Senaste nytt

Tips på hotell nära Singapore Changi flygplats?

sk-sthlm

Medlem
Jag har försökt att kolla upp detta på Google, men tyvärr hittar jag inget vettigt svar, och försöker därför här.

Situationen är som följer: jag kommer att anlända till Singapore med Lufthansa från Frankfurt runt 17 på eftermiddagen. På natten, 01.30, anländer en vän från USA. Kl 11 dagen efter ska vi flyga vidare till Indonesien med AirAsia - alltså är det upplagt för att använda ett flygplatshotell här!

Men jag hittar inget! Inget litet halvslitet Hilton, Park Inn eller någon annan kedja med prisvärda rum - det verkar finnas ett Crowne Plaza (som jag aldrig provat, men det är ändock väl dyrt- ca 2000 kr per natt). Dessutom verkar det finnas ett "by the hour"-hotell inne i flygplatsen (innan man har passerat immigration), men det verkar mer passa min amerikanske vän än mig, eftersom jag kommer att tillbringa över 12 h på detta etablissemang, och det verkar vara en tråkig start på semestern.

Så, min fråga: Är det någon som har bra info om ngt hotell som ligger nära flygplatsen? Eller är det så att flygplatsen ligger såpass nära stan att man kan bo där (och då även min vän som landar 01.30?) I vilken del av stan ska man då satsa på?

Tack för hjälpen!

Sk
 

Jacob

Medlem
För din egen del skulle jag absolut boka ett hotell i centrala Singapore. Myndigheterna har satt upp en målsättning att alla besökare som landar på Changi ska vara incheckade på sina hotell i centrala Singapore inom en timme efter landning (med incheckad bagage), och det brukar hålla.

Så boka något bra inne i Singapore och njut av en trevlig kväll i Asiens minsta land, det finns få länder i världen som har så många riktigt bra och prisvärda hotell som Singapore..

Crowne Plaza på flygplatsen är annars ett helt OK hotell men som du noterat är det dyrt. Jag känner inte till några andra flygplatshotell och som sagt hela tanken med Changi är att man inte ska behöva spendera mer tid där än nödvändigt.

Jag testade för övrigt ett av transithotellen i somras. Det var en helt OK upplevelse, transithotellet i terminal 1 har dessutom utomhuspool och solterrass. Men transithotellet är inte något man använder sig av mer än maximalt 10-12 timmar, så spännande är det inte.

Det som kan ställa till med problem när det gäller transithotellet är om ni har incheckat bagage och inte får det taggat hela vägen. Jag är inte så säker på att Air Asia tillåter bagageincheckning kvällen innan (och garanterat inte mitt i natten) och i så fall faller hela idén.
 

palmen

Moderator
Jag bodde på Crown Plaza i mars 2010. Kom till SIngapore från Australien vid midnatt och skulel vidare till Borneo morgonen efter med AirAsia. Mig veterligen finns det inget annat hotell på flygplatsen, det finns transithotell om man är incheckad men jag antog att jag inte kunde nyttja dessa. var tvungen att hämta bagaget efter min flygning med Qantas och AirAsia tillåter inte incheckning förrän 2 timmar innan avgång, precis som Jacob säger. (kan dock ha ändrats någon regel sedan 1½ år sedan)
Jag har absolut inget att klaga på vad det gäller rummet, håller med bjornstrom i hans beskrivning. Det är dock dyrt som du själv noterat.

Changi ligger så pass nära staden att det inte är några problem att ta en taxi till valfritt hotell, tar ca 15 minuter om jag kommer ihåg rätt om man åker från Marina Bay.
Jag hade bara 9 timmar mellan flygen och orkade inte med att ta mig in till stan mitt i natten för att kunna sova någon timme där innan man skulle tillbaka till flygplatsen, därav valde jag Crown Plaza.
 

sk-sthlm

Medlem
Tack för hjälpen...ska nog försöka hitta ngt som inte ligger på "flygplatssidan" av stan, så får vi se hur min amerikanske vän löser det hela...som jag förstått är inte taxi superdyrt heller, så det löser sig nog.

Tack igen!
 

forastero

Medlem
Nej, taxi är inte dyrt, det går också att åka in till stan med tunnelbana (skyltat som tåg på flygplatsen) för ett par-tre dollar. Men jag skulle tro att det går snabbare och smidigare med taxi, speciellt när man anländer på kvällen.

Jag har också kollat upp flygplatshotell eftersom jag kommer till S'pore vid 22-tiden och sedan åker vidare med ett plan som går vid 2 följande natt - det blir alltså en natt jag behöver hotell, och det hade varit smidigt att sova nära flygplatsen för att förenkla med bagaget också. Men det lutar åt att jag får åka in till stan redan vid ankomst ändå.

Kan för övrigt rekommendera Rainforest-loungen om man behöver sova några timmar i transitområdet och det inte är tillräckligt med de "rest areas" som finns. Första tre timmarna i en slumberette kostar typ 35 SGD och då ingår en bekväm säng samt tillgång till dusch.
 

Kris

Medlem
Lånar denna purfärska tråd...

Fick just email från Crowne Plaza Changi. Har ett par poängbokningar I december. Om nu den resan blir av (vilket kanske inte är så troligt) så får man väl tänka om mht hotell för pit stop. Skall det inhysa folk för att erbjuda samma fina upplevelse som @Glenn E gör för tillfället? Eller något annat på gång. Kanske bara tomt i pipeline nu när @Ricci inte är där och därför stänger kortvarigt? :) Fast de hänvisar ju till government restrictions.


Greetings from Crowne Plaza Changi Airport! Hope you are doing well!

We are writing to you in regards to your room reservation with us.

Due to certain unforeseen circumstances and government restriction, kindly be informed that the hotel will not be taking room bookings from now till further notice. Hotel bookings from December 2021 - February 2022 will require to cancel or postpone to next year after 7th February 2022.

Please kindly acknowledge within 24 hours so we could assist you with the cancellation or postpone to next year. Alternatively, you may proceed to cancel the room booking directly from IHG Apps/website.
 

Fredrik

Medlem
Jag tror det är hotellet som redan inhyser flygbesättningar i karantän medan de väntar på flyg ut från Singapore.
 
Toppen