Senaste nytt

Hjälp - någon som har erfarenhet av försäkring när man hyr bil via Priceline?

motu

Medlem
Har bokat en hyrbil via priceline för en veckas bilhyra på Mallorca. Fick idag ett mail om att jag för 11 USD per dag kan få en Collission Damage Coverage (collission, theft, vandalism etc upp till 35,000 USD) och ett Primary Coverage (att jag inte behöver gå på mitt eget försäkringsbolag).

Jag är förbryllad. Normalt när jag hyrt bil direkt med Avis/Hertz/Europcar eller via holidayautos så har alltid försäkring ingått men man har haft möjlighet att betala en extra premie för att sänka självrisken (ibland full självriskeliminering och ibland en sänkt).

Föregående vecka hyrde jag dock en bil i Tyskland via British Airways sajt (Avis). När jag kom till utlämningsstället hävdade de att jag inte hade någon försäkring alls och att självrisken var 50,000 EUR, vilket ju känns måttligt inspirerande. Då klockan var sen och jag skulle iväg tidigt nästa dag så tecknade jag försäkring för 55 extra EUR och kände mig hyggligt lurad.

Är det någon som kan hjälpa mig rätt i hyrbilsdjungeln. Vilka försäkringar ingår normalt och vilka bör man teckna till när man hyr via amerikanska sajter (även BA var via deras amerikanska sajt)?
 
Last edited:

adhoc76

Medlem
CDC brukar oftast ingå. Ibland ser man billiga hyror, men då tillkommer försäkringar... Jag skulle aldrig hyra en bil utan CDC. Efter en incident i Wien, där jag iofs hade CDC, har jag lärt mig att teckna waiver också, dvs självriskeliminering. Det enda raka rådet blir därmed: teckna både CDC och CDW.... Det sagda gäller om du i övrigt endast har hemförsäkring. Vissa kort, exempelvis amex, har bättre skydd än hemförsäkringar vid bilhyra. Har du således amex eller annat liknande kort så råder jag dig till att kolla villkoren noga...
 

Stefan62

Medlem
För att råda bot på alla hyrbilsbekymmer - skaffa Amex Platinum. Det blir en billigare bilhyra samt att all försäkringeliminering ingår. Skicka PM för detaljer.

Hyr Du på vanligt sätt så teckna allt som går - dyrt, men ingen det är tråkigt dyrt när något händer!
 

Homer

Medlem
Priceline har jag ingen erfarenhet av men

Föregående vecka hyrde jag dock en bil i Tyskland via British Airways sajt (Avis). När jag kom till utlämningsstället hävdade de att jag inte hade någon försäkring alls och att självrisken var 50,000 EUR, vilket ju känns måttligt inspirerande. Då klockan var sen och jag skulle iväg tidigt nästa dag så tecknade jag försäkring för 55 extra EUR och kände mig hyggligt lurad.

Menar du att du inte under bokningsprocessen såg vad som ingick, och att det inte stod
något i bokningsbekräftelsen heller?
Tummregel nr.1 är att alltid skriva ut det som bekräftar vad man betalar för.
Skrev du verklingen country of residence Sweden när du bokade?

Numera tycker jag inte priserna är så bra, men jag har tidigare använt avisba.com några gånger för hyror i USA just därför att självriskfri försäkring ingått, man har fått en extra förare gratis och priserna varit lägre än på t.ex avis.se,

Man kan även få identiska villkor men annorlunda priser om man t.ex bokar via sas.se portal, jämfört med om du använder SAS rabattkod på hertz.se resp. avis.se.


(även BA var via deras amerikanska sajt)?

??


Domain name: avisba.com
Registrant:
Avis Budget EMEA Limited (AVISBUDG1325364)
Avis House Park Road

Bracknell, Berkshire, RG12 2EW
GB


Technical contact:
Hostmaster, NetNames (NH423951)
Netnames Ltd
3rd Floor Prospero House
241 Borough High St.
null, London, SE1 1GA
GB
@netnames.com
+44.2070159370 Fax: +44.2070159375

Administrative contact:
Admin, Domain (DA1326168)
Avis Budget EMEA Limited
Avis House Park Road

Bracknell, Berkshire, RG12 2EW
GB
 

motu

Medlem
Angav min fulla svenska adress vid bokningen. Misstaget jag gjorde var att inte läsa villkoren i samband med bokning. Jag tyckte att extra förare var bra. Utgick från att standardförsäkringar ingick men det var ett misstag från min sida.

De 55 EUR var för en dags hyra så det kändes rejält snopet. Servicen på avis var heller inte oklanderlig direkt.

Homer, vilken sajt brukar du göra dina hyrbilsbokningar på?
 

Kricka

Medlem
Jag har också hyrt bil via BA/Avis i samband med flygbokning. Villkoren är många och något
snåriga men i efterhand visade det sig att parkeringsskador (någon annan skrapat lite lack)
inte inkluderades. Även om det bara handlade om ett par tusen så var det skönt att min hem-
försäkring täcker dessa skador (utan självrisk). Känns som om det bästa är att hyra direkt
från någon av de stora drakarna (gärna med ett Amex Platinum eller en bra hemförsäkring).
 

Homer

Medlem
En del brukar påstå att det alltid ingår försäkringar om bokar på hyrbilsföretagens svenska sidor.
Så är det inte.
Exempelvis hyrde jag en bil på Aruba via Hertz.se nyligen och då ingick ingen försäkring alls,
i det finstilta nämndes det att man kunde köpa olika försäkringar när man hämtade ut bilen.

Har försäkringen självrisk, vilket nästan alltid är fallet vid hyra utanför USA, får man står för sånt som parkeringskador
och http://www.businessclass.se/hyrbilar/9677-punktering.html
 

agehall

Medlem
Oj, vilket land skulle du hyra i och hade du på något sätt angett att du inte var svensk medborgare? Jag har aldrig råkat ut för det själv, men det är ju bra att veta att det kan ske.
 

Homer

Medlem
Oj, vilket land skulle du hyra i och hade du på något sätt angett att du inte var svensk medborgare? Jag har aldrig råkat ut för det själv, men det är ju bra att veta att det kan ske.

Robert_De_Niro_Taxi_Driver_A_Famous_Cab_driver-s445x445-38325-580.jpg



Isåfall är svaren: A. Aruba, som jag skrev, och B. nej
 
Toppen