Senaste nytt

Ryanairs reseförsäkring - en enda stor bluff

fly4fun

Medlem
Ryanair försöker tvinga på folk sin äckliga försäkring under bokningsprocessen. Hade lite tid över idag så jag bestämde mig för att läsa vad det är för produkt Ryanair tvingar på folk. Jag måste säga att jag aldrig känt mig så vilsen eller läst så dålig svenska.

https://ryanair.insurengine.com/Content/pdf/sv-SE/integrated/policy_wording/policy_wording.pdf

Några av punkterna jag reagerar på (kursiv = min kommentar)

Sid 1.
Fördelar med Ryanair reseförsäkring
* Avbokning ENDAST 15e Får man avboka resan för 15e?
* Stulna eller borttappade resehandlingar Kommer Ryanair eller försäkringsgivaren stjäla dina saker om du tecknar denna försäkring?

Geografiska begränsningar
Area 2: Europa väster om Uralbergen, Madeira, Kanarieöarna, Island, Azorerna,
Medelhavsöarna samt icke-europeiska länder med gräns mot Medelhavet (dock ej Algeriet,
Israel, Libanon och Libyen). Vad betyder Area 2? Gäller försäkringen innanför detta område? utanför? väster om Madeira? Går ju tolka denna beskrivning precis hur man vill.

Sid 2.
CONTENTS PAGE Engelska?

Om du vill komma i kontakt med försäkringsgivaren rörande policyn, fordringar eller övriga
frågor hänvisar vi till följande kontaktinformation:

Policyfrågor – enquiriesSE@oneclaims.com
Fordringar - claimsSE@oneclaims.com Endast mailkontakt med försäkringsgivaren???

Sid 3.
ERSÄTTNINGSTABELLEN LISTAR DE PARAGRAFER I DETTA
DOKUMENT SOM GÄLLER SKYDDET I FÖRSÄKRINGEN Kan någon översätta till Svenska?

Sid 4.
LÄS DETTA FÖRST Ska man läsa sidan 4 innan sidan 1?

Villkor och uteslutningar gäller enskilda
paragrafer i policyn, medan generella
uteslutningar och villkor gäller hela policyn.
Ett villkor för denna policy är att alla fakta ges
vid uttagandet av försäkringen. Om detta
villkor inte efter-levs kan det innebära att
fordringar ej går igenom Kan någon översätta till Svenska?

Sid 5.
Styrande lag
Försäkringspolicyn styrs av brittisk lag om inte annat arrangemang avtalas med försäkringsgivaren. Borde det inte vara Svensk lag om jag köper försäkringen i Sverige, betalar i SEK för en resa från Sverige

Fordringsprocess
Om du har klagomål på försäkringen hänvisar vi till fordringsprocessen. Vad är fordringsprocessen för något?

Manuellt arbete
Försäkringen täcker inte fordringar som uppkommer som ett resultat av manuellt arbete annat än arbete på bar och fruktplockning (förutsatt att inga jordbruksmaskiner nyttjas). Vad f*n är manuellt arbete?

Sid 8.
Om du behöver någon behandling för patient som är inlagd på sjukhus eller inte inlagd på sjukhus, måste du kontakta:
One Assist
Tel: 00 34 9717 46316
E-post: ops@oneassist.com One Assist kan kanske garantera kostnaderna å dina vägnar. KANSKE?

Sid 9.
Vad skyddas inte:
a. överskottet som visas i försäkrings-skydd Vad är ett överskott i försäkringsskyddet?
c. kostnaden för avresa på flygplatsen eller liknande skatt som särredo-visas. På Svenska, tack
f. Eventuella kostnader för följande:
* förlust av passagerarskatt. Nån av er som tappar bort en passagerarskatt nån gång?
* oanvända delar av din ursprungliga biljett, där repat-riering har gjorts. hur gör man repat-riering?
* fel i tillhandahållandet av den bokade resplanen inklusive alla möjliga fel, underlåtenhet eller försummelse av leve-lantören och alla de tjänster som ingår i din bokade resa. Så undantag för försäkringen är alla möjliga fel av leverantören (Ryanair?)



Och så här fortsätter det sida efter sida efter sida. Det är helt omöjligt förstå vad som täcks, vad som ej täcks och vad som är undantag från det som ej täcks. Ett dokument som är så otroligt otydligt och dåligt skrivet kan ju inte gälla rent juridiskt, eller?

Ska tilläggas att jag aldrig köpt försäkringen och har inga planer på att köpa den, blev bara intresserad av produkten eftersom Ryanair är så angelägna om att sälja den.
 

adhoc76

Medlem
Intressant genomgång av villkoren! Men vem väljer försäkringen annat än av misstag? Den är ju komplett värdelös då 99% av alla resenärer ändå har ett fullgott försäkringsskydd genom andra försäkringar... Och Ryanair är och förblir ett skitföretag.
 

fly4fun

Medlem
Intressant genomgång av villkoren! Men vem väljer försäkringen annat än av misstag? Den är ju komplett värdelös då 99% av alla resenärer ändå har ett fullgott försäkringsskydd genom andra försäkringar... Och Ryanair är och förblir ett skitföretag.

Det är nog tyvärr alldelles för många som väljer den, eftersom man ej gör ett aktivt val JA/NEJ, utan man får frågan "Ange hemvistland". Numera läggs försäkringen även till som standard under incheckningsprocessen, så det skulle inte förvåna mig om dom lyckas lura på den till uppåt 50% av resenärerna.

Men det som intresserar mig mest är att om jag mot förmodan skulle köpa en resa med denna blufförsäkring. Sedan ångrar jag mig och avbeställer resan och begär ersättning. Med största sannolikhet kommer jag blir nekad ersättning. Om jag då går till domstol och hänvisar till att det står "Avbokning ENDAST 15e". Har jag någon som helst chans att vinna, eller kommer försäkringsbolaget få rätt trots den usla svenskan?
 

adhoc76

Medlem
Det är nog tyvärr alldelles för många som väljer den, eftersom man ej gör ett aktivt val JA/NEJ, utan man får frågan "Ange hemvistland". Numera läggs försäkringen även till som standard under incheckningsprocessen, så det skulle inte förvåna mig om dom lyckas lura på den till uppåt 50% av resenärerna.

Men det som intresserar mig mest är att om jag mot förmodan skulle köpa en resa med denna blufförsäkring. Sedan ångrar jag mig och avbeställer resan och begär ersättning. Med största sannolikhet kommer jag blir nekad ersättning. Om jag då går till domstol och hänvisar till att det står "Avbokning ENDAST 15e". Har jag någon som helst chans att vinna, eller kommer försäkringsbolaget få rätt trots den usla svenskan?

Ja du... Det är det nog ingen som vet... Dessutom är det ju enligt brittisk lag som saken ska bedömas... Håller med om att det där med aktivt val gör att många blir lurade. Men det finns ju ett fullgott "vaccin" mot det och det är att ALDRIG boka med Ryan överhuvudtaget!
 

agehall

Medlem
Underbar läsning. Även om vi redan vet att man ska undvika Ryan så är det väl bra att någon orkar gå igenom och se vad det är för skit de försöker pracka på folk. Då kan man ju mer sakligt argumentera för att ingen ska flyga med dem.
 
Toppen