Senaste nytt

Sökes: open jaw biljetter till Latinamerika inkl Monterrey, Mexiko

lunne

Medlem
Varifrån vill du börja din resa? Stockholm (men funkar även med Paris, London, Geneve)
Var är din destination? La Paz (Santiago)
När vill/behöver du resa ut? 20 sept – 15 oktober
När vill/behöver du komma hem? 10 – 29 mars
Hur länge vill du vara borta? Ungefär 5 mån
Hur många personer som skall resa? 1
I vilken kabinklass? Economy
Med vilka flygbolag vill du flyga med? A* alt Oneworld
Vad är din budget? 20 000 kr
Vad är det viktigaste för dig? Biljettpris/antal poäng
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Monterrey, Mexico

Hej!

Jag har tagit beslutet att säga upp mig och lämna nuvarande ekorrhjul (även kallat juristbranschen) och till att börja med bege mig iväg på en lite längre tur till Latinamerika. Jag planerar att spendera okt-feb på resande fot upp genom Latinamerika med tilltänkt startpunkt La Paz i Bolivia (Santiago alt Rio kan också vara alternativ). En god vän gifter sig den 8 mars 2014 i Monterrey, Mexiko, vilket är tänkt att bli resans avslutning innan jag återvänder till Europa.

Fram tills att jag upptäckte det här forumet var jag, som många andra, huvudsakligen EB-medlem med dålig koll på vart poäng/miles skulle krediteras när man reste med andra bolag. Mot bakgrund av att jag inte vet hur/om jag kommer att resa i tjänsten när jag väl återvänder till Europa och det dagliga livet så skulle jag gärna samla ihop nog med poäng för ett Aegean Guld (alt TK Miles & Smiles) att ha som backup de närmsta åren när jag reser med A* privat.

Jag har så smått scannat olika alternativ för att ta mig från Stockholm till lämplig startpunkt i Sydamerika. Ett alternativ för att få rätt ok med miles (skulle räcka till Aegean guld för mig) är att köra en open-jaw och flyga United till Santiago (via EWR, PTY) sedan resa på egen hand upp till Mexiko och flyga ut från Monterrey (via IAH, EWR). En sådan biljett skulle gå på EUR 999 i V-klass.

Inspirerad (eller kanske bara dumdristig?) av alla typer av Mileage runs som florerar på det här forumet har jag dessutom börjat fundera på att dessutom ta en sväng förbi Australien och Hawaii genom att göra den här rutten:

http://www.businessclass.se/deals/1...ydney-t-r-united-11-600-sek-inkl-skatter.html

Vad tros?

Mot bakgrund av att jag kommer att ha gott om tid och inga fasta datum förutom bröllopet den 8 mars 2014 så hoppas jag att få in ett flertal (mer eller mindre knasiga) förslag om hur jag skulle flyga för att maxa investerade kronor vs miles (prisvärda business-biljetter är även intressanta).

Stort tack på förhand!

/Johan
 

palmen

Moderator
V-klass till Rio/Sao Paulo med United från ARN är nog ett av de billigaste sätten att skaffa ett Aegean Gold. Finns biljetter för ca 7000 kronor (har inte specifikt tittat dina datum). Du kan ju lägga till en separat resa till Monterrey och åter till Rio för hemresan. Glöm inte bort att du kan göra stopp i NY på vägen hem också om du känner för det.

Rio-Sydney behöver du inte åka för att nå guld men kan säkert vara en "intressant" utflykt om inte annat :). Sydney och Australien har så mycket att erbjuda, eller varför inte ta en sväng förbi Melbourne under Australian Open kombinerat med nyår i Sydney?
 

lunne

Medlem
Tack för svar!

Agehall, business-dealen hade varit utmärkt om det inte vore för att det är riktigt dyrt att ta sig från Monterrey tillbaks till ursprungsdestinationen (ex Santiago, Rio, Buenos etc). Det billigaste jag kan hitta från Monterrey är ekonomibiljetter ned till Santiago/Rio för närmare 7000 kr med Delta/United (spelar ingen roll om man söker efter enkel el t/r). Har du några förslag på hur man skulle kunna använda sig av businesserbjudandet på ett smart sätt mot bakgrund av mitt slutstopp i Monterrey?
 

agehall

Medlem
Du kan ju ta en stopover på vägen och sedan göra en "utflykt" därifrån. När du sedan ska hem åker du bara ner och vänder... Tror iofs att samma fare funkar till andra ställen i latam - tyckte Dr. Miles pratade om det.
 
Toppen