Senaste nytt

Behöver lite tips, Stockholm-Luxemburg

Ska åka till LUX på julfest i slutet av november och har inte fått säga till om någonting när det gäller bokningen av denna biljett

Såhär ser den ut:

2011-11-24 14:25 - 16:35 LH6187 ARN-MUC (operated by SAS)
Layover: 1:20
2011-11-24 17:55 - 19:05 LH2322 MUC-LUX (operated by Lufthansa Cityline)
___________________________________
2011-11-26 10:40 - 11:30 LH6863 LUX-FRA (operated by Luxair)
Layover: 0:45
2011-11-26 12:15 - 14:20 LH6226 FRA-ARN (operated by SAS)


Först och främst vill jag veta om jag ska försöka boka om så att jag har mer tid på mig i MUC, kanske ta ett tidigare flyg ner dit. Samma på vägen hem, 45minuter känns väl kort på FRA. Förra året vart flyget från LUX till FRA försenat och vi springa som galningar och hann med flyget FRA-ARN med 30sekunder till godo.

Andra frågan är vilka lounger jag har tillgång till på MUC och FRA. Är det non schengen eller schengen?

Tredje frågan är, är det så pass stor skillnad på sätena och servicen på flygningen ARN-MUC den 24/11 att jag bör uppgradera med poäng från bokningsklass E till C?
Eller är det precis som att flyga ARN-CPH, dvs. exakt samma säten längst fram som längst bak?
 

Roger J

Medlem
Du kan inte uppgradera med poäng från E-klass på SAS inom Europa, det går bara på långflygen. För att uppgradera med poäng på SAS inom Europa måste du ha Economy Extra och det kostar då 10000 poäng. Star Alliance-uppgradering tillåts inte heller från E-klass. Och Optiontown går inte heller inom Europa. Så det är lite kört typ.
 

Jacob

Medlem
Först och främst vill jag veta om jag ska försöka boka om så att jag har mer tid på mig i MUC, kanske ta ett tidigare flyg ner dit. Samma på vägen hem, 45minuter känns väl kort på FRA. Förra året vart flyget från LUX till FRA försenat och vi springa som galningar och hann med flyget FRA-ARN med 30sekunder till godo.
Inga som helst problem i München, du får 45 minuter i loungen.

45 minuter i Frankfurt kan bli tight eftersom Luxair ganska garanterat inte lär parkera vid terminalen vilket innebär att du måste åka buss. En försening på 10-15 minuter och det är kört. Problemet är att nästa direktflyg till Stockholm inte går förrän 16.45, det blir en lång väntan i Frankfurt. Observera att om du missar anslutningen blir du automatiskt ombokad till denna flygning, så kanske kan vara värt att prova i alla fall.

Andra frågan är vilka lounger jag har tillgång till på MUC och FRA. Är det non schengen eller schengen?
Du är väl SAS guld nu? Senator loungerna i München och Frankfurt i Schengen områdena är det som gäller, fast med 45 minuter i Frankfurt kommer du inte få tid till ett loungebesök. Tveksamt om du får tillgång till lounge i Luxemburg eftersom Luxair inte är med i Star Alliance (även om de nu använder Miles & More).
 
Ja man kanske ska ta det lite varsamt och lugnt när man ska ta sig till gaten i FRA så man missar de flyget och får god tid på sig i loungen :)

Synd att man inte kan uppgradera till C mellan ARN-MUC dock :(
 

agehall

Medlem
Du missar inte jättemycket på att flyga M istf C intra-europe. Fast om du ska på julfest så kanske du har "nytta" av fri sprit... :)
 
Jag kollade på SeatGuru och såg att det enda som skiljer är 1" mer benutrymme så nej där missar man inte mycket.

Jag vet dock inte varför denna tråd flyttades till Lufthansa - miles and more då det är SAS jag flyger med ARN-MUC och FRA-ARN :)
 

Roger J

Medlem
Beroende på dag så kan det absolut vara "värt" med Business ARN-MUC. Om det är helt fullt i Economy och Economy Extra samt att Business är så stor att skynket används på rätt ställe (ovanligt) då kan det vara en blessing att få lugn och ro, tomt säte bredvid och ett glas champer. Andra dagar kan det kännas helt bortkastat.
 
Toppen