Senaste nytt

20 timmar i Dubai & 15 timmar i Hong Kong

Ska till BKK över nyår och har lite olika alternativ på flyg dit. Då jag inte har någon brådska funderar jag på att flyga med Emirates och ha två stop på vägen. Hinner jag göra något roligt under stoppen eller är det bättre att satsa på ett direktflyg med Thai?
 
Ska till BKK över nyår och har lite olika alternativ på flyg dit. Då jag inte har någon brådska funderar jag på att flyga med Emirates och ha två stop på vägen. Hinner jag göra något roligt under stoppen eller är det bättre att satsa på ett direktflyg med Thai?

15 h i Hong Kong är ganska mycket, mitt rekord är 8 h, då hann jag till o från flygplatsen, käka middag med leverantör och tre möten på vägen. :cool:

Ta tåget in, åk spårvagn upp till The Peak o käka på Pearl on the Peak. Kanske också en shoppingtripp eller en drink högst upp i ICC.
 
Välkommen till bc.se Frank Underwood

15 timmar i Hong Kong är otroligt mycket! Man hinner det mesta på den tiden om man vill och orkar. Jag skulle ta bergbanan upp till The Peak som nämns. Man kan också beroende på dag besöka deras enorma marknad nere i Kowloon som är väldigt häftig. Annars en snabb resa med båten över till Macau är också ett alternativ.

Åka över till Shenzhen känns inte som ett alternativ då de kan va långa köer och vet inte vilken tid på dygnet du ankommer. Om du vill åka över dit är tipset att åka tidigt på morgonen, kan bli en del kö för att få tag på deras 5 dagars visum.

Dubai har jag ingen koll på men skulle va Dubai Mall och Burj Khalifa man kan besöka.
 
Last edited:

Ritz

Medlem
15 timmar i Hong Kong är BRA med tid och det är helt klart värt att åka in till stan. Med taxi tar det ca 20-30 min one way.

Om jag var du skulle jag fördela tiden så här:

Frukost på något fint hotell (om du landar på morgonen), t.ex. The Peninsula (ligger i Tsim Sha Tsui-området på Kowloon-sidan).
Shopping i Tsim Sha Tsui - Harbour City-shoppinggallerian och gatorna runt Nathan Road.
Gå norrut till Mongkok och upplev det slitna, autentiska HK.
Ta tunnelbanan till Hong Kong Island-sidan och ta spårvagnen österut mot Causeway Bay.
Lagom till middag, åk västerut mot Central och promenera upp mot Mid-levels. Där finns trevliga restauranger och barer.
Ta en skön massage någonstans innan du drar ut till flygplatsen.

Mat och shopping finns överallt! :)
 

Attachments

  • TST_NathanRoad_IMG_0592_w600.jpg
    TST_NathanRoad_IMG_0592_w600.jpg
    56,1 KB · Visningar: 326
  • hong-kong-the-peninsula-hotel.jpg
    hong-kong-the-peninsula-hotel.jpg
    145,5 KB · Visningar: 324
  • 750px-HK_FaYuenStreet_SportsShops.jpg
    750px-HK_FaYuenStreet_SportsShops.jpg
    211,9 KB · Visningar: 365
  • HongKongCitizens.jpg
    HongKongCitizens.jpg
    171,4 KB · Visningar: 327
Last edited:

RobRoy

Medlem
Dubai och Hong Kong är rätt lika på ett sätt - hur lätt och ’roligt’ det är att ta sig någonstans beror på dag och tid på dygnet. Har bara besökt dubai en handful gånger men då har det varit så gott som omöjligt att ta sig in till Deira med omnejd mellan 16-21.00. Hong Kong är inte riktigt lika illa men lördagar och särskilt söndagar är det inte helt lätt att ta sig någonstans (causeway bay på en söndag är helvetet på jorden!). Men med allt det sagt så tycker jag att båda ställen är värda att besöka och att du lätt kan ta dig runt under den tid du har. Om du nu råkar komma till HK på en söndag så är en Sunday brunch ett måste. Alla champagneälskare på detta forum skulle uppskatta detta – free flow i dryga 4 timmar + en massa mat. Har du andra praktiska frågor om HK så skicka ett pm.
 
Toppen