Senaste nytt

DAE - Dutch Antilles Express = Fruktansvärd upplevelse

Traveller

Medlem
På min väg mot Curacao, dit DAE flyger (även Insel air och American Airlines) var biljetterna med AA slut så jag köpte en med DAE. Hade ju flugit ARN-FRA-EWR-MIA med övernattning på MIA för att komma vidare. Flighten skall avgå klockan 16.10 och jag var på flygplatsen väl i tid för att ta mig lite tid i loungen. Incheckningen började redan klockan 13 (3 timmar innan) men stängde lustigt nog 2 timmar innan så det var redan kö då jag kom 12.40 (jag som annars alltid är på en flygplats 30 minuter innan.

Nåväl, incheckningen gick väl okay förutom att jag fick ett Arabiskt pass tillbaka. Men det löste sig ju snabbt. Gate 7 skulle det bli och boarding klockan 15.36. Tog mitt pick och pack och gick till F piren och till American loungen, betalade med mitt Diners (kollade innan om jag hade något fritt inträde på kortet, hade 85 stycken). Loungen var väl okay, några torra kakor, nötter och förfriskningar fanns samt fritt WiFi. Tiden började närma sig så jag gick och kollade in flighten på skärmen. Allt okay men gaten var ändrad till 23. Klockan blev kvart i fyra och jag tycker det börjar kännas som tid för ett utrop om min flight i loungen men då berättar dom att "we don´t announce for that airline"- okay, en ny titt på skärmen där nu flighten inte är i boarding men har bytt gate till 14. Jag går och köper mig en pizza på PizzaExpress och går mot gaten. Stannar till vid skärmarna och kollar min flight igen, nu är det gate 7. Suck, jag snurrar runt med min pizzakartong i handen och på något sätt åker pizzan ur och hamnar upp och ned på golvet - framför de andra som står och kollar in sina flyg. Kändes kanske inte så där himla roligt men plockade upp den och fortsatte mot gate 7 - hungrig!

Väl framme vid gate 7 klockan 16 står det nu Delayed på skärmen, eller rättare sagt det står "on time" delayed. Jag frågar personalen vad det innebär och dom säger att planet just kommit. Givetvis blir jag lite sur för jag kunde ju suttit kvar i loungen och kanske hade min pizza varit i min mage i stället? Säger åt dom att dom ju kunde ha berättat det tidigare för det kunde ju knappast vara en nyhet att planet skulle inkomma klockan 16. En turn a round tar ju inte mer än 25 minuter så jag sätter mig ned och väntar lite sne som jag kan bli då jag mött människor som saknar servicekänsla.
IMG_4394.jpg

Tiden går och går men ingenting händer. sex personer från flygbolaget håller på och skrattar och larvar sig bakom disken. Jag börjar fundera på vad för bolag det här är egentligen, det kommer jag ju snart få veta. Efter 40 minuters väntan går jag åter igen fram och undrar vad som händer. Ingen information, inga utrop, ingenting på skärmen - helt enkelt fruktansvärt ignorant och dåligt. Får ett svar jag känner igen sedan tidigare - 20 minutres Sir. Jag blev inte allt för trevlig och slängde ur mig något om servicen och hennes sätt att svara. Lång historia kort, det hände en gång till - exakt samma sak med samma svar. Men, strax efter 17.30 fick vi gå ombord. Nästan alltså - dom tog in alla och placerade oss i den stekheta bryggan gjord av aluminium och i en direkt sol skinandes på den. Jag backade och ställde mig i det utrymme som var innan den började. Någon sekund senare kom frågan "may I help you?". Sa att jag inte vill stekas i gången utan vill vänta "här". "You cant to that " blev svaret. Behöver jag säga att jag stod kvar ändå?

