Senaste nytt

Fotoförbud ombord!?

Bryant

Medlem
Under gårdagens flygning mellan IST-GRU så fotade vi en del strax innan start(ut genom fönstret och på stolsutrymmet). Då kom en flygvärdinna fram och sa till oss att stänga av kameran. Visst tänkte vi, vi ska ju strax starta och allt elektroniskt ska ju vara avstängt. Senare när vi kommit upp på höjd fotade vi ut genom fönstret. Samma flygvärdinna kommer förbi och säger att det råder fotoförbud ombord. Hon var väldigt trevlig vid båda tillfällerna.

Eftersom jag aldrig varit med om detta tidigare så blev det en diskussion mellan mig och min reskamrat om varför man har detta förbud. Vill man undvika industrispionage? Vill man skydda överiga pax eller personal från att bli " smygfotade"?

Har någon där ute ett bättre svar?
 

Dr. Miles

Expert
Det var inget fotoförbjud när jag flög Stockholm-Istanbul-Bangkok med Turikish Airlines. Det var snarare tvättom. Vid några tillfälle när jag tog foto, så kom en flygvärdinna och frågade mig om hon ska ta bild av mig.

Flög du över något militärt område(vilket brukar vara fotoförbjud som råder)?
 

Bryant

Medlem
Ok. Jag är nästan säker på att vi inte flög över något militärområde. Kändes mer som ett generellt förbud och vi tog aldrig diskussionen utan köpte läget.
 

Jacob

Medlem
Jag har själv förevigat över 100 flygningar och än så länge aldrig haft några problem. Och som ni kan se i mina reportage har jag på många flygningar tagit ordentligt med bilder och ibland i rätt knepiga situationer.

Är man bara diskret och gör det man ska snabbt och smidigt brukar ingen bry sig, ännu bättre är förstås om personalen inte ens får möjlighet att märka att man tar kort, det är vad jag försöker eftersträva. Jag har fått bra rutin på det.

Det finns säkert några flygbolag som har någon klausul där det står att man inte får fotografera i kabinen, men i praktiken krävs det nog att personalen verkligen känner sig besvärade för att någon ska komma och säga ifrån. Att inte få ta kort ut genom fönstret låter enbart fånigt.
 

Dr. Miles

Expert
Ok. Jag är nästan säker på att vi inte flög över något militärområde. Kändes mer som ett generellt förbud och vi tog aldrig diskussionen utan köpte läget.

Råkade du fkyga över Lybien? ;)

I vissa fall kan det vara så att andra medpassagerare har blivit störd av blixten vid fotografering (jag säger inte att du har gjort det), sedan klagar passageraren till kabinpersonal och i sin tur förbjuder kabinpersonalen fotografering för att undvika irritera andra passagerare.
 

Bryant

Medlem
Råkade du fkyga över Lybien? ;)

I vissa fall kan det vara så att andra medpassagerare har blivit störd av blixten vid fotografering (jag säger inte att du har gjort det), sedan klagar passageraren till kabinpersonal och i sin tur förbjuder kabinpersonalen fotografering för att undvika irritera andra passagerare.

He he, innan Libyen... Om folk blir störda så måste det respekteras, men vi använde ingen blixt, stod inte upp osv.. Men men det kanske är en annan policy på hemresan :).
 

TreD

Medlem
Har någon där ute ett bättre svar?
Jag tror näppe att någon flygvärdinna skulle ha någon koll på 'militära territorier' eller liknande! Detta är i mina ögon bara ett exempel på den typen onödvändigt och grundlöst maktspråk som är betingat av personlighet, dåligt humör, kulturell bakgrund (THY?) och/eller begränsat förstånd. "The difference between genius and stupidity is that genius has its limits." (Winston Churchill)
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Detta är i mina ögon bara ett exempel på den typen onödvändigt och grundlöst maktspråk som är betingat av personlighet, dåligt humör, kulturell bakgrund (THY?) och/eller begränsat förstånd.
Håller helt med! Följaktligen är det bästa sättet att undvika problem helt enkelt att inte reta upp någon eller ens bli upptäckt.

Jag tar alltid kort på maten när flygvärdinnan är upptagen med att servera personerna bakom eller är i galleyt för att hämta mer mat. Kort på stolar och kabinen tar jag alltid direkt när jag kommer ombord då besättningen är upptagen med att välkomna passagerare vid dörren och få alla förberedelser klara innan avgång.
I övrigt försöker jag hålla kameran dold. Ibland får den plats mellan stolen och kabinväggen (om man sitter vid fönstret), är stolen bredvid ledig kan man lägga den där med en kudde eller tidning över.
 

vicce

Medlem
Jag brukar alltid försöka fota så diskret som möjligt. Inte när kabinpersonalen springer förbi eller ser på. Försöker inte heller fota så mina medpassagerare ser heller, med risk för att någon börja argumentera och att det blir ett himla ståhej.
 

agehall

Medlem
Råkade du fkyga över Lybien? ;)

I vissa fall kan det vara så att andra medpassagerare har blivit störd av blixten vid fotografering (jag säger inte att du har gjort det), sedan klagar passageraren till kabinpersonal och i sin tur förbjuder kabinpersonalen fotografering för att undvika irritera andra passagerare.

När vi ändå pratar foto, varför envisas folk med att använda blixt när det fotograferar ut genom ett fönster? Eller ännu värre, när de fotar från en läktrare i mörker? Är det verkligen så att folk inte förstår att blixten gör saker sämre under dessa förhållanden?
 
Toppen