Senaste nytt

Hur man tar sig till Bali på 5 dagar i första klass

Glenn E

Medlem
Det blev en lång resa.
Jag ville få ut Max av de 190000 eb poäng och 7600 SEK i skatter jag använt för detta.

De här flygen genomfördes.
BONUSRESAAUG13.JPG

Därför började jag resan i Frankfurt för segmentet från Sverige ville jag inte slösa bort på detta.

Så 28 juli kl 17,00 körde jag på Saab cabben på Stena Germanica mot Kiel.
På kvällen blev det en god middag med lite vin.
Det var sista gången på länge när sådant inte ingick.
image.jpg image.jpg
Det finns sämre sätt att lämna ett somrigt Göteborg. :)
I Kiel var det av med taket och fram med GPSen. 620 km till Wiesbaden på Autobahn.
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Med risk då att saker upprepas eftersom jag redan skrivit en del på andra delar av forumet.

Tisdag 30 juli kl 08.30 anländer FCT i Frankfurt

Anländer i bil.
Direkt kommer 2 personer ut och möter, en är värdinnan som tar hand om passet och den andra tar hand om resväskan som jag inte såg igen förrän i Bangkok.
Efter någon minut var det dags att gå igenom säkerhetskontrollen.
Väldigt avslappnat och snabbt avklarat sedan är jag inne och ser mig omkring.
Det är mer folk än jag förväntat mig, cirka 30 inkl en del barn.
Det är väl semestertider.
Det är ändå gott om plats.
Jag hade gott om tid. LH 740 mot Osaka skulle avgå 13.50.
Frukostbuffen står framdukad i restaurang delen.
Det var ju bra för nu ville jag ha frukost.
Det fanns ett mycket bra urval inkl ett stort ben med Parma skinka (troligen) som man kapat färska och tunna skivor av.
Urvalet av whiskey och all möjlig annan ädeldryck var helt enormt fast det var dags för frukost nu så det fick vänta.
Efter frukosten bokade jag ett badrum till kl 11 utan att veta att inte alla badrum var lika.
Det fanns badkar i åtminstone 1 av dem och som tur var fick jag det.
Detta badrum skulle duga i en mindre svit i ett 5 stjärnigt Hotel.
image.jpg

Så klockan var 10.15 och jag ville prova en cigarr.
Jag berättade detta för bartendern som hittade nyckeln till skåpet.
Kanske var det sista gången skåpet öppnades innan Agehall kom dit 2 dagar senare och nyckeln var borta.;)
Jag fick iallafall en Robusto av ett Schweiziskt märke Williger 1888.
Även den var gratis. Detta är verkligen bra!
Till den föreslog bartendern en god rom som hetta Rum Zakapa från Guatemala.
Gissar att det hör ihop på något sätt med cigarrer.
En kommer romen i en konjakskupa och den smakar snarare som lite söt men väldigt len konjak.
Där fick jag lära mig något nytt.:)
image.jpg
Sedan var klockan 11.15 men badrummet var ändå ledigt.
2 obligatoriska badankor fick jag med mig.:)
Efter badet blev det lite internet så kl 13.20 blev jag hämtad av assistenten och förd ner i hissen till en väntande Mercedes S klass och i baksätet kunde jag börja öva på stolsinställningarna som inte är helt olik en flygplansstol.
Planet till Osaka stod bara 300 meter från FCT så resan blev kort.:(

FCT håller enligt mig världsklass och är väl värt att spendera en halvdag i eller mer innan resan.
Fantastiskt dryckesutbud som jag får prova mer av nästa gång då ska jag se till att ha ett flyg som avgår senare.
Mycket bra mat.
Cigarr lounge
Limousin till planet.
Personlig assistent.
Mycket bra!
 
Last edited:
Lite OT kanske, men hur fungerar det att komma med egen bil? Ingår parkering tills man är tillbaka på FRA? Får man med sig bilnyckeln eller är det som på andra Valet Parking att man får ett kvitto av något slag? Är bilden nytvättad när man kommer tillbaka? :D
 

Glenn E

Medlem
Nja jag blev körd till FCT av en bekant som bor i närheten.
Jag vet faktiskt inte hur det är med parkering men det borde de ordna.
Hyrbil lämnar de ju tillbaka åt en iallafall.
 

