Senaste nytt

Kristianstad flygplats har bytt namn till "Österlen Airport"

Jacob

Medlem
– Det ska bli tydligare att det här är den flygplats som är närmast Österlen, säger Jonas Haak, vd för flygplatsen i en intervju i Kvällsposten. Tidigare har fokus varit på nordöstra Skåne, västra Blekinge och södra Skåne. Nu vill man också förtydliga kopplingen till Österlen.

Det nya officiella namnet är "Kristianstad Österlen Airport". Samtidigt har flygplatsen fått en helt ny logo och grafisk design i orange, grönt och grått. Den nya profilen och det nya namnet invigdes formellt på måndagen i samband med att flygplatsen återöppnade för reguljär flygtrafik efter sommaruppehållet.

Källa: Kvällsposten
 

Palazzi

Medlem
Jag kan tycka att det är rimligt med namnbyte i detta fall, men gillar inte hur "Österlen Airport" ligger i munnen.

Med tanke på att det blir "Kristianstad Österlen Airport" så är väl dock mitt bekymmer ogrundat.
 

Alf

Medlem
Det var något av det dummaste jag läst på länge. Kristianstad ligger inte ens i Österlen. Gränsen går vid Kivik.
Det borde i så fall heta Göinge Airport, då är man i alla fall geografiskt rätt.

Min starka reaktion beror på att jag är uppväxt i "riktiga" Österlen utanför Tomelilla.

Politiker är banne mej inte riktigt med på banan alltid, det får bli hur dumt som helst ibland när man skall peta i allt.

I regionen jag nu bor i vill en del galenpannor byta namn på LPI flygplats till East Sweden Airport!!
 

Palazzi

Medlem
Det var något av det dummaste jag läst på länge. Kristianstad ligger inte ens i Österlen. Gränsen går vid Kivik.
Det borde i så fall heta Göinge Airport, då är man i alla fall geografiskt rätt.

Min starka reaktion beror på att jag är uppväxt i "riktiga" Österlen utanför Tomelilla.

Politiker är banne mej inte riktigt med på banan alltid, det får bli hur dumt som helst ibland när man skall peta i allt.

I regionen jag nu bor i vill en del galenpannor byta namn på LPI flygplats till East Sweden Airport!!

Ja, det går inflation i dessa namnbyten. Möjligen kan de ibland vara gynnsamma, men tror sällan de har så stor betydelse. Än värre är det ju om, som du nämner, är direkt felaktigt! Skillnad om man har en flygplats med stort internationellt genomflöde som heter "xhyb576htg", och skrivet med kyrilliska bokstäver.

Jag tycker dock att Kristianstad iallafall har mindre att förlora (men kanske inget att vinna) om man jämför med namnbyte på ett så väletablerat flygplatsnamn som Arlanda eller Bromma.

"East Sweden Airport " har jag aldrig hört om, men det låter sannerligen som det sämsta flygplatsnamnet i mannaminne. Speciellt dåligt blir det ju då flertalet flygplatser i närområdet ligger mer österut :confused:
 

ulagun

Medlem
Kan inte märka att trafiken på Sturup ökat väsentligt med nya spännande destinationer efter det man bytte namn till storstilade Malmö Airport.
Krävs mer än namnbyte
 
Toppen