Palazzi
Medlem
Tesla-grundaren (tillverkare av Elbilar) Elon Musk har gjort sig känd för innovativa idéer förr, men hans senaste är troligen den mest häpnadsväckande till dags dato. Även om inte den officiella informationen publiceras förrän den 12:e Augusti har ledtrådar sipprat ut, och gissningleken är i full gång.
Detta är den informationen som finns hittils:
* Kommunalt transportmedel mellan Los Angeles och San Fransisco på 30min
* Namnet är Hyperloop
* Det handlar om en sluten rörkonstruktion där små "tågvagnar" rör sig inuti
* Konstruktionen baseras inte på ett vakum för att minska luftmotståndet
* Topphastigheten är ca 1.150km/h i kommersiellt bruk
* Byggkostnaden är mindre än 1/10 av den snabbtågsräls som planeras byggas mellan städerna
Utifrån denna information har forskare och privatpersoner gissat sig fram till vad det handlar om, och Elon Musk själv medger att några personer är på rätt spår.
Det handlar troligen om ett slutet magnetrör som löper i två riktningar mellan Los Angeles och San Fransisco, upphöjd på betongpelare. Konstruktion är av lättvikt med starka material, vilket leder till att betongfundamenten inte behöver vara många. Detta är en given fördel där man slipper arrendera/köpa stora markytor.
I de kurvor som finns vid rörens ändar sker acceleration och nedbromsning med hjälp av magnetiska strömmar. Den hastighet som uppnås i accelerationsröret är det som bibehålls tills nedbromsning, då röret kommer att ha konstanta luftströmmar som rör sig i jämn hastighet med tågets vagnar.
De tusentalet små vagnarna kommer själv driva flödet av luft framåt, då luftspalten mellan tågets kaross och rörets innermått är liten. Luften kommer även bidra till lyftkraft, likt i ett "Air Hockey spel". Energiåtgången kommer vara liten då tomma vagnar lagrar rörelsenergi vid nedbromsning, och hela röret är utrustat med solceller.
Anledningen till att man inte väljer en lösning med vakum (som är det snabbaste alternativet) är att om det sker ett läckage och lufttrycket ökar blir det som att köra in i en vägg. Utöver detta är energiåtgången stor för att skapa ett vakum i en tub av given dimension.
Då totalkostnaden är beräknad till mindre än 50 miljarder svenska kronor för 160mil transportsträcka finns tankar om att man kan hyra ut reklamutrymme på röret, samtidigt som t.e.x internet-operatörer lägger bredband längs röret och därmed slipper egna kostnader för att gräva i marken.
Mer information följer inom kort på: Hype over the Hyperloop accelerates as Elon Musk's 'big reveal' nears - NBC News.com
Detta är den informationen som finns hittils:
* Kommunalt transportmedel mellan Los Angeles och San Fransisco på 30min
* Namnet är Hyperloop
* Det handlar om en sluten rörkonstruktion där små "tågvagnar" rör sig inuti
* Konstruktionen baseras inte på ett vakum för att minska luftmotståndet
* Topphastigheten är ca 1.150km/h i kommersiellt bruk
* Byggkostnaden är mindre än 1/10 av den snabbtågsräls som planeras byggas mellan städerna
Utifrån denna information har forskare och privatpersoner gissat sig fram till vad det handlar om, och Elon Musk själv medger att några personer är på rätt spår.
Det handlar troligen om ett slutet magnetrör som löper i två riktningar mellan Los Angeles och San Fransisco, upphöjd på betongpelare. Konstruktion är av lättvikt med starka material, vilket leder till att betongfundamenten inte behöver vara många. Detta är en given fördel där man slipper arrendera/köpa stora markytor.
I de kurvor som finns vid rörens ändar sker acceleration och nedbromsning med hjälp av magnetiska strömmar. Den hastighet som uppnås i accelerationsröret är det som bibehålls tills nedbromsning, då röret kommer att ha konstanta luftströmmar som rör sig i jämn hastighet med tågets vagnar.
De tusentalet små vagnarna kommer själv driva flödet av luft framåt, då luftspalten mellan tågets kaross och rörets innermått är liten. Luften kommer även bidra till lyftkraft, likt i ett "Air Hockey spel". Energiåtgången kommer vara liten då tomma vagnar lagrar rörelsenergi vid nedbromsning, och hela röret är utrustat med solceller.
Anledningen till att man inte väljer en lösning med vakum (som är det snabbaste alternativet) är att om det sker ett läckage och lufttrycket ökar blir det som att köra in i en vägg. Utöver detta är energiåtgången stor för att skapa ett vakum i en tub av given dimension.
Då totalkostnaden är beräknad till mindre än 50 miljarder svenska kronor för 160mil transportsträcka finns tankar om att man kan hyra ut reklamutrymme på röret, samtidigt som t.e.x internet-operatörer lägger bredband längs röret och därmed slipper egna kostnader för att gräva i marken.
Mer information följer inom kort på: Hype over the Hyperloop accelerates as Elon Musk's 'big reveal' nears - NBC News.com