Senaste nytt

Försvunnen bokning på Air France/KLM

Frigidus

Medlem
Hej Karin

Blev lite besviken idag när jag skulle bekräfta min biljett Göteborg - Tokyo och fick veta att den blivit bortagen under helgen.
Bokade via min resebyrå i fredags utan att ställa ut biljetten då det enligt AF/KLM inte behövdes förrens senast måndag. Trots detta tog dom bort den i helgen utan att jag kunde få den informationen då min resebyrå har stängt under helgen.

Det tråkiga är att jag hade Premium Economy sträckan CDG-NRT med A380 (min första 380 resa äntligen) och nu när hela bokningen fick göras på nytt fanns endast economy att tillgå den sträckan vilket t o m var dyrare än premiumbiljetten jag hade innan.

Jag undrar ju då såklart varför man först får information att biljetten inte behöver bekräftas före måndag för att sedan bli av med den under helgen?
Som resenär hade jag inte en chans att bekräfta då jobbets bokningar sker via ett ombud.

Tacksam för svar.

Mvh
Andreas
 

agehall

Medlem
Jag tror faktiskt inte frågan ska ställas till Karin på AF/KLM utan snarare ska du fråga din resebyrå. Fick du något skriftligt på att biljetten inte behövde bekräftas förens idag? Normalt sett kan biljetter hållas i upp till 72h, så beroende på när du gjorde reservationen i fredags så borde det väl ha gått att biljettera den idag.

Ett hett tips är dock att ALDRIG använda resebyrå utan istället bara boka via flygbolagens hemsidor. Då slipper man dessa bekymmer med en tredje part som inte har någon som helst aning om vad som gäller.
 

Frigidus

Medlem
Jag tror faktiskt inte frågan ska ställas till Karin på AF/KLM utan snarare ska du fråga din resebyrå. Fick du något skriftligt på att biljetten inte behövde bekräftas förens idag? Normalt sett kan biljetter hållas i upp till 72h, så beroende på när du gjorde reservationen i fredags så borde det väl ha gått att biljettera den idag.

Ett hett tips är dock att ALDRIG använda resebyrå utan istället bara boka via flygbolagens hemsidor. Då slipper man dessa bekymmer med en tredje part som inte har någon som helst aning om vad som gäller.

Bokar aldrig via resebyrå privat men jobbet kräver att allt går via agent. (VIA EGENCIA) Har alltid upplevt att dom har bra koll på läget och även haft dom på tidigare jobb.
Fick en bekräftelse via mejl och muntligt att den inte behövde biljetteras förens måndag. Enda som kunde ändras var flygskatten.

Möjligt att frågan inte skall ställas till Karin men enligt resebyrån kan det hända att bolagen begär biljettering tidigare framförallt om flyget börja bli fullbokat. Jag vill egentligen bara veta varför...

Sen är man ju såklar sjukt besviken efter att tittat på Premium economy bilder av AF A380 hela helgen och även funderat på kostnader för uppgradering till C. Behövde skriva av mig lite och gråta ut på BC :)

Att uppgraderingslänken på AF's hemsida inte fungerat på hela dagen gör inte mitt humör bättre heller...
 

agehall

Medlem
Tja, har du en bekräftelse där det står 72h så är det väl bara att gå på resebyrån och kräva att de ska stå vid det de lovat. Jag tror personligen att de klantade sig någonstans. Tror inte jag har lyckats göra en enda problemfri bokning via resebyrå faktiskt.

PE på A380 är helt OK, framförallt om du har fönsterplats. Det är nog enda PE-kabinen där jag hellre har fönsterplats än gång faktiskt. Se också till att inte sitta för långt bak då de har vanlig economy där och det kan vara en del stök.

C på A380 är lite trist som upplevelse för det är så stort. Det känns mer som en ekonomikabin än en premiumkabin. Därmed inte sagt att det är dåligt på något sätt, för det tycker jag inte, men det är inte alls samma känsla som när man kryper in i en A340.
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Frigidus/Andreas! Det känns mycket osannolikt att vi först ska säga måndag och sedan ångra oss och begära en biljettering i helgen?! Här finns det mer att undersöka så jag är tacksam om du kan maila mig ditt bokningsnummer, karin.forss@klm.com, så ska jag undersöka i bokningens s.k history exakt vad som hänt och vilket robot som styr vad. Tack på förhand! Hoppas att du kom i väg ändå och att det fungerade väl. Hälsn Karin
 

Frigidus

Medlem
Vill bara meddela att Karin var precis rätt person att fråga om mitt bekymmer! Fick tillbaka min Premium Economy plats CDG-NRT och till och med lite billigare totalkostnad på resan.

Fantasktisk bra service och jag är oehört tacksam för hjälpen. Fick mig även lite utbildning om robotar i biljettbokningssystemen :)

TACK KARIN! Och tack BC som har detta forum.

/Andreas
 
Toppen