Senaste nytt

Tesla-grundaren Elon Musk planerar bygga världens snabbaste transportmedel

Palazzi

Medlem
Tesla-grundaren (tillverkare av Elbilar) Elon Musk har gjort sig känd för innovativa idéer förr, men hans senaste är troligen den mest häpnadsväckande till dags dato. Även om inte den officiella informationen publiceras förrän den 12:e Augusti har ledtrådar sipprat ut, och gissningleken är i full gång.

Detta är den informationen som finns hittils:

* Kommunalt transportmedel mellan Los Angeles och San Fransisco på 30min
* Namnet är Hyperloop
* Det handlar om en sluten rörkonstruktion där små "tågvagnar" rör sig inuti
* Konstruktionen baseras inte på ett vakum för att minska luftmotståndet
* Topphastigheten är ca 1.150km/h i kommersiellt bruk
* Byggkostnaden är mindre än 1/10 av den snabbtågsräls som planeras byggas mellan städerna

Utifrån denna information har forskare och privatpersoner gissat sig fram till vad det handlar om, och Elon Musk själv medger att några personer är på rätt spår.

Det handlar troligen om ett slutet magnetrör som löper i två riktningar mellan Los Angeles och San Fransisco, upphöjd på betongpelare. Konstruktion är av lättvikt med starka material, vilket leder till att betongfundamenten inte behöver vara många. Detta är en given fördel där man slipper arrendera/köpa stora markytor.

I de kurvor som finns vid rörens ändar sker acceleration och nedbromsning med hjälp av magnetiska strömmar. Den hastighet som uppnås i accelerationsröret är det som bibehålls tills nedbromsning, då röret kommer att ha konstanta luftströmmar som rör sig i jämn hastighet med tågets vagnar.
De tusentalet små vagnarna kommer själv driva flödet av luft framåt, då luftspalten mellan tågets kaross och rörets innermått är liten. Luften kommer även bidra till lyftkraft, likt i ett "Air Hockey spel". Energiåtgången kommer vara liten då tomma vagnar lagrar rörelsenergi vid nedbromsning, och hela röret är utrustat med solceller.

Anledningen till att man inte väljer en lösning med vakum (som är det snabbaste alternativet) är att om det sker ett läckage och lufttrycket ökar blir det som att köra in i en vägg. Utöver detta är energiåtgången stor för att skapa ett vakum i en tub av given dimension.

Då totalkostnaden är beräknad till mindre än 50 miljarder svenska kronor för 160mil transportsträcka finns tankar om att man kan hyra ut reklamutrymme på röret, samtidigt som t.e.x internet-operatörer lägger bredband längs röret och därmed slipper egna kostnader för att gräva i marken.

Mer information följer inom kort på: Hype over the Hyperloop accelerates as Elon Musk's 'big reveal' nears - NBC News.com
 

olsson

Medlem
Tappade hakan lite, jäsiken så fräckt det låter. Det låter väl ganska långt fram i tiden och inte så säkert (känsla jag fick). Men jag hoppas det finns möjlighet för en olsson att åka någon gång.
 

rob74

Medlem
Låter ju skitfräckt! Åka runt inuti i ett rör...
Får nästan lite Large Hadron Collider-vibbar. (Utan det där med Collider då, när det inte används vakuum... :))
Man kanske kommer att känna sig som en liten partikel accellererandes i det där röret. ;)
Blir spännande att läsa fortsättningen.
 

adhoc76

Medlem
Ser ju väldigt sci-fi ut.... Förmodligen teoretiskt fullt möjligt, men frågan är om vi kommer att uppleva detta i verkligheten inom överskådlig framtid....
 

Palazzi

Medlem
Ser ju väldigt sci-fi ut.... Förmodligen teoretiskt fullt möjligt, men frågan är om vi kommer att uppleva detta i verkligheten inom överskådlig framtid....

Troligen inte, men kanske innan jag dött (om det blir av ålder har jag en chans). Skummat igenom hela den publicerade pdf:n nu, och det är sannerligen imponerande arbete. Ska bli kul att läsa morgondagens analyser, av de som har mer koll på teknikaliteter än mig :)
 

johansch

Medlem
Aftonbladet har det här som (kommenterbar) nyhet.

Den mest populära kommentaren säger bland annat:

" Det stavas "L E V A N D E K R A F T" och denna illasinnade lilla kraft skulle göra att dina lungor, njurar, din lever och ungefär allt annat i din kropp skulle slungas mot din ryggrad i ettusentvåhundratjugo kilometer i timmen vid starten... och vid det laget skulle du förmodligen inte bry dig att det samma skulle hända då du stannade vi Göteborgs Central, för vid det laget hade du varit död, nej, fucking djävla stendöd, i ungefär 19 minuter och 54 sekunder."

När jag läser sådana idiotier blir jag deprimerad, eftersom jag tror (nja, vet) att politiker inte är så mycket intelligentare än personen som skrev detta.

Hur tusan gick det egentligen till när järnvägen byggdes ut i Sverige på 1800-talet? Skulle den kunna byggas ut idag om den vore ny spännande teknik nu?
 
Last edited:

agehall

Medlem
Haha, AB's läsare har stenkoll som vanligt.

Jag tror nog Musk kommer att se till att genomförra detta inom vår livstid. Han är väl inte den som gör saker i oändlighet utan han vill säkert prova detta själv. Och eftersom själv är bäste dräng så är det väl bara att sätta igång och bygga det hela.
 
Toppen