Senaste nytt

Aldrig hyrt bil tidigare

A380*G

Medlem
De stora drakarna är det man normalt sett kolla först. Kolla både lokal site och svenska siten. Jämför försäkringar etc så du får det du vill ha/inte vill ha.
 
Ett tips på Sixt t.ex. är att köra sixt.com via amerikanskt ip. Sparade 800 sek på en bokning i spanien bara av att "komma från USA". Finns många vpn:er som kan bistå med amerikanska ipn.
 

Stefan62

Medlem
Ett tips är att inte skaffa Herts guldkort då medlemskapet bara är en enda bluff. Inte ovanligt att priserna blir lägre utan medlemskort än med.

Hertz Guldkort kan man få genom olika kampanjer på Hertz.se - jag länkar nästa gång det dyker upp i min mail!

Jag har haft Hertz Gold under flera år, men aldrig haft någon fördel av det!
 

fly4fun

Medlem
Bästa priset tycker jag man brukar få om man bokar i förväg på en SVENSK hemsida. Dvs, avis.se eller liknande. Eftersom det är USA så är mitt råd också att ta alla försäkringar du kan - det är dumt att inte göra det om du inte vet att du har någon försäkring som täcker hyrbil i USA redan.

Folk här kommer säkert att tipsa om e-bilhyra.se. UNDVIK DEM SOM PESTEN! Jag bokade en cab genom dem och när jag ska hämta ut min bil visade det sig att leverantören den gången inte ens hade cabbar i sortimentet. E-bilhyra vägrar kännas vid detta och hävar att jag fått en "liknande bil". Iofs fick jag väl det, bara det att den jag fick hade fast monterat tak.

Jag ska faktiskt göra motsattsen och rekommendera att använda en agent om man inte ställer krav på att få exakt bilmodell. Agenter förmedlar bilar baserat på storleksklass från de ledande hyrbilsbolagen med i många fall väldigt bra rabatter. Jag använde agenter till 95% av mina uthyrningar (över 20-30 gånger per år) och jag har inte åkt på en enda blåsning på snart 100 bokningar. Tvärtom, jag får ofta rabatter på upp till 60% samtidigt som jag i minst 50% av fallen blir jag uppgraderad till större bil (min besparing per år är ett större 5-siffrigt belopp). Hyrbilsfirmorna använder agenterna för att rea ut sina bilar på ett sätt som ej syns för de egna kunderna. Agenter kan i många fall även erbjuda bättre villkor än hyrbilsbolagen själva. Dom 2 gånger jag åka på någon slags båsning så har jag hyrt direkt hos hyrbilsfirman (Hertz på Santorini, hyrde en SUV fick en Smart samt Sixt i Gdansk som lurade mig på lite avgifter), så att gå direkt till hyrbilsfirman är absolut ingen garanti för att allt kommer bli rätt.

ebilhyra.se tillhör Rentalcars.com som är en del av Priceline konceren (booking.com och agoda). Rentalcars.com har under många år varit den största agenten men senaste året har Cartrawler växt fram som den största agenten. Holidayautos var tidigare en egen agent (som många svenska resebyråer anlitade för sina hyrbilsbokningar), men sedan en månad tillbaka har dom stängt den egna agentverksamheten och levererar numera bilar via Cartrawler. Hyrbil.se har gått från att förmedla genom Rentalcars till Cartrawler i mars i år. Även t.ex. Norwegian och Wizzair förmedlar via Cartrawler. Cartrawler verkar vara snäppet billigare än Rentalcars vilket troligen gjort att dom tagit så mycket marknadsandelar senaste året. En annan agent är autoeurope.se/com.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det är precis som att boka flygbiljetter. När allt funkar är det väl bra, men när det strular så är det ett h-vete.

När jag inte fick min cab som jag bokat, så stod jag på SFO och hade inte så mycket val. Det fanns inget bolag som hade en cab tillgänglig och allt annat var dyrare, så det var bara att snällt ta den bil jag fick. När jag sedan kontaktar ebilhyra så vill de inte alls erkänna att de har gjort fel och lurat mig. (Det är egentligen vad som stör mig mest!)

Jag vägrar göra affärer med och kan inte tänka mig att rekommendera sådana bolag till någon annan. Alla kan göra fel, men då ska man ta ansvar för det och åtminstonde erkänna sitt misstag.
 

fly4fun

Medlem
Det är precis som att boka flygbiljetter. När allt funkar är det väl bra, men när det strular så är det ett h-vete.

När jag inte fick min cab som jag bokat, så stod jag på SFO och hade inte så mycket val. Det fanns inget bolag som hade en cab tillgänglig och allt annat var dyrare, så det var bara att snällt ta den bil jag fick. När jag sedan kontaktar ebilhyra så vill de inte alls erkänna att de har gjort fel och lurat mig. (Det är egentligen vad som stör mig mest!)

Jag vägrar göra affärer med och kan inte tänka mig att rekommendera sådana bolag till någon annan. Alla kan göra fel, men då ska man ta ansvar för det och åtminstonde erkänna sitt misstag.

Som sagt, fel kan det gå oavsett hur du bokat. Jag bokade en SUV hos Hertz på Santorini och åkte på en utskällning när jag sa att jag inte accepterar en Smart. Det var absolut inte hans fel utan MITT fel som valt att boka en bil som inte finns. Bokningen hade gjorts på Hertz hemsida 2h tidigare och då stod det att SUV fanns tillgängligt. Efter 30 minuters käftande accepterade jag Smarten och fick dessutom betala extra försäkring för att det var en udda bilklass, men fick löfte att komma tillbaka att byta när en ledig bil kommer in. Åkte tillbaka till hotellet, gick in på Hertz hemsida och kunde fortfarande boka en SUV på samma station för omedelbar upphämtning.

Jag har som sagt aldrig haft problem med en agentbokning så jag har aldrig behövt kontakta agenten, men vad jag har hört så ska dom vara väldigt hjälpsamma. Bara en sådan sak som att ebilhyra har telefontid mån-sön mellan 9 och 23 visar på att man vill att kunderna ska kunna nå dom och få hjälp.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Hertz är ökända för att ha franchaisekontor som gör lite som de vill. Det var nog det du råkade ut för tyvärr. Ett samtal till Hertz centralt borde kunna reda ut det hela.
 

fly4fun

Medlem
Hertz är ökända för att ha franchaisekontor som gör lite som de vill. Det var nog det du råkade ut för tyvärr. Ett samtal till Hertz centralt borde kunna reda ut det hela.

Jag ringde Hertz i Sverige när jag kom tillbaka. Dom bad mig skicka in en skriftlig reklamation som jag gjorde. Dom hörde aldrig av sig efter det, och jag har aldrig hyrt av dom igen.
 
Toppen