Senaste nytt

Turkish Airlines byter till Airbus A321 på samtliga flygningar till Stockholm.

Jacob

Medlem
Fram till idag har Turkish Airlines använt en blandning av flygplan på linjen mellan Stockholm Arlanda och Istanbul, främst flygplan av typerna Boeing 737-800 och Airbus A320.

Efterfrågan på biljetter mellan Stockholm och Istanbul har dock varit mycket stor vilket lett till att man tidvis använt större flygplan. Därför uppgraderar Turkish Airlines till hösten samtliga tre dagliga avgångar mellan Stockholm och Istanbul till Airbus A321 flygplan vilket innebär en ökad kapacitet på 22 procent. Den formella förändringen sker den 18 september även om ett flertal flygningar innan detta datum kommer trafikeras med Airbus A321 plan.

Airbus A321 erbjuder inte minst en förbättrad komfort för business class passagerare med riktiga business class stolar i en 2-2- konfiguration samt individuella skärmar vid samtliga säten.

lx8lvdk2tblz3yyaaib7.jpg
Foto: Turkish Airlines
 

johhenrik

Medlem
Det är riktigt sköna stolar kan jag tillägga. Jag tycker dem är kanon för en 3,5hr flight. Man sover gott i dem om man kommit in över natten långt ifrån. Bästa intra-europe jag testat, men jag har ju inte testat alla såklart (och nej, eran BA 787-tripp räknas inte här ;) ).
 

Jonas C

Medlem
Trevlig förbättring! Dock får man inte glömma att de har ett dussintal A321 som fortfarande är i EU configuration. Angående säteskomforten kan jag bara hålla med, en av de bästa Business Class produkterna inom Europa. Kombinerat med IFE, skumpan och maten har jag svårt att se hur något flygbolag kan komma med bättre (om inte de gör som BA förståss och sätter in B787 ;) )
 

Palazzi

Medlem
Låter bra! 737-800 var ingen behaglig upplevelse sist jag flög TK.

Även om A330 är ännu bättre så vore det skönt om man visste att det alltid var A321 inom Europa, så slipper man hoppas på riktiga långlinje-säten i business (och bli besviken när de byter) :)
 

karho

Medlem
Flög ARN-IST i juli och hade turen att få A321 med 2-2 stolar. Skönt:

642_2.jpg

EDIT: bild funkar nu
 

Attachments

  • 638_2.jpg
    638_2.jpg
    70,8 KB · Visningar: 1 742
Last edited:

Randy Marsh

Medlem
Trevligt! TK har ju ofta bra priser i business class, och får man riktiga business-säten blir det något lättare att leva med faktumet att man bara får 100 % EB-poäng ;)

ARN-IST är ju en ganska lång flight också, det gör inte saken sämre.
 

pep

Medlem
....Airbus A321 flygplan vilket innebär en ökad kapacitet på 22 procent. Den formella förändringen sker den 18 september även om ett flertal flygningar innan detta datum kommer trafikeras med Airbus A321 plan
Tak, hr. Chefredaktør! Ved du hvordan det ligger med de øvrige destinationer for TK i Skandinavien (GOT, BLL, CPH, OSL)?
 

adhoc76

Medlem
Gjorde en provsökning på TK:s hemsida... ligger kvar som A320 på TK1791 på de flesta datum jag testade. TK1793/1794 har nästan regelmässigt haft en A321, medan TK1791/1792 har haft en väldig blandning av flygplanstyp. När slår förändringen till genomgående A321 till ARN igenom i deras bokningssystem tror ni?
 

Franco

Medlem
Den pressrelease som jag fick på mejl ser ut som nedan. Som jag uppfattar det är det två av tre dagliga avgångar till Arlanda som blir 321.

"Turkish Airlines, utsedda till Europas bästa flygbolag tre år i rad, ökar kapaciteten på Arlanda med 22% genom att sätta in större flygplan på ett flertal avgångar.

Idag består programmet av tre avgångar per dag från Arlanda och två dagliga från Göteborg. Flygtyperna som används från Stockholm till Istanbul är Boeing 737-800, Airbus 319, Airbus 320 och Airbus 321.

"Nu när våra konkurrenter har annonserat sina byten till mindre flygplanstyper i höst ser vi vår chans att ta ytterligare marknadsandelar genom att uppgradera samtliga dagflighter till Airbus 321-200 med 10% fler stolar ombord jämfört med en Boeing 737-800 och Airbus 320. Vi är i praktiken redan igång sedan flera veckor tillbaka på grund av hög efterfrågan, men nu kan vi bekräfta en permanent ändring i tidtabellen som höjer passagerarnas komfort ytterligare ett steg och harmoniserar bättre med utrustningen vi använder på långlinjerna" - säger Gisle Dueland, regional marknadschef.

Den Airbus 321 som skall användas har såkallad Fixed Business Cabin med rymliga och bekväma Business Class stolar i 2+2 konfiguration samt individuella entertainment system i samtliga säten. Det permanenta bytet sker 18 september för eftermiddagsflighten som bland annat ansluter till bolagets 28 destinationer i Fjärran Östern och från och med 25 september för lunchflighten som ansluter till 33 destinationer i Mellanöstern och till majoriteten av bolagets 34 destinationer i Afrika".
 
Toppen