Senaste nytt

SAS EuroBonus Pandion - Vad krävs och vilka är förmånerna?

PeHe

Ny medlem
Vad krävs egentligen för att komma upp i denna supernivå i SAS Eurobonus?

Vad får man för förmåner som SAS Pandion?

Står ju inget om det på SAS Hemsida...
 

flierman

Medlem
Vad jag vet så finns ingen fast nivå, den varierar beroende på hur mycket alla andra medlemmar flyger, Dock ska du resa mycket med SAS och närmsta partners...d.v.s om du reser mycket Star Alliance spelar det ingen roll..då blir du aldrig mer än Guld. Man kan säga att det är cash ner i SAS ficka som räknas...ju mer du reser SAS och ju mer pengar du genererar till dem...inte partners så blir du Pandion.

Förmåner som jag vet om: Garanterad plats 24 timmar innan på SAS och några närmaste partners, medföljande åker business men betalar för ekonomiklass i poäng om medlemmen reser i busienss-class betalande. EB medlemsservice kan fixa platser för poäng på SAS-plan även om det är slutsålt med poängplatser, högsta prio på väntelista, typ 60 kilo bagage, poängens förfallodatum tickar inte på medan du är Pandion e.t c
 
Jag ser ett par problem med Pandionkortet:

- Kortet är faktiskt bara ett vanligt EBG-kort så fort du är utanför SAS nätverk. Du har inte tillgång till First Class lounger hos Star Alliance partners som Lufthansa, Singapore Airlines, Thai etc.

- Det finns inte några tydliga nivåer för Pandion (miles/intjäning) vilket gör att tävlingsmänniskor som vi här på BusinessClass troligen inte ens försöker uppnå statusen. En fast nivå på säg 200.000 poäng per år (på SAS flighter) vore bättre tycker jag.

Roger kommer säkert berätta mer om livet som Pandion.

Om vi är inne på superstatus kan ni väl likaväl sikta på Gudstatus:
HON Circle - Virtual Tour
 

hyper

Medlem
- Det finns inte några tydliga nivåer för Pandion (miles/intjäning) vilket gör att tävlingsmänniskor som vi här på BusinessClass troligen inte ens försöker uppnå statusen. En fast nivå på säg 200.000 poäng per år (på SAS flighter) vore bättre tycker jag.

Just detta ser jag som det största problemet, både för SAS resenärer och SAS som flybolag. Precis som du säger finns det egentligen inget incitament att flyga mer med SAS när man väl nåt Guld, och ska jag vara helt ärlig - så är (som andra trådar indikerat) Guldstatusen inom SAS fruktansvärt urvattnad.

En klart definerad Pandionnivå, alternativt högre krav för EBG (100k eller liknande som LH har) i kombination med en bättre Guldprodukt är vad SAS borde ägna sig åt i min mening.
 
Att EBG är urvattnat håller de flesta med om. Bjornstrom är dessutom något på spåren som är lite trist med EBP då du automatiskt inte få tillgång till First Class lounger (BKK undantaget om du flyger vidare med TG). Det är ngt som jag gärna hade sett som EBP perk.

Sen vet jag inte hur mkt det skulle kosta SAS att ge sina 2000 EBP's motsvarande HON status, så det vågar jag inte drömma om.

Dock så står det klart att om jag postat till M&M så hade jag kvalificerat mig till HON baserat på de 3 senaste åren...:-(
 
Jag började fundera kring detta & på sätt och vis är jag glad att jag inte behöver komma upp med lösningen på detta problemet med vad de olika nivåerna skall innebära, men vad bör varje nivå innehålla?

Jag vet att EBG's tycker att det borde innehålla en hel massa, som fri BOB, fri OP-UP etc, etc.
EBS tycker att det är bedrövligt att de inte har lounge access.

Så vad är lösningen?

Är LH modell värt att ta efter? Vad jag har hört så kikade de väldigt på EBP när de utformade HON, men de tog det definitivt ett steg längre.
 

jurgenb

Medlem
SK har ju sin VIP lounge som borde kunna figurera EBP lounge kan man tycka ?
Limoservice osv har dom ju redan där..

*S har väl ingen lounge access alls runt om i världen så det krävs väl möjligen mer samordnad insats där kanske?

*G med fri BOB o grejjer kunde väl också vara något, snäppa upp nivån lite från 70>100 - fast isåfall vara lite frikostigare med 100% klasser?
 

Dr. Miles

Expert
Jag tycker att SAS kanske kan dela ut lounge kupong(2-4 st) till deras silvermedlem.
Eller gör som ANA, ge EBS medlemmar möjlighet att använda EB poäng för att använda deras lounge.

Det kostar inte så mycket för SAS att genomföra, men det kommer säkert att uppskattas av medlemmarna.
 
Toppen