Senaste nytt

Tips på boende på Koh Lanta eller Koh Lipe önskas

Thailandresan är bokad. Det är nästan 10 år sedan vi var på Lanta sista gången och mycket har hänt sedan dess. Kommer spendera ca en vecka runt nyår där för att sedan ta oss ner till Koh Lipe som vi inte besökt men hört mycket om.

Vi vill bo bra och nära stranden med tanke på att vi har två kottar i 4-8år åldern. Budget är ca 1-1,5K/natt.
 
Jag tycker generellt att boendet är dyrare på Lanta än på t.ex Samui. Är pool ett måste? Är du mer inne på charter-stuket (dvs stort, opersonligt och tråkigt...) eller gillar du det småskaliga och mysiga?
 
Flyg är bokat till Krabi och vi flyger vidare från Langkawi så vi kommer hålla oss på västkusten. Pool är inget måste eftersom stränderna på Lanta är bra. Vi är inga charterfantaster så småskaligt och mysigt är vår melodi men inte för enkelt pga kottarna.
 

bjolib

Medlem
Själv bott på Idyllic Concept resort på Lipe. Rekommenderas starkt! Rent och fräscht, 2 pooler, på sunrise-stranden och bra restaurang. Bodde där feb-12 också med 2 barn som då var 1 och 3 år. Mkt barnvänligt.
Har bokat en vecka där i slutet på feb nästa år också..
 

Matsson

Medlem
Hyrde hus med pool på Malee Seaview i höstas.
Mycket för pengarna,väldigt privat med strandläge och egen pool, kanske något över budget över nyår.
Trevlig resa!
 

adhoc76

Medlem
Thailandresan är bokad. Det är nästan 10 år sedan vi var på Lanta sista gången och mycket har hänt sedan dess. Kommer spendera ca en vecka runt nyår där för att sedan ta oss ner till Koh Lipe som vi inte besökt men hört mycket om.

Vi vill bo bra och nära stranden med tanke på att vi har två kottar i 4-8år åldern. Budget är ca 1-1,5K/natt.

Problemet är att väldigt mycket var fullbokat på Koh Lipe när jag kollade.... Det var uppbokat ordentligt redan i april/maj i år.... Hittade inget vettigt och Lanta ville jag inte till... Så det fick bli Koh Chang över nyår istället.... Dreamliner: du får lägga på ett kol med boendet på Lipe!
 
Flyg är bokat till Krabi och vi flyger vidare från Langkawi så vi kommer hålla oss på västkusten. Pool är inget måste eftersom stränderna på Lanta är bra. Vi är inga charterfantaster så småskaligt och mysigt är vår melodi men inte för enkelt pga kottarna.
Jag gillade Castaway på Long Beach på Koh Lanta. Få bungalows och väldigt familjärt. Ingen pool, och det mesta tas i väldigt lugn takt. Standarden på bungalowen var helt ok. Enda problemet är väl att utloppet från "ån" kan vissa år skära av själva stranden.

Ett annat ställe som var himla mysigt var Baan Lanta, ligger långt söderut, dvs det händer inte jättemycket. En massa trappor, men bungalows var bra och tempot var bra. Däremot så håller jag Long Beach högre. Det kan också vara så att stranden söderut är lite väl avskild för en åttaåring. Klong Dao är väl där det är mest barn, nackdelen är att det kan kännas som en svensk förskola där ibland. Fast går man lite norrut så försvinner det känns det som.
 

Big Birger

Medlem
Vi var ett sällskap på 6 personer som var på Koh Lipe i mitten på juni och bodde 4 nätter på Serendipity och 4 nätter på Ananyan.

På Serendipity stoppade vi in kidsen (3 st. 20-åringar och en 17-åring) i en "Grand deluxe pool villa" som hade 4 sängplatser. 2 i ett separat litet hus, och 2 sängplatser i stora huset. Det var helt perfekt för oss att ha ett ställe att umgås alla 6 personer på. Vi beställde frukosten dit och matsalsbordet hade 6 platser. Perfekt! Jag och frugan hade ett "vanligt rum". Helt magisk utsikt från rummen. Restaurangen var fantastisk och den privata stranden var jättefin. Bra snorkling utanför. Möjligen att det var lite slitet här och där, men ändå helt ok.

På Ananyan hade vi tre rum bredvid varandra med direkt pool-access. För oss var det perfekt att växla miljö efter 4 dygn. Otroligt nice att bara kliva i poolen direkt från vardagsrummet.

Serendipity ligger perfekt vad gäller utsikt, bad, avskildhet.

Ananyan ligger närmare "walking street" och den lilla civilisation som fanns på ön när vi var där.

Sedan avslutade vi med 1 natt i Bangkok på Conrad innan den legendariska hemfärden med nekad incheckning.

Hade jag gjort något annorlunda så hade vi varit 3 dagar på Ananyan och 2 dagar i Bangkok. Det hade varit lite lugnare att ha mer marginal i Bangkok. Nu gick allt bra med speed boat, minibuss till Hat Yai + lågprisflyg till Bangkok, men ändå.
 
Toppen