Senaste nytt

Ge dina tips för att göra flygresan lite bekvämare!

SK9269

Medlem
Eftersom det finns massor med folk på den här siten som uppenbarligen är mycket mer erfarna flyresenärer, speciellt när det gäller långa flygningar över flera tidszoner, än vad jag är så måste det finnas massor med samlad erfarenhet om hur man gör sin flygresa så bekväm som möjligt. Det vore bra om ni som har såna tips delar med sig av dem till oss andra så att vi också kan göra våra flygningar lite mer bekväma.

Hur minimerar man t.ex. problemen med jetlag bäst på långflygningar?
Hur gör man för att kunna sova på planet i den icke-fällbara stolen i ekonomiklass?
m.m. ...

Det finns ju en hel del små saker man uppenbarligen kan göra. Skaffa bra hörlurar som stänger ute sorlet runtomkring är förstås en sak. Jag flyger mest inrikes och har inte behövt några än men heltäckande lurar verkar vara bäst, vilka ska man köpa? Och vilka får man använda i flygbolagets ljudsystem?

Ett enkelt tips jag brukar använda då jag flyger från ett kallt Sverige till en varm semesterdestination är att packa ner kortbyxor och sandaler i handbagaget och byta om när jag landat medan jag väntar på bagaget och sen göra likadant när jag landat på svensk mark igen på hemvägen.

Men det måste finnas massor av såna här saker som är bra att tänka på, så dela med er av dem tack! :D

Om det kommer många tips så vore det nog inte så dumt om någon samlar ihop dem i en guide också sen så att man kan komma tillbaka och plocka lämpliga upp tips då och då beroende på hur långt man ska flyga och var man ska hän.
 

bstark

Medlem
Vilket är den bästa platsen - fönster eller gång. Båda har sina för och nackdelar tycker jag. Mitten bör man ju absolut undvika iallafall.
 

agehall

Medlem
På flighter under dagtid tycker jag att gång är överlägset bäst. Det ger en mindre klaustrofobisk känsla. Sedan beror det även väldigt mycket på var man sitter. Kan man få bulkhead så kan jag tänka mig att kompromissa och även sitta i mitten. Prio 1 är benutrymme...

Nattetid kan det vara skönt att sitta vid fönster för att ha väggen att luta sig emot.
 

vicce

Medlem
Vilket är den bästa platsen - fönster eller gång. Båda har sina för och nackdelar tycker jag. Mitten bör man ju absolut undvika iallafall.

Jag gillar inte att sitta vid gången då flygvärdinnorna/flygvärdarna alltid stöter till min arm/axel. Jag föredrar att sitta vid fönstret då jag tycker det är kul att se ut samt att jag kan luta mig mot det (går inte alltid). Nackdelen är om man flyger en längre sträcka är att de som sitter mot gången till måste flytta på sig när man vill gå en sväng eller gå på toaletten.
 

tourist

Medlem
Jag har massvis av små praktiska tricks för mig på långresor i Economy:

Vissa platser med bra benutrymme är nära toalett eller galley. Det går att de inte är särskilt attraktiva för mig.

Mitt bästa tips: Om du bär glasögon, ta med ett hårt glasögonfodral så att du kan ta av dig glasögonen och luta huvudet ordentligt. Det är skönt även om du inte kan sova.

En pocketbok eller en innehållsrik tidskrift som The Economist fungerar som tidsfördriv även när underhållningssystemet är sönder eller man sitter och väntar vid en tråkig gate.

Öronproppar och noise cancelling headphones. Gärna i kombination(!) NC hörlurar dämpar inte barnskrik eller högljutt pladder.

Räkna inte med att bli mätt av flygplansmaten, var inte utsvulten när du kliver ombord.

Våtservetter, pappersnäsdukar och annat praktiskt i byxfickorna så att det är lätt att komma åt om du eller grannen spiller något. Dessutom tar jag med mig en pappersservett modell större att bre ut över mina kläder vid måtiden, det har räddat mig från många fläckar.

En omgång med tandborste och tandkräm gör att man känner sig mycket fräschare efter flygresan.
 

Dr. Miles

Expert
När jag var backpacker i många herrans år sedan, brukade jag bära med ett batiktyg som är ca 100x200 cm.
Det vägde mindre än 200 g och kunde använda olika sätt.
Det kan bli en kudde, blankett, huvudduk etc. Mycket praktiskt.
 

SK9269

Medlem
Jag har massvis av små praktiska tricks för mig på långresor i Economy:

Ja, jag ställde den här frågan lite utifrån perspektivet när man gör normala flygresor som man oftast betalar själv, och då är det ju ofta economy som gäller, eller åker på tjänsteresor där man inte får lov att åka business vilket ju nog gäller de flesta numera. Om man t.ex. flyger i Emirates första klass svit så saknar den här tråden ju fullständigt relevans ;)

Det var en bra lista med tips du gav här och det måste finnas mycket mer sånt här som man kan tänka på. Hur gör ni t.ex. med jetlag? Finns det något sätt att mildra det genom att t.ex. sova längre/mindre innan/efter flygresan etc. Gör ni något på flygplatsen ( om ni INTE har tillgång till loungen då förstås! ;) ), medan ni väntar på boarding eller på att få tillbaka incheckat bagage som kan vara bra att tänka på?

Vad det gäller den där diskussionen om gång vs fönster så är mitt val alltid gång för numera finns det alltför många som är så "stora" att de inte ryms i sin egen flygstol längre och då ger åtminstone gången lite luft åt ett håll. Men det här håller på att bli ett stort problem för flygbranschen. Min inställning är att om jag har betalat för en sittplats så ska jag ha tillgång till HELA den sittplatsen också men det är tyvärr inte riktigt alltid man kan vara säker på att det blir så numera.
 

Senator

Moderator
Några punkter oavsett klass:
Noise Cancelling Headphones
En bra bok/tidning
Komfortabla kläder - jag åker alltid med skjorta/kavaj, men byter alltid om till någon PJ ombord. Man vill se snygg ut vid incheckning/gate i fall man provar på en UPGR
Jag gillar röra på mig, så alltid gångplats för min del
Tålamod måste med i kabinväska, inte hetsa upp sig över saker man inte rår över
 
Toppen