Senaste nytt

Stockholm-Seoul - bästa resan?

Ikaros

Medlem
Lyxproblem som är svårt att få hjälp med men skulle uppskatta input! Ska åka från ARN till ICN t/r med en maxbudget på cirka 20kkr och åker helt business, med *A med kort resetid. Problemet är att TK har billigast flyg, cirka 18kkr, men också ganska lång restid. SU har något högre pris, cirka 20kkr, men bättre restid. Dock får jag inga poäng hos SU som jag kan använda (man får cirka 12 000 poäng till EBG med TK) då jag kommer ha ganska lite på mitt Flying Blue-konto. Det tredje alternativet är att bara satsa på restid och flyga Finnair economy dit för dryga 10kkr. Även denna rutt är den tråkigaste är den ganska smidig pga kort restid.

Är EBG (kvalificerad för i år så ”behöver” inga poäng) och Flying Blue Gold (via statusmatch men med ganska få poäng).
Det skulle vara intressant att testa både TK och SU i businessclass då jag aldrig gjort det men Finnair i economy ser jag endast som trist transport.

Flyg 1

TK.png

Flyg 2

SU.png

Fattar att detta är ganska svårt att ge någon input på men alla kommentarer är välkommna!
 

A380*G

Medlem
Behöver du inte poängen skulle jag köpa 100 kMiles hos USDM och åka F för ca 13 kSEK, alternativt 80 kMiles och åka C för ca 11 kSEK.
 
Hej du!

Jag antar att du ska lite mer söderut direkt ;) eftersom det är den veckan. Turkish på den sträckan är en behaglig upplevelse, iallafall jämfört med dina alternativ (vet dock inget om Aeroflot).

Men kan du få en resa i F på den sträckan vid den tiden så hade jag nog också gjort det. Men eftersom det kan vara lite svårt att motivera köp av miles på en reseräkning så är det dock inte ett alternativ för mig. :(

Själv kommer jag att åka SK via Shanghai den veckan i Economy, och jag räknat tyvärr med att det kommer att vara helt kört med uppgraderingar den veckan.....
 

Ikaros

Medlem
Tack för alla tips! F via USD Miles är ju helt klart det bästa alternativet. Problemet är att det är en slags tjänsteresa och det blir för krångligt att redovisa köp av miles :(

Men om det är sant att man kan göra det för 13kkr så kommer jag att göra det privat snart, det är ju ett otroligt fynd!!!
 

A380*G

Medlem
Tack för alla tips! F via USD Miles är ju helt klart det bästa alternativet. Problemet är att det är en slags tjänsteresa och det blir för krångligt att redovisa köp av miles :(

Men om det är sant att man kan göra det för 13kkr så kommer jag att göra det privat snart, det är ju ett otroligt fynd!!!

Om din chef och resepolicy tillåter det så är det inga problem.
 

johhenrik

Medlem
Om du ansvarar för inköp av biljetter själv lär det ju inte vara ett problem. Om ni har en policy som kräver resebyrå kan jag ju förstå det. Jag skulle dock bara nämna för chefen att man kan få det c:a 5.000kr billigare på det sättet. USDM kan du ju boka och sen köpa milesen inom ett par dagar också, så du inte "köper grisen i säcken" så att säga. Dock måste du slå till innan Augusti är slut vill jag minnas, för deras 100% extra kampanj slutar Aug 31 tror jag. Finns info på forumet här.
 

Dr. Miles

Expert
Om det är Asiana, kolla om deras Blackout perioder för säkerhets skull.
Jag har inte tillgång till datorn just nu men jag har en känsla att de hade Blackout några dagar i sep-okt.
 

Ikaros

Medlem
Tack för alla tips! Blir att testa att köpa USDM och köra F med Asiana vid annat tillfälle. Valde TK trots allt, mycket prisvärt och behöver lite EB-poäng nu får att klara EBD :cool:
 
Toppen