Senaste nytt

SAS erbjuder inte fri ombokning vid involuntary schedule change 10 dagar efter mailet

Dr. Miles

Expert
Min kollega kom tillbaka från sin semester och har skummat genom inkorgen av mail.
Det visade sig att SAS har ändrat tidtabell och han har blivit ombokad till en senare flight som gör att han ankommer till destination ca 3 timmar senare än originalplanen.

Jag ringde till SAS och ville boka om till en tidigare flight så att min kollega hinner att jobba på den dagen.
Men SAS kundtjänst sa att jag har ringt för sent. SAS erbjuder fri ombokning bara 10 dagar från dagen de har meddelat förändring.
Eftersom mailet kom 19 juli då min kollega hade semester och kom tillbaka idag hade han inte sett sitt mail förrän idag.

Jag vet att man måste dra gränsen någonstans men jag tycker att det är inte rimligt att man inte får boka om gratis speciellt med tanke på svensk sommarsemesterperioder.
Det är inte alla har koll på sitt jobbmail under sin semester och det är inte ovanligt att folk tar 3-4 veckors semester i Sverige.
 

agehall

Medlem
Det är riktigt dåligt. Jag har också fått något sådant där mail någon gång och reagerat över att det är så kort responstid. 10 dagar är ingenting om man är ute och reser eller har semester.

Jag skulle ringa och bråka med dem igen. Be att få tala med en supervisor om de inte ger med sig. Det är ju helt orimligt att förvänta sig att folk läser jobbmail under juli.

Fö så är ju tipset till alla att undvika att skicka biljetter etc till sin jobbmail. Det är, imho, mycket enklare att ha allt på sin gmail (eller vad man nu använder) ifall man behöver komma åt det från en okänd dator.
 

Palazzi

Medlem
Jag brukar, under semester, göra så att meddelanden från vissa mailadresser automatiskt vidarebefodras till min privata mail.... SAS är väl dock ingen av dessa:p

10d är givetvis en orimlig svarstid, oavsett. Mer rimligt tycker jag är att man bör svara x dagar innan avresa...
 

011430121

Medlem
Jag får även ett SMS vid ombokningar, och där står det att SAS har skickat ett mail vid förändring av flygavgången
 

Agö

Medlem
Tänk om man fick slippa läsa mail på "semestern". Tycker nog att du ska bråka lite men om villkoret är sådant kan man ju inte räkna med att få rätt. Skiljer sig detta från andra bolag?
 

rob74

Medlem
Hm, det där kände jag faktiskt inte till. Tack för infon, Dr. Miles!
Jag har å andra sidan alltid all reserelaterad mail till min privata mailadress. Dessutom brukar det komma ett mail från Awardwallet så fort jag har fått så lite som ändrad seating en rad bakåt i Economy.
Jobbmail är verkligen inget jag prioriterar när jag har semester och är man någonstans där fungerande internet inte är en självklarhet så kan det ju alltså skita sig rätt duktigt.
 
Toppen