Senaste nytt

Ankommer med Lufthansa first class, reser vidare nästa dag, access till first class terminal?

TheEagle

Medlem
Har en flight bokad från HKG med LH First. Landar tidigt på morgonen i FRA och ska sedan vidare nästa dag. Detta på samma PNR. Vad jag förstår så har jag då inte tillgång till FCT utan First class loungerna. Rätta mig om jag har fel.
Vad händer om jag bokar en resa över dagen med LH, säg till MUC för att komplicera ytterligare. Har jag då tillgång till FCT i FRA även om de nya flighterna ligger på ett nytt PNR. Och vad händer när jag kommer till MUC? Vilka regler gäller där? Vilka lounger eller FCT har jag tillträde till då? Och vad gäller sedan när jag återvänder till FRA senare på dagen?
 

agehall

Medlem
Du kommer att ha tillgång till vanliga Senator-loungen misstänker jag. Iaf om du är *G. Eftersom du bara har tillgång till F-lounger samma dag som din flight avgår, och den går dagen därpå, så kommer du inte in i vare sig FCT eller FCL, tyvärr. Bokar du en annan resa med LH samma dag, så tycker jag dock att du bör komma in i båda, både före och efter din andra flight.
 

TheEagle

Medlem
Men på Lufthansas hemsida står ju följande under Lufthansa First ClassLounge : "First Class boarding pass for a same-day arriving / departing flight" Det måste väl betyda att jag har access om jag anländer med LH i First class eller har jag inte möjlighet att fysiskt nå loungerna i FRA om jag kommer från HKG om jag inte har en anslutande flight? Är skitdålig på FRA.
 

agehall

Medlem
Jag är faktiskt inte säker på om du kommer åt FCL när du landar. Du kommer ju från utlandet, så jag tror du hamnar utanför säkerhetskontrollen och då du inte har ett boardingpass så kommer du ju inte in igen.
 

TheEagle

Medlem
Jag är faktiskt inte säker på om du kommer åt FCL när du landar. Du kommer ju från utlandet, så jag tror du hamnar utanför säkerhetskontrollen och då du inte har ett boardingpass så kommer du ju inte in igen.

Var det jag misstänkte. Men om det nu blir en trip till MUC. Undrar då om det spelar någon roll om biljetterna är på olika PNR? Står inget om det på Lufthansas sida. Inte heller vilken flygplats man måste landa på för att få tillträde till First class loungerna. Landa i FRA - tillträde i MUC också eller vice versa?
Trevligt reportage förresten du skrev!
I reportaget skriver du att du nyttjade FCT i Frankfurt på hemvägen? På Lufthansas sida står att man bara får access om man har avgående flyg i första class. Till Sverige finns ju inte First med Lufthansa utan bara C? Men kommer man in ändå bara för att hela biljett räknas som en First Class biljett?
 

agehall

Medlem
Har du en annan avgång med LH samma dag ska det inte vara något problem, även om det är olika biljetter. Iaf har jag fattat det så.

Vad gäller access till FCT, så ville LH begränsa det till att bara gälla innan avgångar i F, men deras M&M-medlemmar gjorde uppror, så det blev aldrig genomfört. Därför går det utmärkt att traska dit även på hemvägen. Jag vet inte om det är värt det - FCL ska vara rätt bra de också, men i mitt fall ville jag åt den egna säkerhetskontrollen för att slippa strul.
 

A380*G

Medlem
För att konkludera. Man kan använda FCT och FCL som arrival lounge även när man inte har någon avgång/connection samma dag.
 

A380*G

Medlem
Och man fastnar inte på vägen dit i någon säkerhets- pass- eller annan kontroll av något slag om man inte har vidare flyg alltså?

Jo det kan du göra men visa bara ditt pass och PB i så fall och säg att du ska till loungen.
Pax med Schengenpass kan i princip röra sig fritt på FRA.
 

TheEagle

Medlem
Jo det kan du göra men visa bara ditt pass och PB i så fall och säg att du ska till loungen.
Pax med Schengenpass kan i princip röra sig fritt på FRA.

Perfekt! Dålig koll på FRA. Men man kanske skall ta en tur till MUC och testa där också i väntan på att man skall vidare och flyga first med BA 380. :cool:
 
Toppen