Senaste nytt

How will I know (which booking class is)...

Dr. Miles

Expert
BGM: How will I know (who you are) av Jessica Folker

Jag hatar verkligen det här...

Jag försöker boka en Stockholm-Bangkok biljett med SWISS(LX).
Det är en L klass(Fare basis: LICSWISE) biljett som kostar runt 5.000 SEK inkl. skatter

Vid utresan finns det bara THAI(TG) flight med LX flightnummer som är tillgänglig i L klass. Det kan jag leva med.
Problemet är THAI har ingen L klass. Så jag ville veta vilken klass hos THAI det blir.
Jag ringde både till SWISS och THAI och har konstaterat att ingen vet någonting.


Jag ringde först till SWISS: (samtal på engelska)

Jag: Hej, jag tänker att köpa en flygbiljett mellan Stockholm och Bangkok i ekonomiklass i si och så datum, med si och så flightnummer.
SWISS: Det kostar 5.026 SEK inkl. skatter, men tillkommer bokningavgift om du bokar via telefon.
Jag: Nej, jag tänker inte boka via telefon, utan vill fråga dig om bokningsklassen på flighten LX4300 som är opererad av THAI.
SWISS: Det är L klass.
Jag: Ja, jag vet. Tack. Men jag vill veta vilken klass den blir hos THAI?
SWISS: Det vet jag inte. Fråga THAI.
Jag: Nej, det är inte THAI som säljer biljett till mig utan SWISS. Vet ni inte om vilken bokningsklass hos THAI?
SWISS: Nej, det vet jag inte. Jag förstår inte varför du frågar oss om detta. Det är THAI flygning.
Jag: Okej, jag förklarar. Jag samlar flygpoäng och vill veta om vilken bokningsklass det är innan jag köper. Så att jag slipper att bli överaskad efteråt då jag inte får någon poäng alls.
SWISS: Det är L klass.
Jag: Problemet är, THAI har ingen L klass i sin bokningssystem. Så det måste konverteras till någon annan klass. Det var det som jag vill veta.
SWISS: Det har jag ingen anning. Fråga THAI.
Jag: (Stor suck) Okej, tack. Hej då.


Sedan ringde jag till THAI: (samtal på engelska)

Jag: Hej, jag tänker att köpa en flygbiljett mellan Stockholm och Bangkok i ekonomiklass i si och så datum, med si och så flightnummer med SWISS.
THAI: Varför ringer du till oss? Du kan ringa till SWISS.
Jag: Jag vet. Men jag tänker inte boka nu, utan jag vill ställa dig en fråga. Vilken bokningsklass L på SWISS konverteras till hos THAI på en THAI flygning?
THAI: Det finns ingen L klass hos oss. Fråga SWISS.
Jag: (suck) Ja, det har jag gjort redan. De hänvisade mig till er.
THAI: Vi vet ingenting om SWISS biljettregel.
Jag: Nej, jag tänker inte fråga dig om biljettregel. Jag vill bara veta vilken bokningsklass SWISS L klass blir hos THAI.
THAI: Tyvärr, det kan jag inte svara på. Jag rekommenderar dig att ringa till SWISS.
Jag: (Stor suck) Okej, tack. Hej då.





I don't know how
Or where to start
Here we're standing again
And I see now
From where we are
That our chat has come to an end
Though we've come this far
I don't know why
But I still can't see which (booking) class is

Refrain:
I don't want you to cry
Don't want us to say goodbye
But I know that we're falling apart
I don't need your lies
And if you don't understand
Tell me how will I know which (booking) class is



It's too late now
I've booked this fare
To see what's hidden within
Though you said that it's L class
Maybe I've been trying too hard

To believe in miles
I don't know why
But I still can't see which (booking) class is

Refrain:

(flygbolagets del)
Don't worry
I promise
It's for the better
So, I think we should let it go now
And maybe you'll find the fare again
 
Last edited:

Lallarn

Medlem
Förlåt att jag bumpar en gammal tråd, men hur gick det egentligen med L-klass på Thai? Jag har faktiskt själv bokat en sådan biljett just nu och undrar således vad det blir för bokningsklass på TG. Flygar SK dit men TG/LX hem via Beijing/Zurich. Blir ju ingenting för LX-flygen men man kan ju hoppas på benet upp till Beijing i alla fall...
 
Toppen