Senaste nytt

Var vid Medelhavet ska man hyra hus?

Mr.T

Medlem
Hallå,

Nästa sommar ska jag och familjen hyra hus någonstans i Medelhavet i 2 - 3 veckor. Jag undrar vad skulle ni rekommendera? Hört att Korsika är väldigt fint? Försöker att hitta en Villa med minst 4 sovrum och med en stor pool!

Tack för hjälpen

P.S Grekland vill jag inte åka till :)
 

KomOchKöp

Medlem
Hallå,

Nästa sommar ska jag och familjen hyra hus någonstans i Medelhavet i 2 - 3 veckor. Jag undrar vad skulle ni rekommendera? Hört att Korsika är väldigt fint? Försöker att hitta en Villa med minst 4 sovrum och med en stor pool!

Tack för hjälpen

P.S Grekland vill jag inte åka till :)

En hel del hus som hyrs ut kan du hitta på Airbnb.com eller liknande sidor. Har bara bra att säga om Airbnb när jag var en sväng till USA sist. Fick en kanonlägenhet för mig själv, nycklarna skickades brevledes några veckor i förväg.
Gå dock på tidigare rekommendationer, sköt betalningen via Airbnb, om någon vill den ta den utanför så är det förmodligen något fuffens på gång.

Humana priser i jämförelse med vad hotellen på Manhattan kostar under högsäsong.
 

Palazzi

Medlem
Hej Mr.T!

Låter som trevliga semesterplaner. Jag skulle dock gärna se lite mer utförligt vad du/ni söker innan jag vågar mig på ett svar.

1. Storstad, By eller alldeles ensamt?
2. Vilken prisnivå hade du tänkt dig?
3. Några mer premisser om länder än att du inte vill besöka Grekland? Finns väl ungefär 15 länder med kust mot medelhavet :)
4. Några önskemål om att kunna flyga dit enkelt, eller kanske med specifikt bolag?
5. När ska du åka? Styr säsongsflyg, temperaturer (och därmed möjliga resmål).

:)
 

Mr.T

Medlem
Sorry om jag inte var så detaljerad var lite stressad.

1., helst utanför en liten by eller stad med ett par minuters gång till en stad som gärna har lite restauranger, barer, cafer och affärer.

2., Det är det enda jag har tänkt att göra så har tänkt att gå " all in" så min budget ligger runt 1000 dollar per natt, hoppas man kan få något riktigt fint för pengarna.

3., Alltså helst är det Italien, Spanien eller Frankrike som jag vill besöka, var lite oklar om det förrut

4., Endast att det går direktflyg, inte en massa byten, max 1 is så fall,

5., Jag hade tänkt att åka andra eller 3 veckan i Juli nästa år och stanna tills den första veckan i Augusti.

Tack så mycket för hjälpen!! :)
 

Mr.T

Medlem
En hel del hus som hyrs ut kan du hitta på Airbnb.com eller liknande sidor. Har bara bra att säga om Airbnb när jag var en sväng till USA sist. Fick en kanonlägenhet för mig själv, nycklarna skickades brevledes några veckor i förväg.
Gå dock på tidigare rekommendationer, sköt betalningen via Airbnb, om någon vill den ta den utanför så är det förmodligen något fuffens på gång.

Humana priser i jämförelse med vad hotellen på Manhattan kostar under högsäsong.

Hej, hur funkar det med Airbnb.com egentligen. Har kollat och hittat några suveräna villor. Hur bokar man och hur vet man att man inte blir lurad?
 

GillBates

Medlem
Ett väldigt trevligt ställe är Sitges (strax söder om Barcelona). Har själv bara bott på hotell, men har kompisar som hyrt fina hus där. Där har du både en trevlig by med många restauranger samt närheten till Barcelona om du vill lägga några dagar där.
 

Palazzi

Medlem
Sorry om jag inte var så detaljerad var lite stressad.

1., helst utanför en liten by eller stad med ett par minuters gång till en stad som gärna har lite restauranger, barer, cafer och affärer.

2., Det är det enda jag har tänkt att göra så har tänkt att gå " all in" så min budget ligger runt 1000 dollar per natt, hoppas man kan få något riktigt fint för pengarna.

3., Alltså helst är det Italien, Spanien eller Frankrike som jag vill besöka, var lite oklar om det förrut

4., Endast att det går direktflyg, inte en massa byten, max 1 is så fall,

5., Jag hade tänkt att åka andra eller 3 veckan i Juli nästa år och stanna tills den första veckan i Augusti.

Tack så mycket för hjälpen!! :)

Ok, då kör vi:

Korsika är fantastiskt! Trots att jag är Italienare måste jag erkänna att den brädar Sardinien på alla plan. Sardinien känns hypat och orimligt dyrt för vad man får (även om stränderna är medelhavets bästa). I Koriska finns det perfekta blandningen av vandring, god mat (blandning av Italiensk och Fransk) samt att flertalet städer täcker shoppingbehoven för de allra flesta.

Om man ska hyra hus Spanien gör man det med fördel på Mallorca, trots att många turister exploaterat ön. Grönare och bördigare än fastlandet, och Palma har allt.

I Italien skulle jag inte rekommendera det sydligaste delarna då det är väldigt kargt, och shopping är närmast obefintlig. Jag skulle istället rekommendera att man isf hyr i Marche (området där Ancona ligger). Tyvärr så är väl mer fokuserat på lantliv (Toscana), sjöar (Gardasjön) eller sydliga Italien (bara sol).

Om det inte är alldeles nödvändigt med kustläge tycker jag att Gardasjön är trevligast, och där finns det ju många uthyrare av hus (även flertalet svenska).

Om du främst är ute efter ren lyx är det främsta alternativet den Italienska ön Pantelleria nära Tunisien. Här har de allra rikaste Italienarna bostäder då ön ännu inte exploaterats som turistort. En av de första som byggde lyxboenden här var Giorgio Armani. Det handlar om en kuperad vulkanö, med fantastisk utsikt och naturligt tempererade insjöar. Boendet är gamla tuniska stenbyggnader (Dammuso) som renoverats till lyx som närmast inte går att greppa. Finns en stad/by med ca 6.000 boende med restauranger och affärer. Shopping är väl dock inte Pantellerias starkaste sida.
Direktflyg med SAS till Palermo och sedan färja eller flyg till Pantelleria (inget av alternativen särskilt dyra)
Det är DYRT att hyra hus på Pantelleria, men med angiven budget går det galant och du får en verkligt unik resa.

Exempel: DAMMUSO GELSOMINO | Esclusiva dimora, molto elegante in posizione unica

Titta gärna runt på hemsidan - det finns några fantastiska boenden! :)
 

Mr.T

Medlem
Tack så hemskt mycket för svaret, undrar om du har någon erfarenhet av Ibiza, har ett par polare som åker ditt varje år med sina familjer och alltid pratar om hur bra det är. De bjuder även alltid in mig + familj, men jag tackar nej då jag ser det som en party ö, stämmer det?
 
Toppen