Senaste nytt

Shanghai - En stad att bo i eller inte?

Traveller

Medlem
Shanghai är ett av den östra världens absoluta affärscentrum. Livet brusar och det kryllar av olika nationaliteter på arbetsplatser och krogar. Vad vet du om Shanghai, har du erfarenhet av staden - har du bott där och vad gjorde du? Vad är nackdelarna med Shanghai och vad gör staden värd att spendera några år i?

Jag är helt novis om Shanghai men behöver input på detta så jag är glad om ni har lust att dela med er av era erfarenheter.
 

Agö

Medlem
Shanghai är ett av den östra världens absoluta affärscentrum. Livet brusar och det kryllar av olika nationaliteter på arbetsplatser och krogar. Vad vet du om Shanghai, har du erfarenhet av staden - har du bott där och vad gjorde du? Vad är nackdelarna med Shanghai och vad gör staden värd att spendera några år i?

Jag är helt novis om Shanghai men behöver input på detta så jag är glad om ni har lust att dela med er av era erfarenheter.

Bör vara en tråd för A380*G.

Annars finns det ju ett antal trådar om Shanghai,

http://www.businessclass.se/resmal/11860-restaurangtips-i-shanghai.html

http://www.businessclass.se/hotell/3098-hotell-i-shanghai.html

http://www.businessclass.se/resmal/9660-24-timmar-i-shanghai-ska-goera.html

http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/3908-naer-aer-det-bra-tid-att-aka-till-shanghai.html

Och en av mina favorittrådar.

http://www.businessclass.se/resmal/7645-koepa-te-i-shanghai.html
 

jumbooze

Medlem
Jag kommer vara ca 2 veckor där i vinter kan återkomma med feedback efter det men jag vet att det finns flera som bor där som Agö nämner.
 

andreijas

Medlem
Jag var stationerad där 6 månader 2010, och har sedan dess varit där fler gånger än jag behöver, sista året ca 10 ToR...

Om jag skulle bo i en stad i Kina är det Shanghai... alla andra ställen skulle kosta min arbetsgivare astronomiska summor, alternativt ett eget plan så jag kan pendla... men då får jag ju inga poäng...

Varför Shanghai - Detta av anledningen som du skriver, det är ett internationellt centrum.

Internationellt - Man kan käka precis vad man vill, när man vill det - av hög klass till bra priser.Träffa intressanta människor.
Man klarar sig helt ok på engelska och teckenspråk, jag har iaf gjort det i alla situationer jag stött på....

Vad gjorde jag när jag var där? Shopping kan man ju inte göra jämt - men det blir ganska mycket sådant... äta god mat - gillar man japanskt finns det mkt god japansk mat att tillgå!
Tyvärr gick jag inte med någon svensk förening, det ångrar jag - då hade man kommit in i rutiner, hittat roligare saker att göra snabbare.
Fest - bra drag under galosherna!
 

Palazzi

Medlem
Jag var stationerad där 6 månader 2010, och har sedan dess varit där fler gånger än jag behöver, sista året ca 10 ToR...

Om jag skulle bo i en stad i Kina är det Shanghai... alla andra ställen skulle kosta min arbetsgivare astronomiska summor, alternativt ett eget plan så jag kan pendla... men då får jag ju inga poäng...

Varför Shanghai - Detta av anledningen som du skriver, det är ett internationellt centrum.

Internationellt - Man kan käka precis vad man vill, när man vill det - av hög klass till bra priser.Träffa intressanta människor.
Man klarar sig helt ok på engelska och teckenspråk, jag har iaf gjort det i alla situationer jag stött på....

Vad gjorde jag när jag var där? Shopping kan man ju inte göra jämt - men det blir ganska mycket sådant... äta god mat - gillar man japanskt finns det mkt god japansk mat att tillgå!
Tyvärr gick jag inte med någon svensk förening, det ångrar jag - då hade man kommit in i rutiner, hittat roligare saker att göra snabbare.
Fest - bra drag under galosherna!

Är det inte ditt plan på avataren !? ;)

Måste bara säga att även jag, som ovan asien-resenär, är väldigt nyfiken på Shanghai. Mycket positivt som skrivs om staden, och ekonomiskt skulle det vara gynnsamt. Trivs inte jättebra i Sydostasien, men gillade t.e.x Hong Kong :)
 

johhenrik

Medlem
Shanghai är toppen. Jag antar att A380*G kommer skriva ett bra svar här, men här kommer mitt iaf. Jag är i Shanghai minst 4ggr per. Trippen brukar vara 1,5-2v lång varje gång. Jag älskar Shanghai. Bra uteliv, fantastiska restauranter och mycket roligt folk. Vill man komma in i svängen snabbt kan man ju haka på nått av Sverige-nätverken, då kan man ju snabbt hita partypolare iaf. Jag har ganska många vänner som jobbar i Shanghai, så det underlättar ju för att ha något att göra. De brukar altid använda mig som orsak till att gå till en schysst restaurant eller annan happening. Spana in någon av trådarna ang restauranttips etc, så ser du mer där.

Så min åsikt ang Shanghai: Go for it! Det är en världsstad i klass med NYC, London etc.
 
Last edited:

jsn

Medlem
Jag har varit i Shanghai en gång för några år sedan; fem dagar på konferens. Jag tyckte inte om staden då, det kändes som om alla försökte blåsa mig hela tiden när jag var där, jag har inte upplevt motsvarande på andra ställen jag varit på, iaf inte i samma omfattning. Enda gången jag kände att jag möttes med respekt var när jag hittade en lokal kinesisk restaurang på en bakgata där ingen pratade engelska men det fanns bilder i menyn.

Kan även nämna att när jag frågade conciergen på hotellet var jag kunde köpa ett bra Mah Jong spel så förstod han inte riktigt vad jag sökte så han undrade "you want a young boy"? Ger mig fortfarande kväljningar när jag tänker på det...
 

johhenrik

Medlem
Jag har varit med om att någon försökt blåsa mig en gång endast... Sen vet jag, dock inte av erfarenhet, att om man springer på "flickbarerna" så råkar man lätt ut för en rejäl nota. En kompis hade suttit där med någon tjej och druckit några drinkar och fick en nota på 5000RMB. Vakterna var så stora så han vågade inte annat än betala sa han. :)

Så jag vill nog hävda motsatsen fullständigt. Ang din "young boy"-story, så frågade han ju om det var det du undrade. Han kanske har kväljningar fortfarande också. :)
 

m10

Medlem
Bodde i Shanghai 2010/11 för att jobba med att få lite fart på min dåvarande arbetsgivares nyöppnade kontor. Är tokig i staden och har sedan dess varit där 6-7 gånger i privat regi. Som tidigare nämnts i tråden så är restaurang- och barscenen riktigt bra. Väldigt internationell publik, som förvisso har en avigsida då det lätt kan bli lite väl… expatigt på många ställen. Säkert är det också. Enda risken att råka ut för trubbel är väl om man hamnar i bråk med en full australier, eller går på en uppenbar blåsning (läs: girls bar, tea house etc).

Från min synvinkel så är Shanghai den moderna världens centrum; det är här/där mycket av vår morgondag (+5-10 år-ish) formas. En enorm dynamik och (mental) miljö som jag tror är svår att hitta någon annanstans.

Fick för ett tag sedan en möjlighet att återvända till ett annat företag i SH, men tackade efter mycket, mycket internt överläggande nej. Funderar ibland på om det var rätt val; det är en enormt spännande plats att bo på. (Är visserligen inte så illa i Tokyo heller. Och renare, vänligare och bekvämare. Men inte lika… spännande.)
 
Toppen