Senaste nytt

Flygets gyllene tider kommer nu

Traveller

Medlem
Di skriver att det inte alls är svåra tider som kommer för flyget utan precis tvärtom- NU SKALL DET GRÄVAS GULD!
Intressant artikel som ger ett annat perspektiv än det sura vi är vana att läsa. Bland annat spås gyllene tider för SAS och andra bolag. SAS aktie har ju faktiskt gått upp 62% sedan årsskiftet och vi som köpte då (se tråd) kan ju le lite just nu.

di.se - Flyget står inför ny guldålder
 

JacobGBG

Medlem
Tja... istället för att köpa USDM i senaste kampanjen så kanske man ska lägga det på optioner i SAS och mentalt skriva av pengarna efter det. Vem vet det kanske blir 5x USDM inköp efter det istället.:p
 

Kricka

Medlem
Jag beundrar Traveller och några till som hade modet (?) att köpa SAS-aktien när krisen var
som värst ! Samma fantastiska läge var det i SEB i början av 90-talet när aktien var nere
runt 5:-. Vågade inte köpa då heller...
 

agehall

Medlem
Samma fantastiska läge var det i SEB i början av 90-talet när aktien var nere
runt 5:-.

Jag är fortfarande lite sur för att vi fegade ur och inte köpte på fredagen då aktien bottnade utan la köpordern först till måndagen. Missade ca 1 SEK/aktie på det. Men det kvittade väl när man sålde ett par år senare.. ;)
 

Palazzi

Medlem
Kul att det artar sig för flygbranschen.. Tyvärr tror jag det sker på bekostnad av resenärers bekvämlighet. Råvarupriset ökar ju, så det är ju administration , personal (löner, villkor mm) och produkt man sparar in på. Lufthansas övergång till Germanwings gynnar givetvis företaget, men troligen ej resenären (möjligen lågprisresenären).

Off topic:
När jag köper aktier som fallit MYCKET (ruinens brant) kan man ju med fördel titta på ägarstrukturen. Om majoritetsägaren suttit länge, och helst är en person med stort inflytande brukar jag resonera att riskerna är lägre. För dessa personer är det inte bara ekonomi utan även rykte som står på spel....

Några exempel, av vilka jag själv köpt/sålt när de varit konkursvarning:
Ericsson - Investor (Wallenberg)
SEB - Investor (Wallenberg)
SAS - Styrelseledamot Marcus Wallenberg, största privata ägare = Knut and Alice Wallenberg's foundation
Stora Enso - Skandalen kring stora enso borde inneburit slutet, men återigen satt Wallenberg med...
 
Toppen