Senaste nytt

Röra sig mellan Heathrow Terminal 5 A-B-C?

agehall

Medlem
(Kanske hör hemma i flygplatsforumet, men men..)

Jag funderar på hur fritt man kan röra sig mellan T5a-b-c på LHR. Det är väl inga större problem att åka ut till en av satelliterna, men hur kommer man tillbaka till T5a sedan? Då måste jag väl gå igenom passkontroll etc?

Min baktanke är att det finns en trevlig lounge i T5c (aka Starbucks) som kan vara värt ett besök även om man inte flyger därifrån...

Kan även meddela att FruAgehall hade en enda kommentar om min fina Cardiff-mugg: "Gör ALDRIG så igen." :)
 

Senator

Moderator
Röra sig mellan LHR T5a-b-c?

Nej, man kan inte röra sig fritt från 5C tillbaka till huvudbyggnaden. Det är skälet till man uppmannas att vänta till där till gaten är 100% garanterat.
 

Jacob

Medlem
Har du väl åkt ut till B eller C-piren blir det problem att åka tillbaka eftersom avgående och ankommande passagerare separeras på Heathrow.

Meningen är att du ska stanna i huvudterminalen tills gaten visas på skärmarna och du verkligen vet att du ska till en gate vid B eller C-piren. Har du en transfer är det samma sak, du åker till huvudterminalen om du inte vet med säkerhet att ditt anslutningsflyg avgår från en B eller C-gate.

Det går väl säkert att åka tillbaka, kan ju vara så att ett flyg blir inställt/att du blir ombokad av någon anledning etc. Men det kräver att personalen hjälper dig och de lär väl inte bli helt glada över att tvingas assistera felåkande passagerare om det inte finns en legitim anledning till det.
 

jth

Medlem
Jag har faktiskt funderat på detta, om det går att ta sig från departure till arrival i 5B/5C. Bara man kommer över i arrival-området kan man ju åka tillbaka till 5A, gå genom flight connections security och komma upp till departure-området. Jag kollade runt sist jag var i 5B och jag "har för mig" att jag sett skyltar som indikerar att man kan gå tillbaka till 5A, men inte provat.
En stunds googling på ämnet producerade inga konklusiva resultat, lite konstigt eftersom detta brode vara en legitim fråga. Det finns säkert nån här som vet säkert :)
 

henrik l

Medlem
Jag har anlänt X antal gånger till B och C-gater och då ska man genom pass- och säkerhetskontroll när man kommer tillbaka till 5A. Men jag har aldrig tänkt på hur man går från ankomstgate i B och C till tåget. Misstänker att flödena är separerade för avgående och ankommande pax. Men du får gärna testa och "förvilla" dig bort till C och sedan ta dig tillbaka till A:D

Det lär dock inte vara samma elände som när jag hade en long lay over och skulle ta mig från T5 till en sunkig Diners lounge i annan terminal. Tog en halvtimme innan jag blev eskorterad ut tillsammans med en röksugen svensk tjej som bara skulle ut och ta ett bloss inför en 11-timmars flygning till EZE.
 

Luft

Medlem
Men för att få handla gratis (upp till 15 pund) på Starbucks (om man reser i Club) måste man väl ha ett plan som avgår från en C-gate? Jag har i alla fall alltid fått visa mitt boarding pass för personalen på Starbucks ute vid T5c, och då ser de ju vilket plan man ska med.
 

agehall

Medlem
Oj, har de sådan koll? Då är det ju kört. Vi hade väl lite "tur" när BA780 avgick från T5c i söndags då...
 

nlu

Medlem
Har läst att du kan gå till fots i den med tåget parallella gångtunneln. Ta dock detta råd med en nypa salt, eftersom det då medför att du går mot den tänkta gångriktningen, samt att det är en bit att gå.
 

NyfikenGrau

Medlem
Har lite frågor ang byten inom LHR T5 trots att jag läst på FlyerTalk tills ögonen blöder...

--Kan man utgå ifrån att en A380, i mitt fall till JNB, alltid avgår från T5C, eller finns det numera platser för dessa jättar även vid T5B?
--Jag förmodar att inomeuropeiska shorthaul, i mitt fall från TXL, nästan alltid ankommer till T5A, korrekt? LHR-sidan på nätet visar av någon anledning aldrig gater..?

Har någon provat gångtunnlarna, i synnerhet sedan de blev utrustade med rullband?

New moving walkway opens at Heathrow Terminal 5

Dessa ska för övrigt vara ett sätt att röra sig fritt mellan terminaldelarna för att anknyta till trådens ämne.

Något jag fortfarande inte begripit är var 17 man går igenom säkerhetskontrollen om man ankommer till A och åker från B eller C, alltså i vilken av terminalerna?

Och slutligen, bokade resan innan jag visste att jag skulle få status i OW, har därför kort bytestid (ca 90 minuter) - är det ens någon idé att försöka besöka någon lounge på denna tid, och vilken av de tre(?) Galleries north, south eller 5B skulle gå smidigast att besöka om vi antar att jag ankommer till A och flyger från C?

Rätt avancerade frågor men tacksam för alla svar :)
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror inte du kan UTGÅ från att A380 alltid avgår från 5C men chansen/risken är nog ganska stor, likaså att intraeuropeiska flighter landar på 5A.

Jag testade gångarna vid ankomst till 5C (se tråd i flygplatsforumet).

Jag har således inte testat att gå mot 5B eller 5C för avresa. Men om jag tolkar texterna rätt så kommer följande ske om du kommer till 5A

Du går till transfer och går igenom säkerhetskontrollen i 5A. När det är dags att gå till avgående flight 5B eller 5C tar du hissen längst ner i stället för att gå av vid tåget. Det är hissarna som är i mittsektionen av 5A.

Jag tror inte det går att röra sig hur fritt som helst mellan terminalerna medelst gångarna - men jag vet inte.

Jag tror det är bäst att besöka gallerierna i 5A om tid finnes.
 
Toppen