Senaste nytt

Dividend Miles - Tillkommande avgifter för bonusresa

Swisser

Medlem
Jag har förstått att det i princip inte tillkommer några extra avgifter (flygbränsletillägg, etc.) om jag bokar en bonusresa med Dividend Miles och flyger med US Airways, men hur förhåller det sig om jag istället flyger med t.ex. LH eller LX till Asien eller Afrika i first eller business class? Måste jag då betala en massa tilläggsavgifter förutom de DM-miles jag betalar för flygresan?
Jag har förstått av andra att LH tar ut väldigt höga extra avgifter för bonusresor, men jag är ej säker på om dessa avgifter även tillkommer om min bonusresa med LH resp. LX har bokats med mina Dividend Miles.
Jag vore tacksam om någon kunde vara så vänlig och förklara för mig hur det ligger till?
 

Mikael

Medlem
Den stora posten som tillkommer för de flesta bonusprogram är bränsletillägg. Dock har inte Dividend miles detta (vad jag vet tar de inte ut detta för några bolag). Det som tillkommer är flygplatsavgifter men det brukar vara väldigt små belopp. Som exempel betalade jag endast 628sek i avgifter för min bonusresa med Dividend (ARN-FRA-PEK-CSX-PEK-IST-ARN).
 

Dr. Miles

Expert
Som Mikael redan skrev, US DM tar inte ut några bränsletillägg från din bonusresa.
Om du flyger flera långrutter eller ha flera flighter, skilnaden mellan US DM och andra flygbonusprogram som tar ut bränsletillägg blir enorm.
 

Swisser

Medlem
Den stora posten som tillkommer för de flesta bonusprogram är bränsletillägg. Dock har inte Dividend miles detta (vad jag vet tar de inte ut detta för några bolag). Det som tillkommer är flygplatsavgifter men det brukar vara väldigt små belopp. Som exempel betalade jag endast 628sek i avgifter för min bonusresa med Dividend (ARN-FRA-PEK-CSX-PEK-IST-ARN).

Tack för inlägget Mikael!
Vilka bolag flög du med och i vilka klasser?
Vilken var din slutdestination och vart gjorde du din stopover?
 

Swisser

Medlem
Som Mikael redan skrev, US DM tar inte ut några bränsletillägg från din bonusresa.
Om du flyger flera långrutter eller ha flera flighter, skilnaden mellan US DM och andra flygbonusprogram som tar ut bränsletillägg blir enorm.

Och detta gäller oavsett vilket bolag jag flyger med inklusive LH och LX?
 

Swisser

Medlem
LH (business), CA (ekonomi då de inte har business inrikes i Kina) och TK (business).
Destination CSX, stopover i IST.

I denna tråd kan du hitta fler exempel på bokade bonusresor: http://www.businessclass.se/ovriga-...ta-din-lyckad-bokning-av-bonusresor-haer.html

Då jag funderar på en resa till Kina och gärna kan tänka mig någon annan destination än Peking eller Shanghai, vore det trevligt om du kunde skriva några rader om vad man kan göra och se i CSX (Changsha, Hunan, CN) och om du rekommenderar denna destination.
 

Dr. Miles

Expert
Jag är inte Mikael, men jag kan berätta att Changsha är en historisk stad när det gäller både gammal och nuhistoria.

Changsha är platsen där Mao Zedong började sin revolutionskarrier och det finns massa Mao relaterad sevärdigheter (om man är intresserad av sådan).
 

Mikael

Medlem
Det är helt riktigt att Changsha hade betydelse för Mao, men för den vanlige turisten finns det inte jättemycket att se. Jag reser dit för att hälsa på min frus släkt, inte för att turista.
Andra, kanske mer intressanta ställen skulle kunna vara Xian (terrakotta-armén), Guilin (fantastisk natur, "sockertopsberg"), Hangzhou (West Lake).
 
Toppen