Senaste nytt

Norwegian Boeing 787 Dreamliner: Oslo-Malaga i Premium Economy, 1 aug 2013

Bryant

Medlem
I går provflög jag Norwegians Dreamliner och jag tänkte kort skriva om min upplevelse:

Det började med att @Palazzi skrev i en tråd att det fanns billiga biljetter på flighter i Europa där DY skulle köra crewtraining. Jag funderade några dagar på hur jag skulle lösa ut en resa där jag inte behövde ta ledigt från jobbet. När jag väl slog till betalade jag 471:- för biljetten och eftersom alla stolar var öppna för bokning till samma pris lade jag till 99:- och valde 3J som är en fönsterplats i deras premiumkabin (endast stol ingen premium service).

Eftersom avgångstiden var 0700 från OSL var jag tvungen att åka dagen innan så det blev en natt på Park Inn Gardermoen. När jag anlände till OSL kvällen innan såg jag Dreamlinern parkerad på remote stand och det såg ut som det var en del tekniker som jobbade med kärran. Min spontana tanke var, eftersom det är 787 vi pratar om "Jaha, det blir 737 imorgon.." :)


Ombord:

Det var en mixad besättning av Thailändare och Skandinaver, pursern var norrman. Trots att det är ett så modernt flygplan så blev det en manuell säkerhetsgenomgång och anledning var säkert för att trimma besättningen. Min spontana tanke när jag såg genomgången var "hoppas vi inte behöver öva evakuering". Det var lite nervös stämning hos crew men de skötte genomgången bra (man får snegla på sin kollega för att se om man gör rätt). Om jag ska vara lite elak såg det ut som den där uppvisningen i skolan där en kan numret och den andra hakar på genom att titta lite på den som kan och gör allt ca 3 sekunder senare... men som sagt då är jag lite elak.

Jag satt väldigt bra i stolen och det var generöst med benutrymme och stolen gick att fälla så man halvlåg. Tänk Ethiopians C på 757 fast skönare stol så är ni nästan rätt. Det jag inte gillade med stolen var fotstödet som man också kunde fälla ut. När jag fällt stolen och fotstödet till max så slutade stödet ungefär vid mina hälsenor vilket var väldig oskönt (är 183). Visst man kunde fälla ut ett stöd för fötterna men då låg jag verkligen inte skönt. Om jag skulle sova i stolen skulle jag göra det utan att fälla ut fotstödet.

TV finns i armstödet. Det fanns ca 20 filmer men ingen föll mig i smaken. Sen fanns det väldigt bra flygkartor och ett utbud av spel. Du kan även göra beställningar (mat, dryck, taxfree) genom att använda skärmen, klicka på det du vill ha, tryck sänd och sedan kommer en värdinna med din beställning.

Väldigt stora fönster vilket var trevligt. Inga windowblinds utan man "dimmar" fönstret elektroniskt.

I stort en väldigt behaglig flygning men det är ju så tyst. Nästan obehagligt tyst :).

En kort recension. Bilder kommer under kvällen. (finns bilder på Instagram sök på tobbry)
 

Bryant

Medlem
Här kommer lite bilder. Alla är tagna med Iphone och kvalitén är inte den bästa.

bild-2.jpg

Strax innan boarding

-1.jpg

Benutrymme. Personen framför har fällt sitt säte

-2.jpg

Stolen

-3.jpg

Höger motor

-4.jpg
-5.jpg
-6.jpg
Nöjesmaskin

-7.jpg
-8.jpg
-9.jpg

Kabinen
 

Jonas C

Medlem
Lite kul att Norwegian säljer Champagne ombord, tillskillnad från SAS… Jag antar att de gör det bara för att jävlas ;)
 
Toppen