Senaste nytt

Ny internationell flygplats planeras i Nordkorea

Jacob

Medlem
En arkitektfirma i Hong Kong har fått kontraktet som uppskattas vara värt 1,3 miljarder kronor. Kontraktet omfattar byggandet av en helt ny flygplats på Nordkoreas östkust som enligt en artikel i DN ska få en landningsbana på 3500 meter, två terminaler i formen av koreanska trummor (varav en med en inomhusträdgård) och total kapacitet kunna hantera 12 flygplan samtidigt.

Flygplatsen kommer ligga vid Kumgang Tourism Zone som tidigare framförallt lockat turistande sydkoreaner till Nordkorea.

Ytterligare info och bilder finns på NKnews:
Revealed: Plans for North Korea’s new $200m international airport | NK News – North Korea News
 

Lukas2

Medlem
12 plan... kändes ju inte överdrivet mycket. Men ja, det är väl inte så många internationella plan som åker till Nordkorea dagligen. :)
 

JacobGBG

Medlem
Nordkorea verkar operera i samma tro om flygplats som de gör med Ryogoung hotellet. Bygg något stort och makabert så kommer folk.

Tyvärr blir det Nordkoreas folk som lider då deras pengar går till menlösa skrytbyggen.
 

Dr. Miles

Expert
Tyvärr blir det Nordkoreas folk som lider då deras pengar går till menlösa skrytbyggen.
Jag tror att andra länders folk som får lida då Norkorea kommer inte att betala notan.
Ett sådant projekt blandar man ofta in staten för kreditgaranti. Precis som artikeln doc har lagt in i sitt inlägg.
 

Kristofer

Medlem
Läste någon stans att den (stundtals) enda fungerande kommunikationslänken mellan Syd- och Nordkorea är en länk för flygtrafikledningen. Nordkoreanerna fick på 90-talet nys om att man kunde tjäna pengar på överflygavgifter, och blev helt plötsligt väldigt benägna att släppa in flyg i luftrummet..

Alf kanske vet mer om ämnet?
 

JacobGBG

Medlem
Jag tror att andra länders folk som får lida då Norkorea kommer inte att betala notan.
Ett sådant projekt blandar man ofta in staten för kreditgaranti. Precis som artikeln doc har lagt in i sitt inlägg.

Jag tror nog däremot att Nordkorea inte är sugna på att dra Kina vid näbben på samma sätt som det naiva Sverige.
 
Toppen