Palazzi
Medlem
Det amerikanska flygbolaget Jetblue har flertalet gånger omnämnts som det främsta lågpris/lågkostnadsbolaget i världen, och nu planerar man för att ytterligare befästa den positionen. Jetblue kommer från nästa år att utrusta sina utrikesflyg (Kanada, Sydamerika & Karibien) med klassiska premium-säten, och även fyra så kallade "sviter".
Jetblue är inte det första flygbolaget att utrusta sina flyg med premium-säten, utan det verkar för branschen vara en trend som går i linje med att längre flyglinjer öppnas.
Det kanadensiska flygbolaget Westjet var första lågkostnadsbolag att införa bekvämare säten än vad som levereras som standard, och därefter har flertalet bolag följt efter. Malaysiska "Air Asia X", Emiratens "Air Dubai" och norska Norwegian har under senare tid alla infört premium-säten på längre flyglinjer.
Det bör påpekas att ovan nämnda bolag hörrör i det övre prissegmentet hos lågkostnads-bolag, där service och produkt inte sällan närmar sig traditionella flygbolag. Exempelvis Ryanair och Southwest Airlines har gått betydligt längre i sin jakt mot kostnadseffektivitet än Norwegian och Jetblue - Användandet av mindre flygplatser är ett tydligt exempel på sådana skillnader.
Trots att premium-säten funnits förr hos lågkostnadsbolagen så är Jetblue första aktör med regelrätta sviter.
Länk med bilder: JetBlue Gives a Sneak Peek At New Interior Design & Business Class Seats, by Skift - Skift
Jetblue är inte det första flygbolaget att utrusta sina flyg med premium-säten, utan det verkar för branschen vara en trend som går i linje med att längre flyglinjer öppnas.
Det kanadensiska flygbolaget Westjet var första lågkostnadsbolag att införa bekvämare säten än vad som levereras som standard, och därefter har flertalet bolag följt efter. Malaysiska "Air Asia X", Emiratens "Air Dubai" och norska Norwegian har under senare tid alla infört premium-säten på längre flyglinjer.
Det bör påpekas att ovan nämnda bolag hörrör i det övre prissegmentet hos lågkostnads-bolag, där service och produkt inte sällan närmar sig traditionella flygbolag. Exempelvis Ryanair och Southwest Airlines har gått betydligt längre i sin jakt mot kostnadseffektivitet än Norwegian och Jetblue - Användandet av mindre flygplatser är ett tydligt exempel på sådana skillnader.
Trots att premium-säten funnits förr hos lågkostnadsbolagen så är Jetblue första aktör med regelrätta sviter.
Länk med bilder: JetBlue Gives a Sneak Peek At New Interior Design & Business Class Seats, by Skift - Skift