Senaste nytt

Bokningsångestsyndromet

Malu

Medlem
Vi har förut diskuterat BC-syndromet som ett resultat av att bli medveten resenär. Personligen upplever jag också ett annat syndrom som yttrar sig i form av en allt mer svårartad beslutsångest när det gäller att fatta beslut om bokningar av flyg och hotell, särskilt när man ska resa privat för pengar eller poäng.

Frågan jag ständigt ställer mig själv inför bokning är om jag verkligen har optimerat riktigt ordentligt och om det verkligen inte går att göra ännu någon sökning för en mer optimal routing, intjäning, upplevelse, restider etc etc... Det här problemet är extra jobbigt när man samtidigt sitter med flera alternativ med flyg och hotell samtidigt som det är en "deal" som snart löper ut och man bara måste besluta sig. Enklast är jobbresorna när man har fasta datum, resmål och hotell + att någon annan betalar. ;)

Se bara den lilla listan över alla parametrar som ska optimeras vid flyg (utan inbördes ordning):

- Resmål
- Datum
- Restid
- Avresetid
- Ankomsttid
- Routing
- Pris
- Poäng till FFP
- Status i FFP
- Kabinklass
- Bokningsklass
- Flygbolag
- Flygplanstyp
- Seating
- Flygplats/er
- Specialerbjudanden

Hotell:

- Pris
- Läge
- Kommunikationer
- Kedjetillhörighet
- Fräscht, nyrenoverat
- Poängintjäning
- Status i program
- Rumstyp
- Rumsstorlek
- Våning
- Recensioner på Tripadvisor etc.
- Specialerbjudanden

Ni kan säkert lägga till andra parametrar att ta hänsyn till. För min del slutar det ibland med att jag sitter med ett stort Excel-ark med olika alternativ och poängsätter... :eek: Att detta tar extremt lång tid och genererar många sena nätter vid datorn förstår ni säkert. Sedan är det ju lite kul också, samtidigt...

Någon som känner igen sig? Några tips om hur man botar akuta fall av överoptimering?
 

jumbooze

Medlem
Börja flyga eco & förboka inga hotell utan boka först på flygplatsen så blir du antingen kurerad eller ett fall för psykvården

Känner igen mig helt, tittar ju på hotell mer en 6 månader innan...
Samtidigt vill man ju vänta på kampanjer så jag reserverar ofta avbokningbara "hyfsade" hotell.
 

gdaily

Medlem
Ja, det där träsket är jag också på väg in i. Att boka upp, boka om, boka av och så boka igen... :)

Jag har, just nu, 36 hotellnätter bokade resten av halvåret. Det är ganska mycket med tanke på att jag har 15 dagars resor... med andra ord drygt 2 hotellnätter per resenatt bokat. Jag kan helt enkelt inte bestämma mig mellan två-tre hotell än, så jag har bokat alla.

Så visst känner jag igen mig.

Flygoptimeringen har jag lyckats bota dock genom att tvinga mig själv lägga "alla" resor på Oneworld, struntar i antalet miles bara jag får Tierpoints till BA. Genom att fokusera på ett flygprogram så försvinner stora delar av valmöjligheterna, som tur är.
 

Matsson

Medlem
Känner igen mig helt.
Jag kan spendera lika mycket tid på förberedelser som på själva resan.
Familjen föreslår terapi mot denna defekt....
Själv anser jag att detta ÄR terapi!!!
 
Jag känner igen det där helt!

Sedan jag började köra USDM och uteslutande First på longhaul så har det blivit lättare. Fullt flexibla biljetter och låg risk för att det blir dåligt. Spännande möjligheter till routing och möjligt att ändra routing fram till avgång. När det gäller hotell försöker jag välja Shangri-La om det är i Asien.
 

henrik l

Medlem
Flygoptimeringen har jag lyckats bota dock genom att tvinga mig själv lägga "alla" resor på Oneworld, struntar i antalet miles bara jag får Tierpoints till BA. Genom att fokusera på ett flygprogram så försvinner stora delar av valmöjligheterna, som tur är.

Själv är jag på väg åt andra hållet. BA höjning från 800 till 1500TP för guld har gett ett ökat utrymme för status i andra program. Först Elite-challenge med AA till Platinum och nu inser jag att jag kan nog kvala till FTL nästa för att hålla liv i M&M-poängen. Inser att jag måste antagligen göra fler än tre betalda long-haul resor per år, alternativt tok-köra mileage-runs när jag är i Asien. Snacka om att skaffa sig I-landsproblem:D
 
Toppen