Senaste nytt

Fashion Night 2013

agehall

Medlem
Fick just en inbjudan till fashion night av AmEx. Detta i sig är inte så intressant för min del, men jag noterade följande:

AmEx skrev:
Bara för dig som SAS EuroBonus American Express[SUP]®[/SUP] Card-medlem under Fashion Night:
• Ytterligare 20 EuroBonus Extrapoäng för varje 100 kr du handlar med Kortet.
• Exklusiva erbjudanden i utvalda butiker.

Undrar om de 20 extrapoängen gäller även utanför själva eventet... Isåfall finns det ju lite potential här...
 

sunkan

Medlem
Jag har för mig att det bara gäller i de butiker som deltar (förutsatt att det är samma event som förra året). Har dessutom för mig att det inte gällde i samtliga butiker utan att det varierade lite i utbud och erbjudande. Minnet sviktar något dock...

/Christian
 

Patrick

Medlem
Jag fick även inbjudan till Fashion Week after work i samarbete med Mercedes, undrar om det går att köpa en MB med SAS Amexet och få dubbla poäng? :D

Man är ju lite sugen på en sådandär A45 AMG. ;)
 

Stefan62

Medlem
Jag fick även inbjudan till Fashion Week after work i samarbete med Mercedes, undrar om det går att köpa en MB med SAS Amexet och få dubbla poäng? :D

Man är ju lite sugen på en sådandär A45 AMG. ;)

Om det inte går så är det ju lite moment 22 tycker jag...:)

OT: Kan någon förklara varför jag kan köpa reservdelar, service och reparationer, bensin och en massa annat på en bilfirma och betala med t ex Amex - men inte betala själva bilen med kort...!?
 
Last edited:
Om det inte går så är det ju lite moment 22 tycker jag...:)

OT: Kan någon förklara varför jag kan köpa reservdelar, service och reparationer, bensin och en massa annat på en bilfirma och betala med t ex Amex - men inte betala själva bilen med kort...!?

Det beror på att det kostar en del för handlaren att ta Amex, har hört en siffra på ca 3% men vet inte om den stämmer. Säg att du köper en bil för 300 000:- och betalar den med Amex, då kostar det alltså handlaren 9 000:-. Bruttovinsten på en ny bil ligger på ca 4-5% (hos det varumärke jag jobbar), då blir det inte hållbart att betala ca 3% till Amex.

Service och dylikt är en annan femma, där rör det sig om mindre belopp.

mvh
 

agehall

Medlem
Service och dylikt är en annan femma, där rör det sig om mindre belopp.

Ursäkta, missade du hur procenträkning funkar? ;)

Beloppets storlek har ju knappast någon inverkan utan snarare att ni isåfall har bättre marginal på reservdelar och service. Att det sedan bara skulle vara 4-5% bruttovinst på en ny bil tycker jag låter väldigt lågt.
 

Stefan62

Medlem
Oavsett vad bruttovinsten är så är det väl rimligt att ett allmänt accepterat kredit-/betalkort kan användas - Amex är ju inget krav och VISA har betydligt lägre avgifter.

Vad kan bruttovinsten vara för t ex SAS och Norwegian på en lågpris-biljett...?
 
Ursäkta, missade du hur procenträkning funkar? ;)

Beloppets storlek har ju knappast någon inverkan utan snarare att ni isåfall har bättre marginal på reservdelar och service. Att det sedan bara skulle vara 4-5% bruttovinst på en ny bil tycker jag låter väldigt lågt.

Oj missade skriva att man har andra marginaler :) Självklart är det så! Jag vet inte hur det är för andra märken, kan bara säga hur det är för oss. Marginalen på en bil är 12-13 % beroende på modell, sen vill ju kunder gärna pruta 7-9%.

Tycker inte det är speciellt konstigt att man inte vill betala hälften av den vinst man gör till ett Kredit/betalkorts företag.
 

tourist

Medlem
Att det sedan bara skulle vara 4-5% bruttovinst på en ny bil tycker jag låter väldigt lågt.

Jag försökte pruta ganska hårt på en ny bil, och jag vet inte om det var ett knep, men det verkade faktiskt rätt ärligt när försäljaren till slut uppgivet lät mig se firmans vinst på datorskärmen, och det var ca 4%. Och nära hälften av detta åts nog upp när jag sedan betalade bilen med ett Mastercard... Jag är övertygad om att det är "inlåsningen" av många kunder med reservdelar och service via firmans märkesverkstad som betalar den flotta bilhallen.
 
Toppen