Senaste nytt

Hur många SAS EuroBonus baspoäng på United?

Patrik

Medlem
Hej,

ska flyga lite inrikes i USA men blir inte klok på hur man ser hur många EB-poäng man tjänar på sträckorna.

På SAS hemsida ser jag att det är baspoäng man tjänar men sen är det bara minimi intjänade som det skrivs något om, inga beräkningsfaktorer eller liknande.

På continental och uniteds websidor har jag luskat ut miles per sträcka, men hur konverterar jag det till hur många faktiska baspoäng det blir hos EB?
 

090034208

Medlem
Ewr-Las = 2227 miles, konverteras till 2300 miles på Eurobonus.
Las-Ord = 1514 miles, konverteras till 1600 miles men bokningsklass S (25%intjäning) blir 400 poäng till Eurobonus
 

Mr Carter

Medlem
Jag hittade en tråd där alla bolag i *A listades med sina respektive boknigsklasser i olika kabiner, men vilka bokningsklasser är det som ger reducerade poäng till EB? Har letat i forumet men hittar ingenting. Jag tänker främst på UA/CO/US.
 

pt98ssy

Medlem
Eurobonus intjäning på United

Hej!

Åkte precis en Class Y flight på United som enligt en flight mile calculator är 955 miles. Då till min fråga, kommer Y (som är premium economy) att ge 100% eller 150% av de 955 ?
 

seat56f

Medlem
Hej!

Åkte precis en Class Y flight på United som enligt en flight mile calculator är 955 miles. Då till min fråga, kommer Y (som är premium economy) att ge 100% eller 150% av de 955 ?

Troligen 1500 poäng (flygsträckan avrundas uppåt till 1000, sen 150% av det).
 

agehall

Medlem
Åkte precis en Class Y flight på United som enligt en flight mile calculator är 955 miles. Då till min fråga, kommer Y (som är premium economy) att ge 100% eller 150% av de 955 ?

Du har med största sannolikhet inte haft bokningsklass Y (det är snordyrt!) utan det är cabin class Y, dvs ekonomi. United har ingen premium ekonomi på så korta sträckor... De har visserligen Economy Plus eller vad det heter, men det är ju ungefär som KLMs economy comfort, dvs ett skämt.

När du ska ta reda på hur mycket EB-poäng du får när du flugit med ett *A-bolag, får du titta på SAS EB sidor och leta upp intjäningstabellen för det bolag du flög med, dvs United. Där kommer det att framgå, men du måste ha din bokningsklass, annars går det inte att reda ut.
 
Last edited:

Randy Marsh

Medlem
Du har med största sannolikhet inte haft bokningsklass Y (det är snordyrt!) utan det är cabin class Y, dvs ekonomi. United har ingen premium ekonomi på så korta sträckor... De har visserligen Economy Plus eller vad det heter, men det är ju ungefär som KLMs economy comfort, dvs ett skämt.
United har svjv ingen riktig premium economy-kabin överhuvudtaget, inte ens på långdistans. Men som du säger så har de Economy Plus, det verkar dessutom finnas på korta sträckor (fanns iaf på IAH-CME, som är 811 miles).

När du ska ta reda på hur mycket EB-poäng du får när du flugit med ett *A-bolag, får du titta på SAS EB sidor och leta upp intjäningstabellen för det bolag du flög med, dvs United. Där kommer det att framgå, men du måste ha din bokningsklass, annars går det inte att reda ut.
Att det framgår hur många poäng man tjänar på SAS EB-sidor är väl en sanning med modifikation...:) Kan inte komma på något flygbolag som har så usla och svårtolkade tabeller som SAS när det gäller intjäning på partnerbolag! Hur svårt kan det egentligen vara att göra en "normal" tabell där både % och minimum poäng framgår?

För att återgå till topic:
Vanligtvis är första kolonnen i tabellerna på SAS hemsida 200 %, den andra 100 % och den tredje 25 %. Men på United är det 200 / 150 / 100 % som gäller. Se om du kan hitta bokningsklassen någonstans i bokningsbekräftelsen. Y och B som är "premium economy" och ger 150 % är vanligtvis svindyra bokningsklasser (typ economy full flex), så om din biljett var billig så blir det troligen 100 %.
 
Toppen