Senaste nytt

Bästa business class stolen med Singapore Airlines Singapore-Sydney

j-n

Medlem
Ska boka Singapore Airlines mellan SIN-SYD.
När jag kollar på hemsidan finns det både 777-200 och 777-300 som flyger rutten.
Hur ska jag tänka för att få bästa Business-stolen?
Det verkar ju finnas ett hav av olika stolar hos SQ...
Tacksam för svar!

:cool: J
 

agehall

Medlem
Min grundregel är att sitta i mittenraden vid gång. Då har man själv fri access till gången och toaletter. För att inte störas för mycket av galley/toaletter brukar det även vara smart att sitta några rader in i kabinen.

Vet inget om SQ specifikt, men dessa enkla regler brukar göra att det blir en ganska bra flight.
 

Jacob

Medlem
Jag tror i praktiken bara att det är en business class stol som används på linjen mellan Singapore och Sydney, oavsett om det är en Airbus A380 eller en Boeing 777.
 

karho

Medlem
Om det blir en A380 du flyger med kan jag rekommendera fönsterplats i den främre mindre kabinen, välj sida efter solen. Toalett framför, galley bakom kabinen så nånstans mitt i borde vara optimalt ur spring-och-oljud-synpunkt.
 

Glenn E

Medlem
Du ska absolut ta A380 för B777 ska det vara typ B777-300ER annars är det väl 2-3-2 konfiguration och inte 1-2-1.
B777-200 hade jag nyligen från Bangkok till Singapore och så vill man inte sitta på en 7.5 timmars flygning.
Det var inte ens vad de har till CPH eller Shanghai då det är 2-2-2 konfiguration och nästan säng.
 

Jonas C

Medlem
B777-200 hade jag nyligen från Bangkok till Singapore och så vill man inte sitta på en 7.5 timmars flygning.
Det var inte ens vad de har till CPH eller Shanghai då det är 2-2-2 konfiguration och nästan säng.

Å andra sidan är väl deras regionala Business produkt bättre än motsvarande long haul hos SAS och Lufthansa? Ska flyga 7,5 timmar på A330 mellan Tokyo och Singapore om ett par månader, så det blir intressant att testa.
 

j-n

Medlem
Tack för era tips. Jag menade ju inte så mycket vilken plats på planet jag ska välja utan hur jag vet vilken typ av säte man får sitta i.
Vad jag förstår finns det 3 olika typer av säten i Business hos SQ.
Det är:
1. 1-2-1 (de breda som finns i A380)
2. 2-2-2 (de nya regional stolarna)
3. 2-3-2 (de gamla blåa stolarna)

Vet man vilka rutter de olika flyger på?
Finns det någonstans man kan se hur många plan som har respektive säten?
 

karho

Medlem
Det här är väl en rätt bra start: Singapore Airlines Business

1. 1-2-1 (de breda som finns i A380) - Denna maffiga stol finns på fler plan än A380, se länk för vilka flygplanstyper som har denna stol.
2. 2-2-2 (de nya regional stolarna)
3. 2-3-2 (de gamla blåa stolarna)
 

Dr. Miles

Expert
Ska boka Singapore Airlines mellan SIN-SYD.
När jag kollar på hemsidan finns det både 777-200 och 777-300 som flyger rutten.
Hur ska jag tänka för att få bästa Business-stolen?
Om jag minns rätt Singapore Airlines använder endast refitted 772/773 till/från Sydney. Dvs 1-2-1 som på Airbus A380/B77W eller 2-2-2 med nya regional Business class.
Så bör det inte finnas risk att hamna i 2-3-2 gamla regionala Business class stolar.

Business class stol på Airbus A380/B77W
Singapore Airlines Business class 77W 01.jpg

Nya regional Business class
Singapore Airlines Business SIN-PEK_09.jpg

Gamla regionala Business class stolar
Singapore Airlines Old Regional Business class 03.jpg
(Foto: Dr. Miles)
 
Toppen