A380*G

Medlem
Lite OT kanske, men hur fungerar det att komma med egen bil? Ingår parkering tills man är tillbaka på FRA? Får man med sig bilnyckeln eller är det som på andra Valet Parking att man får ett kvitto av något slag? Är bilden nytvättad när man kommer tillbaka? :D

Kostnaden för parkering ingår inte men de parkerar bilen åt dig. De behåller således nyckeln och du får ett kvitto. Vid uthämtning betalar du parkeringen och får nyckeln.
 

Glenn E

Medlem
Tisdag 30 juli kl 13.50 LH740 från Frankfurt till Osaka i Första Klass

Klockan är nu cirka 13.25 och jag går ut på plattan från baksätet på den Mercedes S klass som kört mig den korta biten från FCT.
Chauffören leder mig in i hissen och upp till rampen in in i flygplanet där han lämnar över mig till pursern genom att presentera mig.
Jag ser mig omkring och jag kan inte se någon annan passagerare för ombordstigningen har ännu inte påbörjats.

Pursern leder mig upp för trappan på denna B747-400 och jag tittar lättad in i kabinen.
Detta är Lufthansas nya första klass med 8 stolar och 8 permanenta sängar.
Pursern presenterar mig för personalen och jag blir visad till min plats, 83H sedan tar jag fram vad jag behöver under flygningen och placerar handbagaget i lådan under sängen där den precis får plats.

Jag får ett glas champagne är redo att bli bortskämd.:p
image.jpg
Tiden går och ombordstigningen är klar men jag har fortfarande inte sett någon annan passagerare.
Jag har hela övervåningen med cirka 50 kvadratmeter 2 flygvärdar värdinnor och 2 toaletter för mig själv!:)
Den tredje toan använde besättningen.

Efter take off blir den mer champagne och en vagn körs fram och ställs i nödutgångsutrymmet framför min stol.

Jag får veta av besättningen att på Lufthansa första klass äter man precis när man vill och att de har full uppsättning av både en europeisk och en japansk meny och att jag kan få smaka på alltihop eftersom jag är den enda passageraren.

Den enda i första klass vill säga för enligt besättningen är det ganska fullt i business och helt fullt i ekonomi.
Men det var ingenting man märkte av på andra våningen.:cool:

Sagt och gjort så påbörjade jag middagen omkring 2 timmar in på flygningen.
Först blev det rysk kaviar med tillbehör.
Det var första gången för mig så jag det förklarat hur denna skulle förtäras.
Jag valde att krama i lite lime och sköljde ner kaviaren med rysk vodka.
Riktigt gott!:)
Sedan blev det allt möjligt och jag provade väl allt utom ålen.
2 flaskor röda viner och 2 vita provades också och sake med.:p

Sedan såg jag en film och lade mig för att slumra bort all alkoholen.
Men först satte jag på mig den bekväma pyjamasen som jag fick behålla.
Jag tycker sängen var helt ok kanske för att gillar hårda madrasser.

När jag vaknade var kabinen nedsläckt men så fort jag steg upp blev det fart på besättningen och frukosten förbereddes.
Efter frukosten där jag fick nespresso ristretto skulle vi snart landa i Osaka.
Innan jag gick av fick jag lite presenter till mina brors barn bl.a en badbollmoch ett litet flygplan.:)

Som första klass passagerare fick jag också gå av först.
Väldigt vad trångt allt verkade när jag kom ner!
Och då var det business avdelningen jag såg!
Hoppas att man inte redan är förstörd för alltid för första klass är dyrt och till Japan är det väldigt dyrt.
En tur och retur med ANA eller Lufthansa kostar 12500 euro.
USDM verkar allt mer attraktivt.
image.jpg image.jpg image.jpg
 
Last edited:
Toppen