna.

Antar att det där är bilder de skickat dig? Är bilderna tagna där du lämnade bilen eller har de flyttat den efter att du lämnade in nycklarna? När, lite mer exakt, hyrde du den och när kom de med kravet på att du skulle betala det där?

Jag skulle strida med näbbar och klor för att inte betala.
 

Treo

Medlem
Och varför fick du inte kravet direkt? Verkar skumt dels att att de tar betalt för detta, dels att kravet kommer långt(?) efter att du lämnat bilen. Om de inte anmärkt på något vid inlämningen skulle jag benhårt hävda "skada" efter.
 

Llehs

Medlem
Efter en otrevlig diskussion med Hertz representant på ARN har jag börjat fota bilen innan avfärd. Tyvärr innebär det att man måste gnälla om den är det minsta otvättad också. Det där med hyrbilar känns mycket mer omständigt numera.
 

agehall

Medlem
Jag tyckte det kändes väldigt olustigt när jag hyrde en Porsche av Avis i Frankfurt. Garaget man hämtade bilen i var väldigt dåligt upplyst men där man lämnade den var det i princip dagsljus. Hur f-n ska man se skador när man hämtar bilen om det inte är samma ljus då?
 

flybob

Medlem
Seriöst? Det är ju för fan bara småskråmor som helt klar bör betraktas som normalt slitage. Lätt att se en repa som är mindre än en slaktad fluga på spoilern!
Har du bett att få se den omlackade och reparerade bilen?
 

Resenären

Medlem
Det finns väl otal storys om 'scam' vid bilhyra? Jag hade en parkeringsskada, som kostade mig 1000. CHF. Därefter tar jag alltid
full försäkring vid bilhyra. Betydligt billigare....
 
Toppen