Senaste nytt

Tips på hotell i Stavanger

Agö

Medlem
Vi ska en sväng till Stavanger. Jag har aldrig varit där förut. Har noterat att det finns ett antal medlemmar som bor och/eller arbetar på Norges västkust.

Två frågor:

1. Jag noterar att det finns inte mindre än två Radisson Blu (Royal resp. Atlantic) och ett Park Inn. Priserna är jämförbara och mycket låga vid tidig bokning (mellan 724 och 788 NOK/natt på en helg, förbetalt). Någon som har erfarenhet av dessa tre hotell och kan rekommendera något. Vi hade tänkt oss att se stan på kvällen och kanske hyra bil dagen efter så centralt läge är väl utmärkt.

2. Om hotellen ovan inte är att rekommendera, kan någon rekommendera ett annat hotell?

Har någon andra tips på vad vi ska/måste se och göra så kan det lämnas i vår tråd. Gäller givetvis även restaurangtips, har än så länge haft svårt att hitta något måste-ställe.

http://www.businessclass.se/reserap...pa-vaeg-mot-flying-blue-gold-platinum-18.html
 

Joshua

Medlem
Hotell i Stavanger

Har exempelvis bott på scandic i Stavanger och kan rekomendera det, bland de bättre. Samt att de allt som oftast dukar upp en lättare kycklingspett/ skink/korv buffé på kvällen som är free of charge att plocka av i baren.
 

bhen

Medlem
Jag bor i Stavanger så bor inte själv på hotell här men har väl besökt många på möten och så. Park inn ligger dåligt till och är halvrisigt så skriv bort det först. Annars ligger de två andra kanske 150m från varandra. Atlantic är motsvarande stavangers "stadshotell", men har väl haft sina bästa glansdagar får jag ett intryck av. Royal är modernare men försöker inte vara lika ståtligt heller så.
Båda är ett kap för det priset, jag hade valt Atlantic, det är en del av stan nästan.

Joshua: vilken Scandic ?
Återkommer med sightseeing-tips.
/b
 

Agö

Medlem
Jag bor i Stavanger så bor inte själv på hotell här men har väl besökt många på möten och så. Park inn ligger dåligt till och är halvrisigt så skriv bort det först. Annars ligger de två andra kanske 150m från varandra. Atlantic är motsvarande stavangers "stadshotell", men har väl haft sina bästa glansdagar får jag ett intryck av. Royal är modernare men försöker inte vara lika ståtligt heller så.
Båda är ett kap för det priset, jag hade valt Atlantic, det är en del av stan nästan.

Joshua: vilken Scandic ?
Återkommer med sightseeing-tips.
/b

Stort tack för din input, bhen! BC-träff?
 

bhen

Medlem
Mitt bästa restaurangtips blir antingen Tango, där har de fast 3-5 rätters meny med val mellan fisk/kött till huvudrätt. Modernt kök, trevlig atmosfär. Bäst i stan enligt mig.

Annars är Matbaren också bra, det är en typ av "bakficka" till en av de allra finaste restaurangerna, Renaa, som drivs av medaljkock med samma namn. Goda renodlade huvudrätter, lite mer uppsluppet och något billigare än Tango.
Båda är säkra val.

Angående turistmål är Preikestolen det absolut största. Det tar dock en hel del tid. Räkna 3h vandring upp och ned sen är det 1,5h transport var väg dit. Går också turistbåtar in i Lysefjorden där man kan se preikestolen underifrån, det är dock långt ifrån lika spektakulärt och inget jag hade prioriterat.

Oljemuseet som ligger i centrum är väl värt ett besök. Fin utställning om oljan, både historia och teknik och hur det fungerar idag. I museet ligger en ganska bra restaurang för lunch också, bølgen&moi, som har en "Norge-känd" fisksoppa, god!

Annars bara gå runt i stan, se gamla stavanger, en liten men sevärd stadsdel med välbevarad trähusbebyggelse. Gillar man öl finns Cardinal i centrum med typ 500 sorter eller nåt.

Om jag är hemma den helgen är jag gärna med på nåt Agö!
Måste kolla kalendern närmare, får återkomma. /b
 

niksal

Medlem
Jag har bott både på Atlantic och Royal, men oftare Atlantic. Båda är ganska basic hotell, definitivt inte värt de priser jag har betalat, men OP:s priser verkar vara bättre. Mina resor har varit jobbresor så för mig har det varit viktigast med lugna rum och ok frukost. Båda kraven uppfylls av båda hotellen. Jag har för mig Royal är nyare. Atlantic är ett slitet hotell, men rummen är i acceptabelt skick. Atlantic har en ganska trevlig pub, men lite svår att hitta.

Hur någon har råd att äta ute i Stavanger förstår jag inte. Kostar typ en veckas lön...
 

rob74

Medlem
Bodde på Atlantic i september 2008 då jag var där i drygt en vecka i tjänsten.
Det var helt okej .Dock fick vi betala något mer än de priser som nämns här.
Minns dock att bartendern hade svårt att få till en Dry Martini, så det fick jag och kollegan ge en lektion i.
Skulle man bada bubbelpool så var det att knata över till Royal. De samarbetade visst på den punkten.

Vi hade dock inte så mycket tid till att botanisera bland restaurangerna, tyvärr. Ingick inte maten i konferensen så hann vi bara med något kvickt mellan varven. Minns att vi var på en köttrestaurang som visst var populär, men kommer inte ihåg namnet på den.

Det var för övrigt på Atlantic som jag låg med datorn i sängen och bokade en C-biljett med SK ARN-BKK och insåg att jag skulle dra in trippla poäng, dvs 90k... :)
Ah, ljuva minnen! ;)
 

mha321

Medlem
Park Inn i Stavanger har jag provat en gång, och det gör jag inte om. Blev som Club Carlson Gold-medlem *nedgraderad* till ett mindre rum. Fick jaga tag i en front desk manager för att få det åtgärdat, då ordinarie receptionisten inte hade lust att göra något. Då visade det sig vara enkelt att fixa, eftersom det inte var mer än drygt 20 gäster på hotellet den natten, och nästan helt tomt. Så man undrar ju varför det nedgraderades från början. Ingen fungerande wifi alls i det första nedgraderade dummet. I rum nr 2 fungerade wifin bara i ungefär halva rummet, med minimal täckning, och inte alls i andra halvan (där skrivbordet stod. Den delen orkade jag inte bråka om, fastpris på 3G-roaming är bra... Så ParkInn kan jag definitivt rekommendera att man undviker.


Royal har varit hyffsat ett par gånger när jag bott där, utom den gången jag kom vägg i vägg med ett renoveringsarbete, och trodde jag skulle fått sovmorgon...
 
Toppen