IMG_4406.jpg
Okay, nu är vi alla inne planet som visade sig vara ett från Falcon air, Miami baserat och som tydligen flyger för DAE. (mitt flygplan Falcon Air Express N306FA (McDonnell Douglas MD-80/90 - MSN 49344) (Ex 8P-KEV N562AA ) | Airfleets aviation) Det visar sig också att kabinchefen på den här flighten är en riktig superragata. Kan liknas vid en sådan där tysk "Helgatyp", bastant och hård och riktigt osympatisk. Snackar Engelska sluddrigt och dåligt samt Spanska i raketfart i högtalarna. Det är dags att ge oss av. Ragatan börjar stänga dörren in till cockpit, detta med fysiskt våld och tidvis med hjälp av en flygvärdinna till. Dom trycker, bankar och efter säkert 5 minuter är det klart. Jag funderar på om jag skall gå av eller dö ombord. Bestämmer mig för det senare.
IMG_4408.jpg

Säkerhetsdemo var det i princip inte någon alls. Personalen ombord gick fram och tillbaka i ett förvirrat tillstånd och folk fick byta platser i denna MD83 hur dom ville innan start. Planet var lite mer än halvfullt. Vi börjar rulla och snart är vi i luften. Serveringen startar och det med ett Ragatan kommer med dricker - ett halvt plastglas med cola blev det, tackar! Senare kommer dom tillbaka igen, denna gång med mat- waow tänkte jag, skall jag få mat. Jag är ju hungrig efter att ha smetat med flygplatsgolvet med min pizza. Maten serverades,
IMG_4411.jpg
Jag tog mig en liten köttbit ur wrappen, urk och blä! Torrt äckligt kött.. Jag åt bara de saltade potatispinnarna. Över en och en halv timme sena sattes vi ned på CUR med ett hårt "dunk". Inte ett enda "ursäkta oss" från personalen.

Jag kan inte rekommendera DAE på något sätt. Hemskt! Jag känner mig sällan osäker eller rädd då jag skall flyga men den här starten och de problem dom hade gjorde mig lätt orolig. Nu var det ju en chartrad kärra så det kan vara svårt att bedöma men DAE personal var hela tiden där vilket ju betyder att dom kunde agerat. Flyg med de andra bolagen istället, Insel air eller AA.
 

ACervin

Medlem
Ingen rolig upplevelse men roligt skrivet. Man känner igen sig. Det är bra med lite motvikt till de mer glamorösa rapporterna
 

FFS

Medlem
Låter inte så kul.
Du får glädja dig med att du i alla fall fick föyga MD80, eller fick du sitta längst bak?
 

ELO

Medlem
Hej Jag har också flugit med DAE, dels deras egna plan FG100/ATR 72 dessutom Wet Lease/Falcon Air med amerikansk besättning. Den amerikanska besättningen har en helt annan framtoning än den som har bas på Antillerna. När jag har flugit har man även i turistklass fått något att dricka + lite tilltugg som varit helt OK. MD 83 är slitna innuti men det är ju liksom lite "buss" känsla mellan öarna - oftast högst en timme långa flygningar. Jag skulle i varje fall inte avstå att flyga med DAE om jag ännu en gång flyger runt i karibien.
 

Traveller

Medlem
Hej Jag har också flugit med DAE, dels deras egna plan FG100/ATR 72 dessutom Wet Lease/Falcon Air med amerikansk besättning. Den amerikanska besättningen har en helt annan framtoning än den som har bas på Antillerna. När jag har flugit har man även i turistklass fått något att dricka + lite tilltugg som varit helt OK. MD 83 är slitna innuti men det är ju liksom lite "buss" känsla mellan öarna - oftast högst en timme långa flygningar. Jag skulle i varje fall inte avstå att flyga med DAE om jag ännu en gång flyger runt i karibien.

Vi bestämde oss för att åka till Bonaire i dag då det regnar på Curacao. Inga biljetter fanns med DiviDivi air, inga biljetter med Insel air men det fanns med DAE - så vi chartrade ett plan istället... :) 750USD för ToR med väntande kärra..
 
Toppen